Gå till huvudsajt

Sveriges modernaste biltest!

Plötsligt kom det ett jobbigt Skypemeddelande: ”Vi måste ha en mall för hur mycket vikt man får lasta i bagageutrymmet! Det får bara vara 60 kilo där bak i Hyundai Ioniq Electric. Det är galet lite.”

Testlaget Skypar hela tiden med varandra, frågar, ber om hjälp, diskuterar kommande tester, skickar knäppa filmer eller berättar något konstigt från testet som vi håller på med.

Joakim Dyredand var lite upprörd över att Hyundai Ioniq Electric får samma bagagerumsbetyg som hybridversioner av Ioniq – trots att hybriden rymmer 90 liter mer och inte har någon viktbegränsning för last – utom givetvis maxlastsiffran.

Svaret från testchef Mikael Johnsson kom snabbt och var lite förvånande om man känner honom.

”Visst, det vore bra. Men någonstans måste vi dra en gräns. Vi kan inte ha mallar för allting, men det ska givetvis med i texten.”

Om du bläddrar till sidan 46 i senaste numret ser du att Hyundais elbil fått bagagebetyg 2,5 och hybridversionen 3,0. Vår betygsmall för bagagerumslitrar ger elbilen betyget 2,5 mot 4,0 för hybriden, men elbilen tar igen en del genom att lastgolvet blir plant när man fäller.

Så här håller vi på, det finns inte ett betyg i våra tester som är satt på känn. Vi har tuffa mallar för allt som kan mätas i siffror, som exempelvis bagage-utrymmen. Och givetvis har vi olika mallar för olika storleksklasser.

Störst bagage i småbilsklassen får fem stjärnor, lägsta driftkostnaden i stora suvklassen får fem stjärnor – och så vidare.

Vi har betygsmallar för driftkostnad, driftsäkerhet, garantipaket, garantinöjdhet, säkerhet, koldioxidutsläpp, energieffektivitet, bagagevolym max, bagagevolym min, flexibilitet, självkörande funktioner, uppkoppling och infotainment.

Vi kontrollerar fakta, räknar på ekonomi och studerar utrustningslistor i många timmar. Speciellt stolta är vi över att kunna sätta betyg på hur driftsäkra bilar från olika märken är och hur nöjda ägarna är med sina garantier. Vi har tagit de betygen från vår gigantiska begagnatdatabas med fler än 43 000 bilbetyg från er läsare.

Innan testlaget har satt ett enda subjektivt betyg är halva testet avgjort.

Ute på vägarna går vi sedan igenom testprotokollet punkt för punkt. Ta fjädringsbetygen som ett exempel. På en speciell sträcka kör vi alla bilar fram och tillbaka i olika hastigheter och alla i testlaget lägger sin röst efter långa diskussioner.

Vår absoluta ambition är att du som läsare ska få en maximalt bra bild av hur en bil är på olika områden. Betygen är extremt noga underbyggda och genomdiskuterade. Och när vi nu delat in testbetygen i tre delar – IQ, TQ och EQ – kan du lätt se vilken bil som passar dig bäst.

Nytt för i år är att vi också sätter betyg på uppkoppling och självkörande funktioner. Moderna bilar kräver moderna testbetyg. Världens bästa testbetyg har blivit ännu bättre.

Världens bästa biltest!

Hur väljer du egentligen bil? Vad är viktigast för dig? Finns ”världens bästa bil”?

Biltidningar över hela världen kommer fram till olika testvinnare. Inget konstigt med det, alla tidningar har ju olika testmallar och gör olika bedömningar. Men är alla läsare av en tidning exakta kopior av varandra? Tycker de likadant, har de samma behov och resurser?

Självklart inte. Bara här på redaktionen har vi en massa olika åsikter om hur en bil ska vara. För Joakim Dyredand räcker det med att bilen är grön för att han ska gå igång!

