Gå till huvudsajt

40 000 betygsatta bilar!

Vill du veta hur bra en bil är – fråga ägaren!

Våra biltester är fantastiska guider till en bils egenskaper, hur står sig väghållning, milkostnad, buller, strålkastare, förbrukning och en massa andra parametrar mot konkurrenterna? Sådant som inte går att bena ut vid en provkörning.

Men det är till sist ägaren som verkligen vet hur bra en bil är på RIKTIGT. Lever den upp till förväntningarna? Håller den? Vilka problem har man haft? Hur nöjd är man med verkstad, säljare och garantiåtaganden? Skulle man göra om köpet? 

I veckan passerade vi 40.000 betyg på begagnade bilar. Det gör vår begagnatdatabas unik i världen. Ett stort tack till alla er som hjälpt till! För det är givetvis för er skull som vi har denna databas – så att din nästa bil blir din bästa!

Nummer 40.000 är Kenneth som satte betyg på sin Nissan Leaf. Det firar vi med att ge Kenneth en gratis helårsprenumeration. Stort grattis!

”Ni är ju den bästa biltidningen. Seriös och rolig. Så det tackar jag mycket för.”

Varför satte du betyg på din bil?

Jag tycker detta ni har är väldigt bra. Det är ju ändå ägare som tycker till. Sedan förstår man att det blir lite färgat, men det gäller ju alla märken. Här jan man ju se vilka betyg som ägarna ger beröm o efter det bedöma om det skulle passa mig själv.

Hur många bilar har du satt betyg på?

Jag tror att jag betygsatt 4 stycken. Möjligen 5.

Vilken  är din drömbil och varför? 

Ferrari FF Hela familjen kan följa med ändå en grym bil! Den verkar helt 👍 Vilken inredning vilken motor. Vilken väghållning!
Men annars just nu siktar vi in oss på en Tesla som en hyffsat verklig drömbil. Beundrar verkligen vad dom gör o bilen är grym!

Läser du begagnatreportagen med ägarnas betyg?
Ja! Alltid det är intressant.

Ett stort tack till Kenneth och alla andra.

Har du ännu inte satt betyg på din bil – gör det här!

Kenneth Mattfolk satte betyg 40 000. Stort grattis!

Kenneth Mattfolk satte betyg 40 000. Stort grattis!

Prenumeranter kan titta på alla bilars betyg. Gå in under fliken ”Begagnat” på vår hemsida. Du måste vara inloggad. En guldgruva för bilköpare!

 

Unknown

En elbil blev nummer 40 000 – ett tecken i tiden.

 

Mercedes svar på 23 verkstadsbesök

mercaamgbeg

Vi vill först och främst beklaga att kunden inte är nöjd med sin bil och hanteringen av detta ärende. Vår bedömning är dock att bilen nu – till skillnad från vad som påstås i artikeln – är hel och inte har några fel med undantag av återstående plåt- och lackarbete. Kunden har tyvärr haft extrem otur då bilen blivit påbackad vi verkstadsbesöket. Detta beklagar vi självklart.

Verkstaden, generalagenten och även vår prestandadivision AMG i Affalterbach har på ett systematiskt sätt tagit sig an de brister kunden har påtalat och bilen har undersökts med hjälp av diagnosteknik och den har även körts av olika personer i Mercedes-Benz servicekedja. Mjukvaruuppdateringar har gjorts i de fall där detta behövts. I normala fall visas tydliga felkoder vid brister i bilens egenskaper men i detta fall har det endast i några fall framkommit sådana.

Vi vill kort kommentera några av de problem kunden upplevt med bilen. Problem med tankluckan och länkarmarna är åtgärdade.  När det gäller de upplevda problemen med start/stopp-systemet är vår bedömning efter undersökning att samtliga parametrar för att systemet ska aktiveras helt enkelt inte varit uppfyllda då kunden upplevt problemet.  Kunden har också upplevt att tomgång och motorbroms inte fungerat som de ska. Några felkoder för detta har inte kommit upp när bilen diagnostiserats. Däremot har en uppdatering av mjukvara gjorts med anledning av kundens upplevda problem med start/stopp-systemet vilket medfört att egenskaperna för tomgång och motorbroms justerats så att de motsvarar egenskaperna hos nya AMG-modeller. Syftet med dessa uppdateringar är bland att motorgången blir mer harmonisk och att andra egenskaper förfinas. Det bör dock poängteras att bilen är en AMG-modell med sportbilsprestanda, något som självklart påverkar bilens agerande.

