Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Polestar?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

 

Jag inbillar mig inte för en sekund att jag tänker bättre än någon annan – det är kanske till och med så att jag har lite svårt att förstå.

Men den första tanken när jag ser bilderna på Polestar P1 är ändå: Varför ägna sig åt badge engineering?

Kliv in i Polestar P1 och det är 100 procent en Volvo, som har fått en ny logotype i rattcentrum.

Titta på strålkastarna med Torshammaren, titta på linjerna. I mina ögon är det här så mycket Volvo som det kan vara – och det är riktigt snyggt, väldigt mycket muskelbil.

Men som sagt, det jag ännu inte har förstått är varför man har valt att ge bilen ett nytt varumärke.

Är Volvo inte tillräckligt mycket premium för att tåla en prislapp på 1,3 miljoner kronor? Skulle i så fall ett helt nytt varumärke byggt på en annan biltillverkares komponenter och designspråk vara det?

Jag hade hoppats på ett designkliv från Volvos – väldigt snygga – design för att göra Polestar mer unikt. Den kund som har en XC40 och sedan köper en Polestar P1 sitter ju nästan i samma bil – designmässigt. Vill man inte ha mer framtid, en större skärm, lite galna gadgets, något som smakar ännu mer? För mig är Polestar förknippat med racing – men P1 ser absolut inte ut som en racerbil som rymt. Den ser elegant, självsäker, ansvarstagande och sportig ut – som ”nya Volvo”.

Tekniknivån i P1 är fantastisk – det finns ingen konkurrent som är i närheten av hybridisering i sportbilsgänget. Allt är helt rätt när jag försöker analysera mina tankar kring Polestar P1 – utom varumärket. I min värld hade det varit ännu bättre att höja Volvos varumärke med en fantastisk framtidsinriktad sportbil, än att starta ett nytt varumärke som ser ut exakt som “donatormaterialet”. Den som köper en Polestar måste ändå alltid berätta att det är Volvo som bygger bilen, med Volvos teknik. Det kommer fler Polestarmodeller och jag hoppas att de skiljer sig riktigt rejält från Volvosyskonen – vad ska man annars med ett nytt varumärke till?

Hade bilen hetat Volvo Polestar P1 hade jag varit med, då hade allt varit enkelt för mig att förstå. Volvo och prestandavarumärket Polestar. 1+1 =3

 

Men, så har jag inte hört hela historien, fått hela tänket förklarat. Jag ser bara en liten del av framtidspusslet. Formula E-satsningen? Det kommer att klarna. Så ös på Volvo – eh Polestar!

OBS: i nästa nummer kommer det intervjuer med Polestarfolket – hela historien bakom det nya varumärket ska berättas. det blir spännande!