Gå till huvudsajt

Största hotet mot Volvo

Svenskarna älskar numera att älska Volvo.  När vi åker landet runt med nya S90 kommer folk fram och snackar, tittar och beundrar. Äntligen finns den på våra vägar, äntligen en Volvo som kan slåss mot de bästa!

Testskribent John Eriksson svävar nästan in på redaktionen efter den första långresan och det lyser i ögonen. ”Vilken bil! En riktigt snygg och väldesignad milslukare med fantastisk stereo. Habegär.”

Resultatet på vår hemsida, när vi ber läsarna ge sitt spontana totalbetyg för nya S90, är det samma. Volvo vinner över Audi, BMW och Mercedes. När testlaget sätter ”Vill ha-betyg” på testbilarna blir det samma resultat.

Det är S90 vi vill ha.

Men vårt jobb är att testa bilar, vilket betyder att vi mäter, räknar och jämför. Den totalt sett bästa bilen vinner alltid. Varje delbetyg diskuteras ingående av hela testlaget och tycker vi inte likadant vinner majoritetens åsikt.

För att vara väldigt konkret och ner i detalj kan jag berätta exakt vad som skulle göra S90 till en testvinnare. Ett större bagageutrymme hade varit bra för testbetyget, liksom ett bättre baksäte. Men bilen är designad för att var snygg – vilket jag tycker är rätt.

18-tummare i stället för 20-tummare hade gynnat S90 med högre komfort och lägre förbrukning. Tyvärr visar sig D5 med Power Pulse vara lika törstig som en sexcylindrig BMW-diesel – när man trycker på. En D4 med smalare däck kommer att klara sig bättre än en maxutrustad D5. Ett toppbetyg i Euro NCAP kommer även hjälpa till.

Nu kommer vi till Volvos största utmaning. Deras ambitionsnivå är deras största fiende.

Aldrig någonsin tidigare har Volvo expanderat så extremt aggressivt och snabbt som nu. Ett helt nytt modellprogram på fyra år. Nyutbyggd fabrik i Torslanda, nya fabriker i Kina och en ny fabrik i South Carolina, USA. Produktionen ska över 800 000 bilar årligen. Vid halvårsskiftet låg man efter den planerade produktionen med 6 500 bilar. Ingen bra signal.

Samtidigt har Volvo delvis tagit på sig att utveckla Geelybilar och det nya kinesiska premiummärket som eventuellt heter Lync. Kraven från Kina höjs hela tiden. Volvo har därtill tagit beslut om att bygga en avancerad elektrifierad kolfibercoupé och man ska dessutom lansera ytterligare en ”imagebooster” – kanske en cabriolet eller en sportsuv?

Omställningen mot elektrifiering går med turbohastighet och nyligen togs beslut om att satsa på bränslecellsteknik. Därtill självkörande teknikutveckling …

Orkar Volvo med den rasande hastigheten – med bibehållen kvalitet? I våra tester ger vi ett driftsäkerhetsbetyg grundat på ägarnas erfarenheter. Betyget är 2,5 på en femgradig skala. Mercedes får fyra. BMW 3,5. Den ansedda amerikanska undersökningsfirman J.D. Power placerar Volvo i botten för ”Overall Quality”.

54 procent av förarna till nya XC90 har haft en garantiåtgärd, för gamla XC70 av samma årsmodeller är siffran tio procent.

Vad är underbar design och avancerad teknik utan hög kvalitet?

Allt kan alltid bli bättre!

auto motor & sport nr 16, inklusive Porsche-bilaga.

auto motor & sport nr 16, inklusive Porsche-bilaga.

Nu är det sommar, jag har semester, och jag ska äntligen få tid att läsa alla de där tidningarna och böckerna jag inte har hunnit med tidigare under året. Du som också njuter av sommarläsning, till dig har jag ett önskemål, att läsa en auto motor & sport lite extra noga.

Sedan funderar du på följande:

• Varför läser du auto motor & sport?

• Vad är det bästa?

• Är det något du inte gillar?

• Saknar du något?

• Vad tycker du om testerna, varför läser du dem, är de för långa, för korta, saknar du något i dem?

Läs gärna senaste numret (16) där vi bland annat testar nya Volvo S90 mot Mercedes och BMW, dessutom har den en extra Porsche-bilaga. Skriv dina synpunkter i kommentarsfältet nedan eller maila direkt till mig, självklart konstruktiv  kritik, så ska vi kan använda den för att göra tidningen ännu bättre. Vi gör ju tidningen för er!

Fortsätt njuta av sommaren!

40 000 betygsatta bilar!

Vill du veta hur bra en bil är – fråga ägaren!

Våra biltester är fantastiska guider till en bils egenskaper, hur står sig väghållning, milkostnad, buller, strålkastare, förbrukning och en massa andra parametrar mot konkurrenterna? Sådant som inte går att bena ut vid en provkörning.