När det gäller Night Vision-funktionen har kunden upplevt brister. Någon felkod har inte framkommit vid undersökning av bilen. En uppdatering gjordes trots detta och vad vi känner till fungerar den nu som den ska.

Kunden har även upplevt att navigationssystemet inte fungerat korrekt. Den uppfattningen delar vi inte och vår bedömning är att de brister som påtalats beror på att kameran av okänd anledning vid enskilda tillfällen inte kunnat läsa av vägskylten (detta kan bero på att skylten blivit skymd till exempel på grund av en omkörning eller av annan anledning) och att den därför använder kartdata. Dessvärre kan hastighetsangivelsen i kartdatan vara felaktig. Det är beklagligt men bristen finns inte hos Mercedes-Benz utan i den felaktiga kartdatan, vilket vi inte kan påverka.

Avslutningsvis har kunden också upplevt att bilen blivit strömlös. Det är självklart beklagligt. Någon felkod har dock inte kunnat visa anledningen till detta.

Sammantaget kan vi konstatera att det är tråkigt att kunden upplever problem med sin bil. En Mercedes S-Klass är en bil av mycket hög kvalitet och vår bild är att våra kunder är mycket nöjda med kvaliteten på sina bilar. Vi tror att detta är en viktig förklaring till att bilen är klassledande i sitt segment.

Med vänlig hälsning

Fredrik Wahrolén
Kommunikationschef 
Mercedes-Benz Sverige AB

 

Så långt Mercedes.

 

Enligt ägaren Johnny finns fortfarande problem med tomgång och elektronik. Jag har bett Johnny att kontakta en opartisk besiktningsfirma, typ Dekra.

Sedan kan man undra om ägaren ska få någon form av kompensation för 23 verkstadsbesök med mera.

 

Vad anser du?

 

Läs originalinlägget här!

23 verkstadsbesök – fortfarande inte hel

mercaamgbeg

23 verkstadsbesök för en ny Mercedes S 63 AMG. Och ännu inte felfri.

Läsaren Johnny köpte för drygt två år sedan en ny Mercedes S 63 AMG.

Till dags dato har han haft bilen på verkstad 23 gånger, och Mercedes har fortfarande inte lyckats åtgärda alla fel.

Här är listan på fel:

1 ggr för byte av fälg. Centrumkapseln inte gick inte att gänga in helt.

1 ggr för inpassning av tanklucka.

2 ggr för byte av nedre länkarmar i framvagn p.g.a. knarrande i nedre kulleder (2500-3000 mil).

1 ggr Starthjälp vid strömlöshet.

De felaktiga funktionerna som Mercedesverkstaden inte har lyckats laga är följande, enligt listan från Johnny:
1. ECO-systemet – felet kvarstår även efter 14 genomförda verkstadsbesök.
2. Tomgångssystemet – varvtalet går ej ned till nivån 600 r/m som var standard vid leverans av bilen.
3. Tomgångsvarvtalet pendlar vid kö – och krypkörning vilket innebär att bilen får en pulserande framfart.
4. Motorbromsningen är i princip obefintlig – nedväxlingen stannar på 5:ans växel, i undantagsfall går 4:ans växel in vilket medför att bilen blir självkörande in i rondeller, gatu – och vägkorsningar eftersom motorn behåller 950-1000 r/m.
5. Nattsiktsassistenten har kommit upp på instrumentet av sig självt under korta sekvenser både under mörker- och dagsljuskörning vid ett flertal tillfällen.
6. Navigationssystemet – fartsymbolen 50 km ligger kvar 4 km efter att 90-skylten passerats, efter passering av 30 område försvinner inte symbolen- visar ”vissa tider” där både 50 och 80 km skyltarna passerats och alla visas samtidigt en längre körsträcka.
    Under resan 2016-07-08 från Borgholm till Färjestaden, 3,5 mil, tänds symbolen 30 km ”vissa tider” under tiden vi befinner oss på en 80-sträcka och ligger kvar där under 14 km körning trots att det inte funnits någon fartbegränsad sträcka på 30 km att passera. Under pågående hemresa lyser ECO-funktionens lampa gul under 33 km körning, blir grön men övergår till gul strax före att bilen skall parkeras och stoppfunktionen av motorn uteblir.
7. Saknar fortfarande svar på varför bilen blev strömlös.
Fel framkom redan på leveransdagen under hemfärden till Färjestaden.
Det är uppenbart att anmälda fel inte har kunnat avhjälpas trots de många verkstadsbesöken.
Bilen inhandlades på Småländska Bil och kort därefter tog Småländska Bil över majoritetsägande i Kalmar Bilcentrum.
Så långt Johnnys berättelse, som inte har dementerats av Johan Skarpnord på Kalmar Bilcentrum. Vi inväntar ett svar därifrån.
Frågorna är givetvis stora och gäller hela verkstadsbranschen, för tyvärr är detta inte ett unikt fall, många kunder drabbas av märkesverkstäder som inte klarar av att reparera sina egna bilar.
Hur kan det gå så här illa? Varför lyckas inte en auktoriserad (Mercedesverkstad) avhjälpa elektronikfel på en ny bil? Ska man som kund behöva stå ut med att lämna in en ny bil 23 gånger? Hur kan branschen bli bättre?
Vilken typ av kompensation bör Johnny få?
• Det är för övrigt fler som har varit missnöjda med sin Mercedes S 63 AMG. Vem minns inte den här vansinniga mannen som slår sönder sin S 63 AMG utanför återförsäljarens bilhall. 

