Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Är Kias garantier värdelösa?

Anmäl ett fel till ARN så drar Kia tillbaka sitt ”Goodwill-erbjudande”.
Och, varför ska man serva hos Kia när garantin uppenbarligen är värdelös?
Det hela känns väldigt oseriöst.

Ja, så sammanfattar jag ett brev från en Kia-ägare, som är väldigt besviken. Jag har inte sett bilen, vet inte bakgrunden. Men brevet känns seriöst. Är det här det sätt som Kia tar hand om sina kunder kommer man att tappa många.
Hoppas på en väldigt bra förklaring från Kia.

Läs själv och tyck till!
Har du liknande erfarenheter, från Kias eller andra märken, hör av dig!
Klicka här för att vara med i vår undersökning om garantier!

Hej,

Undrar om ni är intresserade av att höra och skriva om hur KIA:s generösa garantier egentligen fungerar då man som ägare vill utnyttja dem?
Har en Kia Cee’d 1,6 CRDI från 2009 där klarlacken lossnade på stora ytor vid tvätt.
Kontaktade givetvis återförsäljaren Windahls Garantibilar i Västerås.
De skickade in en yrkan på reparation via den 5-åriga lackgarantin.
Sedan började en cirkus jag aldrig tidigare upplevt.
Ca. 3 veckor senare fick jag via mail svar att KIA Sverige ej godkänt detta som garantifel, ingen motivering fanns vid denna tidpunkt.
14 dagar senare när jag hade tjatat en hel del fick jag via mail att motiveringen var ”yttre åverkan och inget som täcks av garantin”. Vad de menade med yttre åverkan (stenskott, felaktig skötsel eller vad) ville de inte svara på.
Ville ha kopia på avslaget inför fortsatta åtgärder. Fick då svar att KIA Sverige hade förbjudit återförsäljaren att ge svaret eller några andra besked skriftligt till kunden.
All ovanstående information fick jag av återförsäljaren Windahls i Västerås efter mycket tjat och många telefonsamtal.
Ringde då upp KIA Sverige där jag blev upplyst om att jag kunde få anledningen till avslaget med motivering skriftligt (kopia) av återförsäljaren.
KIA Sverige ger ingen support till kunder utan de skall vända sig till återförsäljare upplystes jag även om.
Men återförsäljaren vägrar, de menar att detta avslag med motivering är att beakta som konfidentiell handling att jämföra t.ex med en verkstadsmanual och därför inte lämnas ut.
Och att KIA Sverige förbjudit dem att lämna ut det.
Helt tvärt om vad jag fick som svar då jag ringde KIA Sverige.
Vem talar osanning???
Vidare gjorde återförsäljaren (enl. deras egen utsago) en s.k. ”goodwill”-ansökan om omlackering av bilen till KIA:s regionchef.
Svaret som kom var att de enligt ”goodwill” ersätter kostnaden till en tredjedel och KIA Sverige till en tredjedel och jag själv skall betala en tredjedel till en kostnad av 9000 kr. Fast jag har gällande 5-årig lackgaranti.
Och detta inkluderar INTE lackering av hela bilen utan bara de delar där lacken nu lossnat (överallt utom taket).
Lär ju inte bli så snyggt på en röd bil som är nästan 5 år gammal, men bättre än vad den är nu.
Har varit i kontakt med flera billackeringsföretag där alla har sagt att detta är ett klart fall av klarlackssläpp som skall gå på lackgarantin, orsaken till klarlacksläppet kan vara flera t.ex föroreningar vid lackeringen eller för lång tid emellan man lagt färgen innan man lagt på klarlacken.
Samma säger en firma som säljer billacker till billackerare.
Bekostade en opartisk test/kontroll av lacken hos LAG Testcenter AB i Stockholm där svaret också blev att lacksläppet beror på något i tillverkningsled och inte några yttre händelser eller felaktig skötsel av bilen.
Nu har återförsäljaren slutat att svara på mina mail och det sista de sa var att om jag anmäler detta till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så kommer deras ”goodwill”-erbjudande inte att gälla efter det.
Hela hanteringen av ärendet har lite ”Roys och Rogers mack” över sig med hemliga personer man inte får kontaktuppgifter till, inga besked skriftligt och lite av utpressning att om man går vidare med saken så skiter de helt i det fast bilen hade lackgaranti när skadan upptäcktes.
Samma sak gäller även den 7-åriga nybilsgarantin, man får åka in till verkstan gång på gång innan man får felen åtgärdade.
Känns som att de försöker trötta ut en för att slippa stå för garantiansvaret.
Kontakta mig gärna om ni vill/kan göra ett reportage om detta.
Skulle gärna dela med mig av mina erfarenheter av KIA:s ”generösa” garantier som nu inte är gratis med tanke på att man måste göra servicen hos KIA:s återförsäljare.

Med vänlig hälsning,
Pertti Niemelä
Kolsva

Klicka här för att vara med i vår undersökning om garantier!

GYE5581.JPG

Bra lack?

GYE5582.JPG

Klarlacksläpp.

Skärmavbild 2014-10-09 kl. 11.07.08.png

Läs och förvånas!

Skärmavbild 2014-10-09 kl. 11.07.27.png

Utdrag från lackbesiktning av LAG Testcenter i Stockholm.