För mig måste en bil vara intressant på något vis, gärna extrem. Bilen bil intresserar mig inte. Jag älskar bilar som är sinnliga, en riktigt vass styrning övertrumfar mycket annnat, det är därför jag har en Lotus Elise. Eller som Skoda Coupén jag hade, med motorn bak – väldigt spännande på vintern, en fattigmans-Porsche. Styrningen i min Alfasud var tillräckligt köpskäl. Att den rostade friskt var underordnat.

Men min Fiat Panda 4×4 är väl knappast fantastisk att ratta, säger du kanske. Exakt, men den är skojig med sina två cylindrar och jag gillar attityden och fyrhjulsdriften. Och att det är en Fiat – udda varumärken – mmmm! Det var därför jag hade en Trabant.

När jag tänker efter är jag en extrem EQ-människa när det kommer till bilar. Tillägget är ekonomi, jag gillar att maximera utväxlingen per tusenlapp.

Som den Range Rover Sport Supercharged jag hade, jag fick ett riktigt bra pris för ett riktigt fint exemplar – köp en bränsleslukare så får du mest bil för pengarna! Men den drog 2,3 liter milen vid pendling …

Med siktet inställt på något snålare att åka till jobbet med var min lilla Toyota IQ den skojigaste och bästa IQ-bil jag kunde komma på. Snål, extremt driftsäker och rymlig med tanke på yttermåtten. En liten lyxbil.

När jag hade små barn var det maximalt med utrymme som gällde, första generationen Renault Scenic och sedan Citroën Evasion – perfekt udda familjefraktare. Då var TQ det viktigaste – Transport Quotient. Utrymmen, komfort och modern teknik – självklart hade jag tv-skärm och videobandspelare bak i bilen!

I det senaste numret har vi som första biltidning i världen verkligen tagit fasta på att vi alla är olika och att kraven på vad som är en bra bil förändras efter livssituation.

Testbetygen är indelade i tre ronder.

IQ: Är det en förnuftig och smart bil?

TQ: Är det en bra transportör?

EQ: Är det här en bil att njuta av
och älska?

Kia Niro tar hem de två första ronderna i den tidningens test, och Audi Q2 vinner EQ-ronden med stor marginal. Båda bilarna är lika värdiga vinnare – beroende på vem du är och vad du prioriterar. Men när vi räknar samman alla betyg står Audi Q2 till slut som ensam vinnare.

Jakten på världens bästa bilar tar aldrig slut. Vi jobbar som galningar för att du ska hitta rätt bil. Ny som begagnad.

V12:or och eldrivna poddar

Världens största transportföretag äger inga bilar – Uber. Världens största mediabolag har inga journalister – Facebook. Världens största hyresvärd förvaltar inga fastigheter – Airbnb. Spotify gör ingen musik, Skype tillverkar inga telefoner …

Bilindustrin producerar bilar. Men hur länge till?

Tesla är världens mest hypade bilföretag och driver utvecklingen – och bygger 100.000 bilar per år – Toyota tillverkar runt 10 miljoner bilar.

Jag är på ”Dagens Industris Stora Bildag” och översköljs av fakta, tankar och frågor från några av bilvärdens mäktigaste.

VAG Group har anställt Johann Jungwirth som digital chef. Han arbetade senast hos Apple. Självklart. Inte hos Ford, GM, Toyota eller Hyundai.

”Vi lever i förändringens tid. Vilka blir bilindustrins ’Kodak’ – jättar som går under? Vem blir Nikon och Canon – stora företag som överlever?”

Johann är inne på exponentiell utveckling. ”Vi måste skapa saker som är tio gånger bättre än det som finns i dag för att överleva.”

Utgångspunkten är kunden, inte produkten. Tidigare har bilutvecklingen kretsat kring förbränningsmotorn, nu blir navet de självkörande systemen – SDS – ”Self Driving Systems”. Bilindustrin måste se en digital kund som vill ha digitala produkter från ett digitalt företag.

”Att bygga elbilar är den enkla biten, det har redan skett, vi ska bara göra det.”