Gissa vem som ska få en ny BMW?!

Kalla mig kaxig, men jag är tyvärr rätt övertygad om att Jonas inte hade fått en ny BMW om jag inte skrivit om hans olycka.

Varför är det så? Svara på den om du kan.

Och ska det vara på detta viset?

Men efter sju månaders strul med en krockskada kom beskedet: Jonas får en ny BMW 5-serie.

Så här skriver Jonas:

”Bilia gjorde en kovändning och kom helt plötsligt fram till att bilen inte gick att laga på ett tillfredställande sätt och att jag inte kunde få tillbaka den.

Vi kom därefter överens om att jag skulle få en ny bil utan avdrag och får även låna en bil tills min nya levereras.

Glad att Bilia äntligen insåg detta även om det tagit 7 månader med oändliga mail, telefonsamtal, bytande av hyrbilar och 10 inlämnanden av bilen.

Stort tack till Alrik och AMS som alltid står på bilägarnas sida!

/Jonas”

Har du missat historien, under bilden hittar du den i repris.

BMW krock.jpg

Skadan som tagit över sju månader att fixa.

Hur lång tid är det rimligt att en bilreparation ska ta? Kan man kräva att bilen ska vara felfri när man hämtar ut den?
Jag fick ett brev från en BMW-ägare som blev påkörd bakifrån, i sin då fyra veckor gamla 5-serie.

Nu sju månader efter krocken ska han förhoppningsvis hämta ut bilen – i felfritt skick. Visst kan man förstå att det kan fattas reservdelar och att kön på plåtverkstad kan vara lång.

Men vad beror långa köer på? Att man inte har tillräcklig kapacitet. Det måste vara upp till företaget att höja kapaciteten så att kunderna inte måste vänta halvårsvis.
Vem vill köpa en bil av ett märke som inte har reservdelar till en ny bil? Vem vill köpa en bil av ett företag som har låg verkstadskapacitet?

Är verkstadsproblemet en följd av att försäkringsbolagen betalar minimalt för reparationerna – man har inte råd att dimensionera för hög kapacitet året om?
Ska kunden tvingas lida för det?
Hur kommer vi åt detta systemfel?

Ingen är vinnare, alla är förlorare.

Läs Jonas tre brev till Bilia/BMW – samt Bilias VD:s svar.

Brev 1: 26 februari
Hej!

Vill översända kritik till er på Bilia/BMW angående reparation och hanteringen av min BMW 5-serie.

Jag blev påkörd i slutet av november då bilen var cirka fyra veckor gammal. Den bärgades till Bilia/Volvo i Nacka. Fick dagen efter info (efter att jag frågat) om att de kanske kunde börja titta på den efter nyår. Den skulle tydligen köras till Södertälje där den nu stått i snart ett kvartal.

Första budet var att den skulle varit klar 31 januari. Någon vecka innan ringde ni och sa att den skulle bli klar den 12/2 – på grund av att delar saknades från Tyskland. Helt OK tyckte jag men ringde veckan innan för att dubbelkolla.

Jodå, den skulle vara klar i tid. Dagen innan ringer ni och säger att ni glömt beställa AdBlue-tanken, detta tar minst två veckor till …
28/2 som tidigast är nya budet.

