Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Osanningens konsekvens

Av Posted on 0 Inga taggar 0

DONALD TRUMP,  DATATROLL OCH EN Omoralisk KÄRLEK TILL PENGAR.

Tack!

Ibland leder det sämsta i världen fram till det bästa. Och i västvärlden händer just nu något som de flesta av oss inte såg för säg fem år sedan.

Gammelmedia ”reser sig” igen. På sju. Samtidigt rasar förtroendet för sociala medier. Bloggare, influencers och you-tubare kan vara kul, men hur trovärdiga är de? Ändlösa Facebooktrådar med högröstade ”diskussioner” utan riktiga fakta och forum för likatänkande – så ointressant.

Gratis är gott sägs det, men ingenting är gratis på riktigt och ”gratis” blir lätt rätt kladdigt.

När Sifo undersökte vad svenska folket har mest förtroende för hamnade TV3 och Facebook längst ner i botten, bara runt tio procent av svenskarna sade att det har förtroende för de företagen.

I topp hamnade Systembolaget, SR och SVT. Tre företag som inte har något att tjäna på hårdsäljande reklam – tvärtom.

Men man kan kombinera stora vinster och högt förtroende – titta på Ikea som har högre förtroende än exempelvis Röda Korset.

Glädjande för oss som jobbar på tidning är att de svenska dagstidningarna var den grupp som ökade sitt förtroendekapital mest av alla. Och det har kanske med pengar att göra?

Seriös press tar numera betalt av sina läsare även på nätet och journalister har bara en enda vara att sälja: förtroende. Läsarna är uppdragsgivare och journalisterna måste leverera varje dag, i varje artikel. Annars betalar inte läsarna.

En tidning utan trovärdighet och relevans försvinner. Företag som bryr sig om sitt varumärke annonserar i medier som de uppfattar som seriösa. Behovet av ”riktiga” medier ökar – även på nätet. ”Nätfiskets” tid har peakat.

Låt oss gå vidare mot den här krönikans slutmål som handlar om varför du läser de här raderna:

Usel krocksäkerhet, skandalöst dålig avgasrening, lurendrejerier med förbrukningssiffror, politiker som inte har koll på bilar och miljö, motorvärmare som spyr ut avgaser, glödlampor som knappt lyser, rostskydd som krackelerar, batterimetaller som bryts av barnarbetare, däck med dåligt grepp, bilar som håller låg kvalitet, osann reklam, verkstäder som luras, försäkringsbolag som vill smita från sitt ansvar, bilhandlare som skruvar mätare, bilar med dåliga stolar och taskig väghållning …

Och självklart alla underbara, vackra och fantastiska bilar som förgyller livet!

Tack, för vårt existensberättigande! Vi brinner för att avslöja det som är fel och dåligt, för att driva utvecklingen mot en bättre, renare och skojigare bilframtid. Och vi älskar bra bilar.

Vi gör det med en tryckt papperstidning och med en hemsida där det numera kostar att läsa de bästa artiklarna, så att vi kan satsa ännu hårdare på genomarbetad journalistik. Vi har nu fyra personer som jobbar på vår hemsida och digitalprenumeranterna ökar snabbare än väntat. Det gör faktiskt också helårsprenumeranterna på papperstidningen – som läser gratis på nätet.

Kvalitet kostar och kvalitet lönar sig. Tack rättvisa.