Volvo ökade i fjol sin vinst med 66 procent – den landade på 11 miljarder kronor.
Självklart är en del av förklaringen rekordförsäljningen på 534 332 bilar, men också det faktum att många fler köper de dyraste versionerna. Volvo hade nog underskattat sitt eget varumärke lite och tyvärr har det blivit en del väntetider – tyska auto motor & sport skriver att Volvo XC90 är den bil på den tyska marknaden med längst väntetid: 36 månader!
Men det är givet bättre att underskatta än att överskatta sig själv. Långa väntetider bör för övrigt borga för bra andrahandsvärden.
Januari 2017 började också bra för Volvo, med en ökning på 5,1 procent då man sålde 35 475 bilar. 90-serien säljer väldigt bra, liksom gamla XC60.
Detta år tror jag att Volvo kommer att sälja närmare 600 000 bilar – när väl produktionen av 90-bilarna går för fullt och nya XC60 sätter fart.
Bakom framgångarna finns givetvis rätt beslut från modiga chefer och bra personal. Och som en uppskattning från företaget kommer alla anställda att få en rejäl bonus. I Sverige landar den på 17 500 kronor före skatt.
Stort grattis, det är ni värda.