Bilismen håller enligt Johann på att gå in i nästa modebegrepps stora fas: TaaS – Transport as a Service. Bilar som man inte kör eller äger. VW har just laserat Moia, ett företag som ska sälja transporter, inte bilar.

”96 procent av tiden står dagens bil stilla. Snart går de dygnet runt, parkeras utanför stadskärnorna – som blir ännu mer attraktiva när bilarna är tysta och parkeringsplatserna förvandlas till parker och lekplatser.”

Men samtidigt. Bo Andersson, tidigare vd på ryska GAZ och AutoVAZ:

”Bilindustrin låg 2014 på plats 80 bland alla branscher när det gäller avkastning på kapital. 3,8 procent. Flygindustrin låg på åtta procent, telecom på 15 och mjukvara på 30.”

Sifferexercisen fortsätter: ”30–40 procent av industrins inkomster kommer från service men det blir 30 procent mindre service med elbilar.”

De verkliga pengarna i industrin finns i bränslet. Biltillverkning drar in 1,6 triljoner dollar. Service, försäkring reklam och skatter 4 triljon dollar. Det fossila bränslet 10 triljoner dollar …” Kommer oljeindustrin att vika ner sig?

Bo Andersson räknar vidare: ”2030 är bara 10–20 procent av världens bilar självkörande, 10–25 procent eldrivna och det är endast 5–10 procent som delas mellan olika användare.”

Fords Europachef Jim Farley: ”Varumärket och upplevelsen är det viktigaste. Vi ska inte skapa de bästa bilarna utan de som folk verkligen vill ha. Det finns magi i Spotify, Apple, Virgin. Även när drivlinorna inte skiljer sig åt får vi aldrig ge upp vår strävan efter att skapa magi.”

Aston Martins vd Andy Palmer: ”I en värld där de flesta åker i eldrivna poddar kommer vi att bygga V12:or och manuella lådor …”

Johann Jungwirth får avsluta: ”Jag ser en enorm potential för självkörande Porschar!”

Bakom kulisserna i fallet om den ”stulna importbilen”

Kanske har du läst i denna blogg om Cadillacen som köptes i USA och skulle transporteras hem till Sverige – men allt gick snett med den så kallade ”titeln”. Det slutade med rättegångar. Ingen är vinnare i denna historia.

(De tidigare inläggen finns längre ner i denna blogg)

Förhoppningsvis kan vi som läser detta lära oss någonting, och inte göra om samma misstag. Det har varit min förhoppning.

Men efter publicerandet av inläggen drabbades Nordtrafiks Tomas Harring av hotfulla hatkommentarer. Sådana vill vi absolut inte ha. Vi vill ha en öppen och klok diskussion, där alla kunniga kan dela med sig av erfarenheter och kunskaper.

Så var inte fallet och jag fick ett mejl från Thomas Harring på Nordtrafik, som utmynnade i en intressant mejlväxling. Läs gärna vidare.

 

Mejl från Tomas Harring på Nordtrafik:

Hej

Jag återkommer till klagomål på Nordtrafiks agerande som framförs av M Östberg. Hans uppgifter är felaktiga och missvisande. Jag ser ingen anledning till att fortsätta diskussionen i denna form. Jag kan konstatera att M Östbergs anspråk har prövats i domstol och att han då förlorat  sin talan. I kommentarsfältet har det även framställts hot mig som person. Dessa hot har legat kvar i över ett dygn. Det är din uppgift som ansvarig utgivare att hålla efter kommentarerna. Jag förväntar mig att de hotfulla kommentarerna är borttagna senast imorgon torsdag den 22 december kl 12.00 hrs. Jag förväntar mig även framöver att ni håller efter kommentarsfälten. Det kan säkert vara en god idé att införa någon form av policy kring era kommentarsfält.