Ringde därför i igår, två arbetsdagar innan leverans, för att kolla när jag ska hämta ut den. Konstigt nog trodde jag att den skulle vara klar eftersom jag inte hört något. Givetvis var den inte klar.
AdBlue-tanken hade kommit men var inte monterad. Nu hade ni insett att bilen måste på kalibrering i Segeltorp, eftersom det bytts så mycket el. Detta visste ni väl redan i januari?

OK, då väntar vi en vecka till, trodde jag… Idag ringer ni igen; Ni har beställt fel kabelpaket, eller rättare sagt: ni vet inte vilket paket det ska vara utan ett ”case” har skickats till Tyskland för utredning med obestämd leveranstid. Har inte fått något nytt besked på när jag får bilen utan ni ska höra av er i slutet på nästa vecka. Med tanke på hur lång tid det verkar ta att få reservdelar antar jag att det tar ett par veckor till.

Ledsen för ett långt mail men vill som besviken, och som jag upplever det misshandlad kund, klaga. Har inga problem med att saker tar (rimlig) tid men informera mig och var transparenta. Kanske kan man kräva att ni har koll på vilka delar som ska vara till vilken bil!?

Utgår från att, om och när jag nu får tillbaka bilen, att den åtminstone är nytvättad, nystädad samt fulltankad och den hyrbil jag haft kan återlämnas med tom tank…

Ser fram emot er feedback!

Mvh Jonas

Brev 2: 10 maj

Hej!
Med bakgrund av nedanstående kommunikation och mail jag skrev till er 26/2 måste jag tyvärr ge lite mer feedback på er verkstad och förmåga att få ordning på min bil som var 1 mån gammal och hade gått 250 mil när ni fick den.

Jag fick tillbaka bilen första gången fredagen den 11/3 då ni haft bilen i nästan fyra månader. Den skulle då vara helt OK och genomgången. Detta var inte i närheten av sanningen. Det som fortfarande var fel då var följande:
– Höger bakdörr stängdes inte ordentligt
– AdBlue systemet defekt
– Bakluckan gav missljud ifrån sig
– Dragkroken fungerar ej att fälla ut
– Blinkersglaset på höger backspegel sprucket

Då jag åkte på semester den 12/3 och kom hem till påsk fick jag med hjälp att lämna in bilen igen tisdagen den 29/3. Efter det skulle allting fixas smidigt och snabbt. Jag fick en dryg vecka senare (efter fix med först en demobil och byte till en hyrbil, flytta barnstolar etc etc ett par gånger) meddelande om att bilen var klar och kunde hämtas. Efter att ha varit på Bilia i Södertälje 4 (!) gånger och efter varje gång konstaterat att ljudet inte var borta är man som kund ganska uppgiven.

Sista gången den skulle vara klar är det ett annat fel på bakluckan, den går upp i toppläge och vänder ned några centimeter (dessutom är passningen mellan baklucka och övrig plåt inte OK).
Detta var den 7/4. Eftersom jag hade bokat däckskifte och lackbehandling samt hade en knäoperation inplanerad var jag tvungen att hämta ut bilen trots felen. Upptäckte också på vägen hem att ni smutsat ner innertaket vid bakluckan samt att det satt ett härligt antal feta fingeravtryck på insidan av bakluckan. Er känsla för kvalitet är …

Nästa överraskning kommer dock den 8/4 då däckfirman ska byta till sommardäck och inte kan få bort låsbulten eftersom ni har dragit åt den alldeles för hårt när ni reparerat bilen. Jag fick åka buss till möten då bilen behövde vara på verkstan hela dagen och börjar ju nu starkt ifrågasätta Bilias kompetens att överhuvudtaget få ordning på min bil.

Dagarna efter börjar mitt Defa-larm gå igång utan anledning och idag börjar bilen återigen varna för Defekt AdBlue system… JAG ORKAR INTE MER och känner mig ganska uppgiven, jag har inte tid att hålla på såhär och jag ifrågasätter starkt om ni har den kompetens som krävs för att få bilen i full funktion?

Hur länge ska jag behöva kämpa med detta och hur tänker ni kompensera mig för besväret och för de stora antalet timmar jag hittills lagt ner på detta?

Mvh, Jonas

 

Brev 3: 22 maj

Hej!
Hämtade min bil igår (tappat räkningen men jag tror att det är sjunde eller åttonde gången ni menat att den är klar), med, enligt er, fullt fungerande baklucka.
Förutom att plåtpassningen inte är OK så har ni löst problemet med att bakluckan gick upp i toppläge och sedan vände ned 5-10 cm genom att begränsa toppläget.

