Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bilar är onda – förbjud bilar!

Av Posted on 0 Inga taggar 3

Det är dags för ett öppet brev till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP):

Hej Daniel. Du har som mission att minska biltrafiken. Det senaste du twittrade är: ”Det går inte att ha kvar låga bensinpriser och bygga nya vägar och sedan hoppas att trafiken ska minska när befolkningen ökar. Det är på tok för mycket trafik i Stockholm. Det måste vi få bort.”

När biltrafiken i Stockholm under 2017 ökade med 0,2 procent blev du väldigt upprörd – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent.

Bilåkandet per person minskade och du är alltså upprörd.

Du är också bekymrad över att miljömålen inte kommer att kunna hållas.

Din Miljöpartistiska medicin är enkel: höj trängselskatten och höj bränsleskatten. Gör det dyrare att köra bil så att endast de rikaste har råd.

Vill man vara raljant kan man skriva att cyklandet i Stockholm ökade med över 30 procent i fjol – det ger en rejäl trängselökning. Man kan också påpeka att det byggdes över 10 000 nya bostäder i Stockholm under fjolåret vilket tar bort parkmark och ger ännu mer trängsel i staden.

De senaste sju åren har Storstockholmarna blivit 250 000 fler. Är det av ondo? Ska vi höja skatten för stockholmare så att folk flyttar till landet där de tvingas betala ännu mer för bensin och diesel – för att förmå stockholmarna att sluta köra bil?

Briljant!

Om du nu verkligen är oroad över luftkvaliteten skulle trängselskatten kunna göras om till en trängselmiljöskatt där elbilar fick en lägre avgift. Det skulle snabbt skynda på övergången till eldrift.

Nej visst ja, det är ju inte luften som är problemet utan bilarna! Jag misstänker att elbilar är Miljöpartiets värsta fiender – de är rena, tysta och energieffektiva. Bäst att bara tala om trängsel!

Hur ska retoriken låta när de flesta kör elbil och alla sköna skattemiljarder från bränsleskatterna försvinner? Visst ja, trängselskatter!

Men vem lider av trängseln i bilköerna? Jo, de som inte får livet att fungera med kollektivtrafik men har råd med bil. Man sitter inte i timmeslånga infartsköer bara för att det är kul. Och vem förstör kösittarna för – kan det vara för politikerna i sina taxibilar som har bråttom?

Vad skulle hända om folk slutade köra bil? Det är inte direkt så att kollektivtrafiken står tom och att den flyter på fantastiskt bra – tvärtom! Är det någonstans det finns trängsel är det i tunnelbanor och pendeltåg.  Men trots det skall alltså stockholmarna sluta att åka bil. Här är de senaste siffrorna från en undersökning av pendeltågstrafiken i Stockholm.

Nöjdheten med pendeltågen i stort har minskat från 72 till 58 procent (-14%)

Nöjdheten med tidhållningen har minskat från 53 till 34 procent (-19%)

Nöjdheten med störningsinformationen har minskat från 57 till 43 procent (-14%)

Nöjdheten med trängseln har minskat från 52 till 42 procent (-10%)

Eftersom bilen är ond – eller helt enkelt den överlägset bästa persontransportören – bör den utrotas.

Nej, så här är det. Kollektivtrafiken måste byggas ut rejält, cykelbanorna likaså. Och vägarna. Tänk om du skulle arbeta för att biltrafiken måste bli så snabb och effektiv som möjligt, att propparna måste byggas bort, att planskilda korsningar är bra. Fler broar.

Tänk om du kunde zooma ut och se hela bilden där människor gör sitt bästa för att ta sig hit och dit och du slogs för maximalt effektiv transport oavsett om det är tåg, bil, buss eller cykel. Om ditt mål vara att underlätta för alla.

Så länge som du ser bilen som den största fienden mot människan kan jag inte rösta på ditt parti eller något parti som ger dig makt.