Mvh, Tomas Harring – Nordtrafik AB

 

Alriks svar:

Hej Tomas,

Jag är mycket ledsen för detta, jag har inte varit inne och läst kommentarer. Det är vår webbavdelning som ska göra sådant. Hålla efter och ta bort. Jag har bett dem att ta bort kommentarerna ASAP. Just nu är alla kommentarer borttagna, fick jag nyss höra.

Med ursäktande hälsningar Alrik

 

 

Svar från Tomas Harring, på Nordtrafik:

Hej

Tack för svar, Din ursäkt godtages. Men det ändrar inte min syn på filterlös sk journalistik. Vill man föra en diskussion om vad eller varför saker och ting kan gå/går fel, för att alla skall kunna lära sig något, är det av godo för alla. Men att blåsa fullt spätt utan att ha en något mer nyanserad syn på saker och ting är för mig inte seriöst. Nätet är fullt av hatsajter etc som du säkert känner till. Är något förvånad att ni sällat er till den skaran.

I min värld har vi ett rättssamhälle. Tvister prövas och domar avkunnas. Det finns pärmvis med dokumentation som gått genom hela rättssystemet. Skall vi ha en ordning där man kan vräka ur sig vad tusan som helst? Faktum är att det förekommer graverande faktafel i det som nu blivit en sanning på nätet. Hur ser du på det? Om inte annat rent hypotetiskt. I mitt fall är skadan redan skedd.

Du har ett stort ansvar som representant för media. Kan vara bra att tänka på ibland.

Jag förväntar mig inget svar, men det hade varit kul att ta del av din syn på saken. I ett lite mer öppet perspektiv.

Mvh, Tomas Harring – Nordtrafik AB

 

Svar från Alrik:

Hej Thomas

Tack för ditt brev. Vi i media har ett stort ansvar. Det har också stora företag och även vi konsumenter. Jag mejlade dig innan jag lade ut detta på vår hemsida för att få din syn på saken och fick inga stora invändningar på historien.

Alla företag och även privatpersoner ska stå för sina handlingar. Alla ska tåla granskning.

Jag håller med om att rättstvister ska hållas i domstol, men jag vet också att stora företag ofta vinner mot privatpersoner  delvis på grund av resurser.  Jag tycktes att detta fall är av allmänintresse, många av våra läsare importerar bilar. Därför är det bra att lära av andras misstag .Jag dömer inte, men står gärna för en arena där intressanta fall kan tas upp.Hade du protesterat mot historieskrivningen hade jag givetvis titta noggrannare på fallet och kanske inte publicerat – utifrån fakta.

Vi är absolut ingen hatsajt. Och jag föraktar hatiska och hotfulla kommentarer. Vi skulle haft bättre kontroll på detta. Tidigare larmades det direkt om en kommentar inte var ”okej” men med vårt nya system har den funktionen försvunnit. Det måste åtgärdas .Du är mycket välkommen att fortsätta att kommentera ärendet på hemsidan. Vill du lägger vi ut denna konversation – intressant för alla.

Med vänlig hälsning, Alrik

 

Svar från Tomas Harring på Nordtrafik:

Tack för dina rader. Vill för ordningens skull åskådliggöra problemet med att låta bilar stå still i hamnar. Bifogar Logent/Göteborgs hamns prislista. Priser varierar naturligtvis på olika uppställningsplatser, men det ger en bra bild. Som synes drar lagringskostnader iväg i mycket hög fart redan efter några dagar. Den aktuella bilen stod på terminal i ca 1,5 år. Alla hamnar, terminaler och transportörer har rätt att beslagta/sälja gods när man ser att hyror etc drar iväg. För att kunna täcka sina uppkomna kostnader. Ev överskjutande belopp vid försäljning skall gå tillbaka till lastägaren.

Det är alltid lastägarens ansvar att ha nödvändig dokumentation (title, kvitto, fullmakter etc) tillgänglig. Transportörens ansvar är att frakta från A till B. Utan rätt papper. Ingen frakt.