Luckan öppnar inte så högt som den ska, och som den gjorde när ni fick in den i november (jo, ni har nu haft sex månader på er att få bilen lagad). Det kändes instinktivt som om jag fick ducka mer än nödvändigt under luckan så jag plockade fram måttbandet. Luckan ska öppnas 183 cm, min lucka öppnas cirka 170. Trots att den är inställd att öppna till högsta läget.

Att ni ens tror att detta skall vara ett sätt att bli av med ett fel på en bil som ni uppenbarligen inte klarar av att laga…

Förväntar mig omgående återkoppling på detta och att ni sätter igång processen med att ge mig en helt ny bil, eller ännu hellre, pengarna tillbaka. Jag vågar som ni säkert förstår, inte sätta mina barn i baksätet på denna bil. Kommer airbagsen att fungera eller har ni tagit samma genväg när ni reparerade dem?

Mvh Jonas Månsson

Uppdatering 15 juni:

Bilen skulle vara klar i slutet av förrförra veckan men Dekra hittade några fel så den åkte tillbaka till verkstaden i Södertälje. Det skulle bara ta några dagar, jag skulle få den igår men har inte hört ett ljud ännu.

Har nu haft lånebil i över 3 veckor ytterligare och nästan 7 månader sedan Bilia tog in den första gången.

Mvh Jonas

Så långt Jonas berättelse. Här kommer Bilias svar, notera att svaret är till mig, Alrik efter att jag tagit kontakt med Bilia.

”Hej Alrik

Bilen kom in till vårt skadecenter i slutet av november 2015 med bärgningsbil. Bilen hade en kraftig plåtskada efter en påkörning bakifrån. Bilen var såpass skadad att det var ett gränsfall om bilen skulle repareras av försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget valde dock att reparera skadan och kunden fick en hyrbil. Med anledning av att skadan var väldigt stor, att vi hade svårigheter att få tillgång till alla reservdelar samt ett, under perioden, ovanligt högt tryck på våra skadecenters blev reparationstiden lång. Kunden hämtade bilen den 9 mars.

Efter en tid upptäckte kunden ett problem med bakluckan och fick dessvärre besöka vårt skadecenter igen. Besöken berodde på ett oljud från bakluckan som inte var konsekvent och fanns inte när kunden besökte oss. Vidare märkte kunden att det var ytterligare problem med att bakluckan då den inte gick att öppna till sin fulla öppningshöjd och således fel på gångjärnen som var fel justerade i samband med skadan på bilen.

Detta är förstås oerhört olyckligt att detta inte gjordes vid reparationen för skadan och detta skall vi inte missa. Vi kommer självklart se över våra rutiner och processer för att säkerställa att det inte sker igen. Vidare är det olyckligt att vi haft problem med reservdelsförsörjningen från vår leverantör samt att vi i Stockholm, under första kvartalet, haft ett ovanligt högt tryck på våra skadecenters och fått flytta fordon mellan våra anläggningar.

Vi har nu åtgärdat bakluckan och kunden förväntas hämta den i veckan. Kunden har haft en hyrbil under tiden vi åtgärdat bilen.

Vi beklagar självklart det inträffade och ber verkligen om ursäkt att vi inte löste problemet med bakluckan initialt.

Med vänlig hälsning

Urban Tibbelin
VD Bilia Group Stockholm

Nu ställer jag frågan till dig som ams-läsare och bilägare – vilka är dina tankar kring tillståndet på landets verkstäder? Är personalen tillräckligt utbildad? Finns det tillräckligt med bra mekaniker?
Hur ska kunden veta om verkstaden är bra? Bör kunden själv få välja verkstad, och inte bli anvisad en av försäkringsbolag?

Bör det finns en tidsgräns för hur länge en reparation ska få ta – med skadestånd om den överskrids?

Kanske ska försäkringsbolagen garantera reparationstider? ”Bolag X garanterar max tre månaders reparationstid och betalar verkstäderna tillräckligt med pengar för att jobbet ska bli gjort i tid.”

Är det detta ett unikt och extra olyckligt fall?

Ska vi skriva om den här typen av händelser? Finns de ett läsarintresse?

Kom igen med dina tankar och förslag.
Alrik

Sveriges bästa sportbilshandlare!

