Fungerar inte BMW utan märkets egen fina och dyra spolarvätska? Och slarvar verkstäderna med att använda den? Ett läsarbrev indikerar att så är fallet.
Läs och kommentera!

Brevet från André i Piteå:
”Jag hämtade ut min nya 320d F31 i December 2012 och jag hann bara köra ca 3 mil innan varningen för låg spolarvätskenivå tändes… jaha de har glömt att fylla på vid leveransservicen tänkte jag och körde vidare hem de sista 5 milen.
Jag tänkte inte mer på detta under någon vecka men tillslut så ledsnar man ju på att varningslampan tänds.

Fyllde fullt och lampan släcktes.

Nu hann jag dock bara köra ca 500m innan lampan tändes igen… så nu var det läge att ringa ÅF.

Fick till svar att det mest troligt var en trasig nivågivare och att jag var välkommen att byta spolarvätskebehållare då givaren sitter fast monterad i behållaren.

Sagt och gjort… hann bara köra ca 5 mil på väg hem så tändes lampan igen… Ringde direkt ÅF som sa att de skulle gå på djupet med detta problem men att de aldrig hört talas om detta tidigare.

En vecka senare ringer ÅF och säger att de hittat felet (som nu även visar sig finnas på alla deras demobilar helt plötsligt)

”Nivågivaren mäter densitet och då det blir minusgrader så blir det fel densitet i vanlig spolarvätska och då tror givaren att det är tomt, men använder du Bmws egna spolarvätska så funkar det, vi kan bjuda på 4 liter…”
What?? Man måste alltså använda BMW spolarvätska, annars funkar det ej?!

Då kan man ju fråga sig varför den varnade från första början då det är BMW själva som leveransfyller spolarvätska… men de köper väl in billigaste möjliga där…

Tycker detta verkar grymt konstigt… och Bmw testar ju i Arjeplog och där har de ju rejält med minusgrader…men de kanske bara kört med deras ”egen” spolarvätska där…

Mvh,

André Viklund, Piteå”

Har du liknande erfarenheter?

Alrik