Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Nya Volvo S90 provkörd!

Jag har fått ett varv runt Nürburgring med Sveriges nästa stolthet!
Tiden blev mediokra 10.40 men så körde jag av en gång i 25-miljonerssimulatorn!
Ja så långt har det gått, nu provkör vi nya bilar i datormiljö!
Min låtsasbil hade en trimmad VEA-motor på ca 400 hästar med fyrhjulsdrift, men styrningen var inte den rätta och inte heller karossen.
Bästa tid bland Volvos ingenjörer är 8.44!

Låt oss ta det från början: Volvo har bjudit in till chassidag för att berätta hur man jobbar med utvecklingen av SPA-chassit och som en liten bonus fick vi alltså ”köra” nya S90 digitalt!
Första körintrycken: stabil, trygg, förutsägbar – en äkta Volvo!

Lite senare får jag faktiskt smaka på SPA-chassit i en S80 på riktigt!
Alltså den första ”mula” av S90 och den imponerar mycket mer.
Jag kör inte av en enda gång på Hällereds slingrande provbana trots att bilen som kallas Costello saknar ESP.
Det är alltså en första prototyp till Volvos nya chassi som bland annat användes för att övertala Volvoledningen om att satsa på det nya påkostade chassit.
Tyngdpunkten känns extremt låg men det är nog bara den extremt fina dämpningen som luras lite.
Inget roll, väldigt måttlig understyrning och riktigt underhållande!
Jag får veta att nya S90 är ännu snabbare genom böjarna men också bekvämare över ojämnheter. Costello känns som en väldigt finjusterad bil, sportig men inte obekväm. Bra linjär styrning och fin balans trots att den tyngre femcylindriga motorn sitter i. Bilen är från 2008 och ser ut som vilken S80 som helst men lite breddad.
Jämfört med nya XC90 känns Costello som en sportvagn, riktigt riktigt spänstig!
Samtidigt på banan åker flera exemplar av nya S90 helt omaskerade! Men telefon och kamera var vi tvingade att lämna ifrån oss. Den ser ut som på våra bilder men större, självsäkrare, snyggare!
Ganska ilsken front! Speciell akter.
Snygg!
En längre rapport om Volvos chassiutveckling kommer i papperstidningen, som ju också kan läsas digitalt!

omslag_19.png

Nya S90 är ser ut som på bilderna i auto motor & sport nr 19, men större, självsäkrare och snyggare. Ganska ilsken front! Speciell akter.