Det digitala hotet har tänts som en gigantisk stoppsignal för världens bilälskare. Game over!

När det är slutkört på egen hand kan det kvitta. De självkörande bilarna är tjuren Ferdinand – fromma glädjedödare. Är det dags att slita sitt hår i förtvivlan och ge upp som en riktig man?

Nejdå. Ferrarichefen Sergio Marchionne har sagt: ”En självkörande Ferrari – du får skjuta mig först!”

Porsches chef Olivier Blume är lite mer försiktig med orden: ”En Iphone ska ligga i fickan, inte vara ute på vägarna och köra.”

Teslachefen Elon Musk påstår å sin sida att det är en tidsfråga innan det kan bli förbjudet att köra bil själv på allmänna vägar och många påstår att generationen som föds nu förmodligen aldrig kommer att lära sig köra bil …

Fel, fel, fel!

Jag slår gärna vad om att Ferrari har en självkörande bil inom sex år. Bilälskare världen över – framtiden är fantastisk.

Bara för att förstå hur snabbt det går: Redan våren 2019 börjar Volvo att leverera 32 000 XC90 T8 till taxi-företaget Uber i USA. Förarlösa taxibilar som tankar sig själva med induktionsladdning. Stort grattis till Volvo!

Att ligga långt framme tekniskt blir allt viktigare, vi kommer att se många snabba skiftningar på marknaden, de som inte ligger i framkant försvinner. Skillnaderna mellan bilarna blir större och större – väldigt kul och utmanande för oss som testar bilar. Det blir ännu viktigare att vara påläst vid valet.

För oss som älskar våra bilar betyder framtiden att bilarna blir ännu bättre kompisar. Större personligheter. Har man en gammal helmanuell bil i garaget blir den än mer speciell om fem år. Och bränslet som får motorn att braka igång är givetvis syntetiskt och inte som nu förmultnade dinosaurier.

Men nu kom jag ifrån ämnet. Om fem år har du och jag kanske två nya bilar. Ett ”rullande bibliotek” med hologramskärmar och världens skönaste stolar, som tar hand om dig vart du än ska, när du vill. Men eftersom du älskar känslan av att styra, gasa och bromsa – hastighetens berusning och utmaningen – finns det en till bil i ditt liv. Den mest känsliga och intuitiva maskin du någonsin suttit i. Bilarnas slalomskidor, segeljakt, nöjespark. Det riktigt fina är inte att du kan köra helt själv utan elektroniska hjälpmedel – snart kliver tv-spelsvärlden ut i verkligheten.

Du kan ta din nya Porsche 911 eller Ferrari GTO – och be den köra till Nürburgring. Väl framme tar bilen ett varv för att sortera ut fästet på banan. Be den köra snålt och effektivt eller brett och galet. Njut. Sedan börjar det riktigt roliga. Ta över ratten. I vindrutan kan du få en ”spökbil” som kör som Marcus Ericsson eller kompisen – häng på och försök att köra om. Du kan få ideallinjen och bromspunkter i den gigantiska head-up displayen. Kanske lite hjälp med styrningen? Du bestämmer.

Ska din 911 ha samma kraft och balans som en RSR från 1973 eller ska den kännas hypermodern? 

Tror du mig inte?

Redan i år startar den nya racingserien Roborace, datastyrda racebilar som kan köras av en människa. Resten ger sig …

 

För att föstå hur långt utvecklingen redan har hunnit, titta på filmen när Chevrolet Volt kryssar sig fram genom trafiken i San Fransisco – redan nu.

Klicka på länken!

https://flipboard.com/@flipboard/flip.it%2FDc-xgj-chevys-mysterious-self-driving-car-test/f-8e0029f01b%2Fsfgate.com