Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Kaxiga Volvo – utan Teslateknik!

Volvo är kaxiga. Strategin framåt är tveklöst laddhybrider, det kommer två nya per år, bortsett från de fyra som man redan har.
Men den nya VEA-plattformen som XC90 och de kommande stora bilarna bygger på kan inte bli ”rena” elbilar. Man kan helt enkelt inte ta ombord så mycket batteri som behövs – lägga batterierna under golvet som hos Tesla. Det är i kardantunneln som batterierna får plats – strax under 10 kWh. Tesla rymmer 85.
Men Volvo kommer att nå utsläppsmålen genom att förfina och gneta, cylinderavstängning, lägre friktion, bättre start/stopp och så vidare. Sedan tror man som alla andra att batteriutvecklingen kommer att gå snabbt, vilket givetvis hjälper till.
Frågan är om den här strategin räcker till för att hinna med konkurrenternas utvecklingstakt, hur viktigt blir ett stort batteripaket om två år?
Jag ska försöka få tag på Peter Mertens, Volvos utvecklingschef.

PS. Förra veckan träffade jag Håkan Samuelsson och då berättade han om Volvos stora framgångar, och varför de kommer just nu. Se filmen nedan.

bild.JPG

Håkan Samuelsson är glad åt 18.000 beställda XC90 – snart är halva årsproduktionen såld!Bildtext