Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Elbilarnas fel …

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det är alla framsynta elbilsförares fel att bilskatten verkar chockhöjas!
Regeringen ser med fasa fram mot nollutsläppsbilar eftersom det kommer att bli svårt att överbeskatta bilismen med argument som handlar om miljö. Det kan ju inte vara högre skatt på att ladda en elbil än att köra dammsugaren. Eller?
Därför vill man nu slå till ordentligt och höja skatten för alla vanliga bilar som inte är extremt rena.
Det finns närmare fem miljoner bilar i landet och höjer man skatten lite på många blir det mycket pengar. Den totala skattehöjning för bilarna lär hamna runt 1,2 miljarder. I bästa fall …
Samtidigt blir subventionerna för elbilar inte så stora att flertalet kommer att ha råd med det renaste. Phu, sade regeringens ekonomer.
Och årets lilla höjning av bränslepriserna kommer dessutom att ge närmare 3 miljarder extra i skatt.
Nästa år blir skattehöjningen på våra bränslen det dubbla,

Volvos framgångsrecept

Inte ett ont ord om kalles Kaviar – men jag kommer ihåg hur jag skämdes för Volvos vägnar vintern 1988. Vi testade alla stora sedanbilar och Volvo 740 var slagpåsen. Luftmotstånd som en ladugårdsvägg, högst förbrukning, stel bakaxel, träig motor, vintervägegenskaper som en drucken, sämst komfort och absolut minst habegär i hela testet.
Audi 100 var hypermodern med förzinkad kaross, framhjulsdrift eller quattro, femcylindriga motorer, gedigen byggkvalitet och massvis med habegär. Det kändes som om det skilde 20 år mellan bilarna. Men Volvo var två år yngre – den kom 1984 mot Audin som visades 1982.
Volvochefen P.G. Gyllenhammar verkade mer intresserad av Abbas fisk där Kalles Kaviar ingick, norsk olja, läkemedel, Fermenta, Folkpartiet, Renault och segling – än att lägga pengar på att utveckla riktigt bra Volvobilar. P.G:s första beslut på Volvo lär ha varit att lägga ner P1800.
Var det här rätt signaler till ett företag som lever på att sälja bilar?

Bestäm vad vi ska skriva om!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Genevesalongen pågår för fullt och jag håller på att planera sidorna i nästa nummer. Men vad ska vi skriva mest om?
Det är inte alltid lätt att välja rätt bland allt spännande som visas upp – så nu överlåter jag det till er.

Rösta på bilarna som du tycker är mest intressanta. Jag har valt ut ett 40-tal bilar – dags att gallra!

Läser in…

Märkesverkstad eller oberoende verkstad?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det är dyrt att serva sin bil, enligt en undersökning ligger de svenska servicekostnaderna i topp inom Europa.
Jag fick ett brev från en läsare som illustrerar detta väldigt tydligt.

Här är brevet:
Hej,

För ett par månader skulle jag göra en första service på min Nissan Juke med 930 mil på mätaren. Jag hade beställt tid hos Hedin Bil utan att fråga om kostnaden, men frågade då jag bads underteckna serviceordern. Svaret jag fick var att kostnaden var 4.800 kr. !! Jag bad honom riva serviceordern och frågade efter den person som var platschef. Efter en stunds argumenterande med honom om rimligheten i deras pris erbjöd han sig att sänka priser till 3000 kr., vilket jag bad att få fundera över. Sedan åkte jag till Mekonomen där man begärde 1,984 kr. för samma service – inkl. en ett års assistansförsäkring.

Så mycket får Volvos anställda i bonus!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Volvo ökade i fjol sin vinst med 66 procent – den landade på 11 miljarder kronor.
Självklart är en del av förklaringen rekordförsäljningen på 534 332 bilar, men också det faktum att många fler köper de dyraste versionerna. Volvo hade nog underskattat sitt eget varumärke lite och tyvärr har det blivit en del väntetider – tyska auto motor & sport skriver att Volvo XC90 är den bil på den tyska marknaden med längst väntetid: 36 månader!
Men det är givet bättre att underskatta än att överskatta sig själv. Långa väntetider bör för övrigt borga för bra andrahandsvärden.
Januari 2017 började också bra för Volvo, med en ökning på 5,1 procent då man sålde 35 475 bilar. 90-serien säljer väldigt bra, liksom gamla XC60.
Detta år tror jag att Volvo kommer att sälja närmare 600 000 bilar – när väl produktionen av 90-bilarna går för fullt och nya XC60 sätter fart.