Skräcken för att bli omskriven i vår tidning eller på hemsidan kan göra bilsverige bättre.
Enligt Konsumentverket är handeln med begagnade bilar det område som får näst flest klagomål – efter reparationer av hem.
2015 fick Konsumentverket in över 8 000 anmälningar på begagnatbilhandlare. Över 2 000 klagomål drabbade verkstäderna. Hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden, fick ungefär hälften av kunderna rätt mot bolagen.
Det är illa att det är så illa.

I det senaste numret redovisar vi vår undersökning där över 1 000 sportbilsägare har satt betyg på handlare och verkstäder. Grovt räknat är tio procent missnöjda.
Stora pengar och heta känslor kan förstöra mycket. Bilköparna fastnar i drömmen och ställer inte alla frågor, pengarna bränner i fickan, de provkör inte ordentligt och dokumenterar inte allt i skrift. Som säljare kan det till en början vara underbart med en köpare som är ”torsk”. Men sedan?

Går något sönder, vems fel är det? Hur långt sträcker sig garantin? Vad har man lovat? Hur djupt måste säljaren ha grävt i bilens historik?
Handlarna har egentligen ett ganska enkelt jobb. Köp in en bil, se till att den är i bra skick, och sälj den. Tumma aldrig på sanningen. Men har man köpt in en dålig bil prövas handlaren, ska man ta en förlust, eller dra en vals?

Jag vet inte hur många samtal jag har fått från besvikna bilägare genom åren, men en sak är säker: när jag ringer upp handlaren eller verkstaden är de väldigt sällan glada över att höra min röst och i 95 procent av fallen får bilägaren snabbt ett förlikningsbud – även om tvisten pågått i flera månader.

Medias makt är mycket stor. Med det kommer stort ansvar. Har bilköparen alltid rätt? Nej, men min erfarenhet säger att väldigt få bilägare sätter igång en process om bilen är bra. Visst kan en ekonomisk knipa sätta fart på ohederliga tankar och det finns tjuvar och banditer överallt. Men få bilköpare går till tingsrätten för att det är kul, eller som affärsidé. Bilhandlaren har mer muskler.

Riktigt bra dokumentation om bilens skick och historia, en gemensam provkörning vid leverans och alla löften i skrift borde vara branschstandard. Efter reparation: ut och kör en lång stund så att alla är nöjda.
Förhoppningsvis kan vår stora sportbilsägarundersökning göra bilsverige lite bättre. Förhoppningsvis kommer skriverierna betyda att fler som jobbar inom bilbranschen lever efter de enkla reglerna: ”Vi gör alltid rätt för oss, kunden är det viktigaste, som om jag sålt bilen till min mamma.”

Kanske kan tanken på att ”Vi vill inte att man ska läsa om oss i auto motor & sport i sådana här sammanhang” få en del verkstadschefer och bilsäljare att ta rätt beslut? Jag slipper gärna skriva den här typen av reportage. Men tyvärr behövs de. Uppsidan är att vi också skriver om många mycket bra bilsäljare – de finns!

Har du en sportbil? Svara på årets undersökning härwww.automotorsport.se/sportbil2016

OBS: Vi har en rättelse till reportaget i auto motor & sport nr 14.

Rättelse:

I reportaget citerar vi en kunds tingsrättanklagan mot Exclusive Cars i ett pågående ärende.
Tyvärr skrev vi inte tydligt att denna anklagan mot Exclusive Cars är kundens utsago. Vi skulle ha skrivit att: ”kunden anklagar Exclusive Cars för att inte ha utfört arbete och gjort sig okontaktbara”.
Vi har inte varit i kontakt med kunden eller den andra verkstaden som det refereras till, utan enbart refererat kundens anklagan mot Exclusive Cars.
Exclusive Cars har en annan syn på saken.
En bildtext blev dessutom tyvärr fel. Vi skrev att ARN rekommenderat Exclusive Cars att reparera en motor. ARN har inte varit inkopplad i fallet.
Vidare borde Exclusive Cars ha fått uttala sig i detta pågående ärende, på samma vis som Autoropa fick kommentera fallet med en Ferrari 360.
Vi kommer att följa upp ärendet när dom i tingsrätten har fallit.
Vi ber härmed Exclusive Cars om ursäkt. Undersökningen som redovisades i samma nummer gav Exclusive Cars delad förstaplats bland landets sportbilshandlare gällande kundnöjdhet.
Alrik Söderlind, chefredaktör

Läs auto motor & sport nr 14 här!

omslag14_2016