Men det är till sist ägaren som verkligen vet hur bra en bil är på RIKTIGT. Lever den upp till förväntningarna? Håller den? Vilka problem har man haft? Hur nöjd är man med verkstad, säljare och garantiåtaganden? Skulle man göra om köpet? 

I veckan passerade vi 40.000 betyg på begagnade bilar. Det gör vår begagnatdatabas unik i världen. Ett stort tack till alla er som hjälpt till! För det är givetvis för er skull som vi har denna databas – så att din nästa bil blir din bästa!

Nummer 40.000 är Kenneth som satte betyg på sin Nissan Leaf. Det firar vi med att ge Kenneth en gratis helårsprenumeration. Stort grattis!

”Ni är ju den bästa biltidningen. Seriös och rolig. Så det tackar jag mycket för.”

Varför satte du betyg på din bil?

Jag tycker detta ni har är väldigt bra. Det är ju ändå ägare som tycker till. Sedan förstår man att det blir lite färgat, men det gäller ju alla märken. Här jan man ju se vilka betyg som ägarna ger beröm o efter det bedöma om det skulle passa mig själv.

Hur många bilar har du satt betyg på?

Jag tror att jag betygsatt 4 stycken. Möjligen 5.

Vilken  är din drömbil och varför? 

Ferrari FF Hela familjen kan följa med ändå en grym bil! Den verkar helt 👍 Vilken inredning vilken motor. Vilken väghållning!
Men annars just nu siktar vi in oss på en Tesla som en hyffsat verklig drömbil. Beundrar verkligen vad dom gör o bilen är grym!

Läser du begagnatreportagen med ägarnas betyg?
Ja! Alltid det är intressant.

Ett stort tack till Kenneth och alla andra.

Har du ännu inte satt betyg på din bil – gör det här!

Kenneth Mattfolk satte betyg 40 000. Stort grattis!

Kenneth Mattfolk satte betyg 40 000. Stort grattis!

Prenumeranter kan titta på alla bilars betyg. Gå in under fliken ”Begagnat” på vår hemsida. Du måste vara inloggad. En guldgruva för bilköpare!

 

Unknown

En elbil blev nummer 40 000 – ett tecken i tiden.

 

Mercedes svar på 23 verkstadsbesök

mercaamgbeg

Vi vill först och främst beklaga att kunden inte är nöjd med sin bil och hanteringen av detta ärende. Vår bedömning är dock att bilen nu – till skillnad från vad som påstås i artikeln – är hel och inte har några fel med undantag av återstående plåt- och lackarbete. Kunden har tyvärr haft extrem otur då bilen blivit påbackad vi verkstadsbesöket. Detta beklagar vi självklart.

Verkstaden, generalagenten och även vår prestandadivision AMG i Affalterbach har på ett systematiskt sätt tagit sig an de brister kunden har påtalat och bilen har undersökts med hjälp av diagnosteknik och den har även körts av olika personer i Mercedes-Benz servicekedja. Mjukvaruuppdateringar har gjorts i de fall där detta behövts. I normala fall visas tydliga felkoder vid brister i bilens egenskaper men i detta fall har det endast i några fall framkommit sådana.

Vi vill kort kommentera några av de problem kunden upplevt med bilen. Problem med tankluckan och länkarmarna är åtgärdade.  När det gäller de upplevda problemen med start/stopp-systemet är vår bedömning efter undersökning att samtliga parametrar för att systemet ska aktiveras helt enkelt inte varit uppfyllda då kunden upplevt problemet.  Kunden har också upplevt att tomgång och motorbroms inte fungerat som de ska. Några felkoder för detta har inte kommit upp när bilen diagnostiserats. Däremot har en uppdatering av mjukvara gjorts med anledning av kundens upplevda problem med start/stopp-systemet vilket medfört att egenskaperna för tomgång och motorbroms justerats så att de motsvarar egenskaperna hos nya AMG-modeller. Syftet med dessa uppdateringar är bland att motorgången blir mer harmonisk och att andra egenskaper förfinas. Det bör dock poängteras att bilen är en AMG-modell med sportbilsprestanda, något som självklart påverkar bilens agerande.

När det gäller Night Vision-funktionen har kunden upplevt brister. Någon felkod har inte framkommit vid undersökning av bilen. En uppdatering gjordes trots detta och vad vi känner till fungerar den nu som den ska.

Kunden har även upplevt att navigationssystemet inte fungerat korrekt. Den uppfattningen delar vi inte och vår bedömning är att de brister som påtalats beror på att kameran av okänd anledning vid enskilda tillfällen inte kunnat läsa av vägskylten (detta kan bero på att skylten blivit skymd till exempel på grund av en omkörning eller av annan anledning) och att den därför använder kartdata. Dessvärre kan hastighetsangivelsen i kartdatan vara felaktig. Det är beklagligt men bristen finns inte hos Mercedes-Benz utan i den felaktiga kartdatan, vilket vi inte kan påverka.

