Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sveriges bästa service?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Bilen startade inte, men så kom de slag i slag – överraskningarna över hur bra man kan ha det som bilägare.
Det finns många nöjda bilägare och bra bilföretag. Läs brevet från JW.

”Hej Alrik!

Sedan lång tid läsare, aldrig kommenterat tidigare. Men när jag läste din senaste artikel om VW:s rost ”garanti” ville jag dela med mig av en positiv upplevelse vad gäller garantier, dock inte VW.

För ett år sedan köpte jag en Volvo V70 2,5FT årsmodell 2010 på Upplands motor. Händelsen lyder enligt följande, jag är på väg till besiktningen med bilen. Efter att min tid ”försvunnit” lämnar jag sambon på dennes jobb och tar sikte på nästa besiktningstid som är ca 1 timme senare. Jag stannar till på Ingo för att passa på och tanka, stänger av bilen och texten ”rattlås behov serv.” dyker upp i rutan, lite smått förvånad försöker jag åter starta bilen men det klickar bara, informationen ”tryck ner koppling omstart försök” kommer upp och jag gör som tillsagd, men det klickar bara igen. Något maniskt görs ritualen om ett par gånger, men resultatet är alltid detsamma.

Ett samtal till verkstad görs som konstaterar att ingen start kommer att kunna ske och bilen måste till verkstad. I samma stund kommer jag ihåg att jag fick en garanti med bilen av upplands motor. Efter lite jagande kommer jag i kontakt med rätt person som kontrollerar registreringsnummer och villkor och lovar att det ska gå på garantin, jag uppmanas att kontakta Volvoassistans för bärgning till närmaste upplands motor verkstad.

Vid kontakten med Volvoassistans blir jag lite smått chockad av informationen att jag är fri vägassistans på min bil, varvid mitt spontana svar blir ”Varför det? Och vad är haken?” Svaret jag får är: ”Det ingår i din service som du gjorde”, och jag svarar naturligtvis: ”Vad då? Du kan väl inte bara ge mig något gratis?” Han skrattar åt mig och sänder en bärgningsbil. (Jag har alltså tidigare inte haft särskilt mycket tur när mina bilar gått sönder, varvid valet föll på att välja lite nyare och dyrare bil).

Väl på Upplands motor i Hammarby sjöstad (Stockholm) lämnas information vad gäller bilen och att det gäller ett garantiärende samt att en förfrågan görs om service kan hinnas med samtidigt då det även var dags (bilen har serviceavtal). När nyckeln är överlämnad får jag frågan ”Har du fått lånebil?” Spontana svaret: ”Vad kostar det?” och jag får återigen svaret ”Det ingår i din service”, jag argumenterar inte emot denna gång utan flyttar mig två meter till Hertz som plockar fram en Volvo V60 åt mig som blir min gratis i tre dagar.

Tre dagar senare ringer verkstad och meddelar att min bil är klar, jag kan plocka upp den senare samma eftermiddag, lagad, servad och utan det minsta tjaffs någonstans om huruvida detta ska täckas eller att jag på egen hand ska sköta några kontakter mellan olika avdelningar eller enheter för att det ska rätt till, tre olika instanser jobbar simultant och erbjuder enbart service och jag har fått göra minimalt jobb och inte lagt ut en enda krona för åtgärden/åtgärderna (förutom ett antal förlorade flextimmar på jobbet).

Så en liten ”rolig” historia vad gäller både service och bemötande. Enda personen som var lite sisådär i sitt bemötande var personen på Hertz biluthyrning, han var något snarstucken, men alla andra var helt underbara i sin kontakt och hjälp/service.

JW”