Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dieselpanik

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Flykten från dieselbilarna sker närmast panikartat över hela Europa. I England var det full fart bakåt under september – minus 22 procent!

Dieselbakslaget sker nästan i alla europeiska länder och bensinmotorerna leder nu försäljningen samtidigt som elbilarna ökar med 49 procent – från väldigt låga tal ska man tillägga.

Finansbolaget J. P. Morgan förutspår att dieselandelen i Europa kan vara under 30 procent om tre år.

Som en följd av det här stannar bilförsäljningen upp, varken privatpersoner eller företag vet vad man ska satsa på.

Vilka städer får dieselförbud, höjs skatten på dieselbränsle – som är 10–40 procent billigare inom EU, kommer dieselbilarnas skatt att höjas, faller andrahandsvärdena?

Ingen vet. För att klara strängare avgaskrav krävs mer och dyrare rening som höjer priserna och även driftkostnaden för kunderna. Och bensinarna blir snålare.

Inom EU vill man få bötfälla tillverkare som inte renar dieselbilarnas utsläpp på riktigt – med upp mot 300 000 kronor per såld bil!

EU-komissionen vill också lösa upp förhållandet mellan testlaboratorier och bilindustrin. Avgastesterna kommer kanske i framtiden att betalas av EU, med tvingande bidrag från bilindustrin.

Volvo och TATA (Land Rover-Jaguar) har den högsta dieselandelen inom Europa på över 80 procent. Vad händer om andrahandsvärdena faller, det kan bli svettigt att hålla garanterade restvärden.

Att ställa om produktionen från diesel till bensin och i förlängningen till elektrifiering är inte heller billigt. Vinsten per såld elbil är oftast lägre. Vad beror allt på? Har vi en kollektiv miljöpanik? Är politikerna vindflöjlar som gör allt för att få förtroende och röster? Tror vi inte längre på bilindustrin? Har vi tröttnat på olja? Är det antibil-lobbyisterna som driver på? Eller är det en naturlig och bra utveckling?

Svåra frågor. Ingen vill riskera Europas bilindustri, men politikerna kan inte göra samma misstag som tidigare, bara se till koldioxidutsläppen.

Den Brysselbaserade lobbyfirman Transport & Environment (representerar 50 organisationer i 26 europeiska länder) har räknat ut att dieselbilar totalt sett över sin livstid släpper ut mer koldioxid än bensinbilar. Raffinering av bränslet och mer energikrävande produktion ska ge dieselbilen högre koldioxidutsläpp.

Volkswagens interna uträkningar säger motsatsen. Vem ska man tro på?

Så till frågan som berör över 375 000 svenska bilköpare i år: Vad ska nästa bil gå på? Körde jag över 2 000 mil om året, ofta på långresa – skulle det förmodligen bli en diesel. Hög verkningsgrad, skön gång och möjlighet att tanka hög inblandning av fossilfritt.

Hade jag en begagnad dieselbil skulle jag köra vidare och byta när det blev dags, ingen överreaktion.

Men för övrigt skulle jag gå så långt mot elektrifiering som budgeten tål. I förra numret testade vi fem laddbara bilar och Kia Niro Hybrid är en utmärkt bil med en milkostnad som slår en dieseldriven Golf!

I det senaste numret testar vi tre dieselbilar mot tre bensinare av samma modeller. Vilka är bäst på ekonomi, körning och miljö?