Avslutningsvis har kunden också upplevt att bilen blivit strömlös. Det är självklart beklagligt. Någon felkod har dock inte kunnat visa anledningen till detta.

Sammantaget kan vi konstatera att det är tråkigt att kunden upplever problem med sin bil. En Mercedes S-Klass är en bil av mycket hög kvalitet och vår bild är att våra kunder är mycket nöjda med kvaliteten på sina bilar. Vi tror att detta är en viktig förklaring till att bilen är klassledande i sitt segment.

Med vänlig hälsning

Fredrik Wahrolén
Kommunikationschef 
Mercedes-Benz Sverige AB

 

Så långt Mercedes.

 

Enligt ägaren Johnny finns fortfarande problem med tomgång och elektronik. Jag har bett Johnny att kontakta en opartisk besiktningsfirma, typ Dekra.

Sedan kan man undra om ägaren ska få någon form av kompensation för 23 verkstadsbesök med mera.

 

Vad anser du?

 

Läs originalinlägget här!

23 verkstadsbesök – fortfarande inte hel

mercaamgbeg

23 verkstadsbesök för en ny Mercedes S 63 AMG. Och ännu inte felfri.

Läsaren Johnny köpte för drygt två år sedan en ny Mercedes S 63 AMG.

Till dags dato har han haft bilen på verkstad 23 gånger, och Mercedes har fortfarande inte lyckats åtgärda alla fel.

Här är listan på fel:

1 ggr för byte av fälg. Centrumkapseln inte gick inte att gänga in helt.

1 ggr för inpassning av tanklucka.

2 ggr för byte av nedre länkarmar i framvagn p.g.a. knarrande i nedre kulleder (2500-3000 mil).

1 ggr Starthjälp vid strömlöshet.

De felaktiga funktionerna som Mercedesverkstaden inte har lyckats laga är följande, enligt listan från Johnny:
1. ECO-systemet – felet kvarstår även efter 14 genomförda verkstadsbesök.
2. Tomgångssystemet – varvtalet går ej ned till nivån 600 r/m som var standard vid leverans av bilen.
3. Tomgångsvarvtalet pendlar vid kö – och krypkörning vilket innebär att bilen får en pulserande framfart.
4. Motorbromsningen är i princip obefintlig – nedväxlingen stannar på 5:ans växel, i undantagsfall går 4:ans växel in vilket medför att bilen blir självkörande in i rondeller, gatu – och vägkorsningar eftersom motorn behåller 950-1000 r/m.
5. Nattsiktsassistenten har kommit upp på instrumentet av sig självt under korta sekvenser både under mörker- och dagsljuskörning vid ett flertal tillfällen.
6. Navigationssystemet – fartsymbolen 50 km ligger kvar 4 km efter att 90-skylten passerats, efter passering av 30 område försvinner inte symbolen- visar ”vissa tider” där både 50 och 80 km skyltarna passerats och alla visas samtidigt en längre körsträcka.
    Under resan 2016-07-08 från Borgholm till Färjestaden, 3,5 mil, tänds symbolen 30 km ”vissa tider” under tiden vi befinner oss på en 80-sträcka och ligger kvar där under 14 km körning trots att det inte funnits någon fartbegränsad sträcka på 30 km att passera. Under pågående hemresa lyser ECO-funktionens lampa gul under 33 km körning, blir grön men övergår till gul strax före att bilen skall parkeras och stoppfunktionen av motorn uteblir.
7. Saknar fortfarande svar på varför bilen blev strömlös.
Fel framkom redan på leveransdagen under hemfärden till Färjestaden.
Det är uppenbart att anmälda fel inte har kunnat avhjälpas trots de många verkstadsbesöken.
Bilen inhandlades på Småländska Bil och kort därefter tog Småländska Bil över majoritetsägande i Kalmar Bilcentrum.
Så långt Johnnys berättelse, som inte har dementerats av Johan Skarpnord på Kalmar Bilcentrum. Vi inväntar ett svar därifrån.
Frågorna är givetvis stora och gäller hela verkstadsbranschen, för tyvärr är detta inte ett unikt fall, många kunder drabbas av märkesverkstäder som inte klarar av att reparera sina egna bilar.
Hur kan det gå så här illa? Varför lyckas inte en auktoriserad (Mercedesverkstad) avhjälpa elektronikfel på en ny bil? Ska man som kund behöva stå ut med att lämna in en ny bil 23 gånger? Hur kan branschen bli bättre?
Vilken typ av kompensation bör Johnny få?
• Det är för övrigt fler som har varit missnöjda med sin Mercedes S 63 AMG. Vem minns inte den här vansinniga mannen som slår sönder sin S 63 AMG utanför återförsäljarens bilhall.