Vill du skriva ett riktigt reportage om regler, fällor och annat intressant är du mer än välkommen att hälsa på oss. När du vill. Visar dig då gärna på x antal felaktigheter i tidigare inlägg. Men framför allt, ge alla en bättre förståelse för en relativt komplicerad process.

Man kan omöjligen reda ut begreppen genom oneliners på nätet. Där ju som bekant kommentarer tenderar att bli allt mer intelligenta ju längre fram på fredagskvällen man kommer. Hot och personangrepp drar intresset från det faktiska problemet, men är också ganska obehagligt. Av det skälet kommer jag inte bemöta något ytterligare.

Du får gärna lägga ut denna vår sista mailtråd i ärendet.

Välkommen till Göteborg och God Jul. Tomas Harring – Nordtrafik AB

 

Och här kommer en kommentar från Mikael Östberg, som blev av med sin Cadillac:

Vad trist! Det berömda näthatet!

Vad gäller rättegång så finns det inget mer att göra i Sverige i och med att Högsta domstolen anser att stölden är preskriberad. Det jag kan göra är att gå till Europadomstolen eftersom HD:s dom är baserad på en rad uppenbara felaktigheter. I nuläget är det dock osäkert om jag orkar gå vidare med det till Europadomstolen. Det viktigaste för mig var att detta skulle bli känt, så att inte andra råkar ut för detta. Detta har varit en tung börda för mig i över 7 år,

God Jul, Mikael.

 

Alriks avslutning:

Slutet gott allting gott? Nej, men har vi alla lärt oss något är det bra. Som att man ska behandla alla med respekt, även om man inte har samma åsikt. Näthat leder aldrig till något gott.

God Jul!

Dags för hjulklappar!

Massor av bilkörning på bana, tät racing, tusentals underbara sportbilar, landets sportbilsklubbar och båtar fyllda med bilälskare.

Där har du nästa års bilträffar med auto motor & sport i ett koncentrat.

 

Tillsammans med STCC och Driver Academy blir nästa års Bilfestivaler fantastiskt bra.

I sommar blir det Sportbilsfestival på Solvalla 17 juni och i Anderstorp 2-3 september, tillsammans med STCC. Den stora nyheten är att sportbilsförarna ska kunna köra på banorna. Det blir alltså körning på Solvalla-banan och på Anderstorp – mycket exklusivt. För Bilfestivalen i Anderstorp har vi det blygsamma målet att på sikt skapa Nordens största sportbilsträff. Förhoppningsvis kan vi få dit någon av Ronnie Petersons gamla F1-bilar – det vore magiskt att se den köra runt banan, att lyssna på Cosworth V8:an.

Vår ambition kommande säsong är självklart att lyfta våra evenemang till nästa nivå. Bland annat gör vi det genom att vända oss till sportbilsentusiaster i hela Norden, säger Filip Sporre, eventchef på STCC AB.

Göran ”Jojje” Svensson, en av nyckelpersonerna i det team som står bakom Driver Academy: 

– Vi har ett spännande samarbete och vill tillsammans skapa en totalupplevelse för alla inblandade. Inför 2017 års träffar jobbar vi bland annat på att ge delar av sportbilsägarna möjlighet att få köra sina bilar på banorna. Det blir en helt annan grej än att köra i kortege och något som vi är säkra på att publiken kommer att uppskatta, säger Svensson.

Vid sidan av bilträffarna ihop med STCC arrangerar Driver Academy även en Sportbilsfestival i Orsa helgen efter midsommar. Där blir det bland annat Superstagekörning som komplement till bilutställningen, gemensam middag med Dalarna bästa underhållning och cruising.

För att toppa det här planerar vi dessutom två båtresor:

I samband med STCC-loppet i Alastaro i Finland 19-21 Maj ska vi ordna en gemensam båtresa för alla racerans som vill åka tillsammans.

I November planerar vi dessutom en kryssning för alla bilälskare. När det är som tristast ute ska vi tillsammans fylla en båt och skapa fantastiskt innehåll tillsammans med landets bilklubbar.

Mer information kommer!

 

Alrik