Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Älska diesel och Tesla!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Full fart mot undergången eller mot framtiden? Redan nu är det helt riskfritt att fastslå att bilåret 2017 dominerades av ”diesel” och ”Tesla”.

Båda står under stort tryck och har samtidigt en väldig lockelse, med starka och energieffektiva motorer som kan eldas med nästan vad som helst – och nu tänker jag inte bara på dieselbilar, det går ju att göra elektricitet av vilken energi som helst.

Men det finns folk som tycker att dieselbilar ska förbjudas och de som hoppas att Tesla går i konkurs så snart som möjligt.

Varför då? Dieselmotorn kommer att leva mycket länge till och den behövs. Jag tror inte en sekund på att Volvo stängt ner all vidareutveckling av dieselmotorer, som man säger i PR-snacket. Det lär komma nya generationer som är extremt rena och effektiva – min spaning är att vi får se en liten två- eller trecylindrig dieselmotor som laddaggregat i en Volvobil inom fyra år.

Att hela världen snart kommer att köra elbilar är det ingen som tror på, även om försäljningen ökar mycket snabbare än vad många förståsigpåare har trott. Globalt plus 46 procent under årets tre första kvartal – totalt över 1,1 miljoner laddbara bilar i år.

Men bilförsäljningen i världen lär sluta på närmare 80 miljoner bilar …

Förbränningsmotorn står stark länge till och det övergår mitt förstånd varför man ska bannlysa en viss teknik. Bara för att det står ett D på bakluckan betyder det inte att bilen per automatik är smutsig eller ”ond”.

Tvärtom har dieselmotorn stora fördelar eftersom den är så effektiv – koldioxidbra – och att det går lätt att tillverka förnyelsebart bränsle. Vi jobbar för övrigt med en stor artikel som reder ut fördelar och nackdelar med förnyelsebart. Missa inte den!

Med riktigt tuffa avgaskrav – de amerikanska – finns det ingen anledning att snacka skit om dieselmotorer. Som vi skrev i förra numret: det är dags att införa ett ”Euro NCAP” för avgaser, oberoende tester och fem stjärnor till riktigt rena bilar. Problemet ur världen.

Över till Tesla. Företaget som bara bygger runt 100 000 bilar i år, som nästan är värderat lika högt på börsen som GM och gjorde en förlust under det senaste kvartalet på 619 miljoner dollar.

Företaget som påverkat bilutvecklingen mer de senaste tio åren än alla andra bilföretag tillsammans. Företaget som bilgurun Bob Lutz tror kommer att gå i konkurs inom två år. Jag kommer för övrigt aldrig att glömma när Bob på den gamla GM-Saabtiden kommenterade att man byggde Saabar på Chevrolet- och Subarubas så här: ”När familjen svälter kanske dottern måste gå på gatan …”

Det var kanske den mentaliteten som ledde fram till att GM måste ansöka om konkurs 2009 och räddades av den amerikanska staten?

Nu senast sätter Tesla press på både lastbilstillverkarna och sportbilsvärlden – med fordon som fullständigt krossar om man ska tro faktasiffrorna.

Lika mycket som vi behöver fantastiska dieselmotorer behöver vi företag som Tesla som utmanar allt och visar att inget är omöjligt.