Krister Cervin vars BMW brann upp och där det länge var osäkert om BMW skulle ta händelsen på sin garanti eller ej, har nu fått grönt ljus.

BMW tar skadan, och erbjuder en liknande bil.

Slutet gott.

Så här skriver Krister till mig:

”Hej Alrik

Det tog 5-6 timmar från att Du lagt ut artikeln  tills jag blev kontaktad….

Starkt…!! ”

Här följer två brev från BMW, det första från eftermarknad på BMW, det andra från PR-chefen Peter Maier.

Hej Krister. Tack för samtalet idag.

Beklagar än en gång det inträffade. Min förhoppning är nu att vi skall hitta en lösning på detta mycket tråkiga ärende.

Enligt överenskommelse så kontaktar vi varandra nästa vecka efter att du pratat med din fru i helgen om ett alternativ till den bil som ni äger och som började brinna i mitten av december 2016.

Tillsammans försöker vi sedan hitta en likvärdig bil alternativt en annan BMW modell i samma prisklass (marknadsvärdet på er nuvarande BMW 435 GES728 som brunnit) som er nuvarande bil.

När vi hittat en likvärdig BMW alternativt annan BMW modell hos en auktoriserad BMW återförsäljare så kommer denna återförsäljare att byta in er BMW 435 GES728 till de marknadsvärde som vi gemensamt kommer fram till. Efter att affären är genomförd kommer GES728 att skrotas.

Den BMW 320 som ni åker i idag behåller ni tills vi hittat en lösning vilket vi förhoppningsvis kan göra inom några veckor. Trevlig eftermiddag och på återhörande.

Mvh Niclas Eriksson

BMW Group
BMW Group Sweden
Aftersales Area Manager

Från PR-chef Peter Maier

Hej Alrik,

Gällande Krister Cervin, BMW 435d xDrive Gran Coupé.

Först och främst beklagar vi den traumatiska händelse som kunden med anhöriga blivit utsatta för och vi är samtidigt väldigt tacksamma för att ingen blivit fysiskt skadad.

Vi har haft en löpande dialog med kunden sedan händelsen men i förloppet, tills kunden erhöll en lånebil, har det brustit i våra rutiner. Händelsen inträffade den 17 december och kunden fick en lånebil den 20:e december. Kunden skulle naturligtvis erhållit en lånebil samma dag som det inträffade. Det beklagar vi.

Dock måste förståelsen finnas, att under en pågående utredning kan svar varken delges till kund eller någon annan innan den är avslutad.

Den tekniska utredningen är nu avslutad och det man har fastställt är att bilen är så pass utbrunnen att orsaken till branden inte kan påvisas. Eftersom bilen befinner sig inom tidsgränsen för nybilsgarantin tar vi ansvaret. Kunden är kontaktad och vi kommer gemensamt finna en lösning.

Vi erbjuder premiumprodukter och strävar alltid efter bästa möjliga kundupplevelse för att våra kunder skall känna att dom har ett tryggt, bra och roligt bilägande.

Med vänlig hälsning
Peter

 

BMW Group Sverige

Peter Maier
Informationschef