Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Volvo har en billigare laddhybrid på gång …

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Kommer  3 000 kronor att få Sveriges bilister att välja en snålare bil? Efter långa turer har vår regering klubbat ett helt nytt beskattningssystem för nya bilar.

I sista stund tog de sitt politiska överlevnadsförnuft till fånga. Hade man höjt bilskatten för gamla bilar hade nog gränsen för hur mycket vi bilister tål passerats.

Var fanns logiken i att straffbeskatta exempelvis landets alla Volvo V70 D4 med 1 500 kronor extra per år, enligt det första förslaget? Det är en snål modern bil som bara släpper ut 114 gram/km.

När vi lade ut en enkät om Bonus-malus på vår hemsida fick vi snabbt in 1 000 svar och närmare 75 procent tyckte att Bonus-malus är en så viktig fråga att det skulle kunna påverka hur man lägger sin röst i höstens val. Många är upprörda.

Syftet med Bonus-malus är att den svenska bilparken ska bli mycket energieffektivare – och det är givetvis bra. Men   jag har ett antal invändningar:

I år har staten betalat ut drygt 400 miljoner kronor i supermiljöbilspremier. Nästa år kommer man i stället att tjäna pengar på den nya beskattningen. Varför inte fortsätta att investera i fler miljöbilar? Centerpartiets förslag om 100 000 i bonus till elbilar hade satt fart på marknaden.

Varför ska alltid bilhobbyn bestraffas? Stora bränsleslukande fritidsbåtar går exempelvis fria, eller Thailandsflyg, eller …  Sportbilar kan få över 20 000 kronor i straffbeskattning per år – är det rimligt? 58 procent av våra läsare tycker inte det.

• Bilförsäljningen 2018 blir en sällan skådad ”gasa-bromsa-föreställning”. Massvis med törstigare bilar kommer att säljas under det första halvåret men väldigt få riktigt snåla. Varför inte dra igång med bonusen på 60 000 direkt från första januari?

• De flesta ”vanliga Svensson” kommer få högre skatt om de köper en ny bil eftersom Bonusbilarna fortfarande är dyra i inköp – även efter bonus. Många har inte råd att köpa de snålaste bilarna.

• Risken finns att tjänstebilister och privatpersoner behåller sin gamla bil längre för att spara pengar. Det tjänar varken klimatet eller stadsluften på.

Sportbilsägare som inte vill skatta i onödan och därför funderar på att ställa av sin bil när den inte används diskrimineras. Det är så finurligt att bilar som har under 4 800 kronor i årlig skatt kan ställas av och sättas på hur ofta som helst. Men bilar med högre skatt måste ställas av i minst 15 dagar för att det ska gälla. Är det miljö eller skatt vi är ute efter – en avställd bil släpper inte ut några avgaser.

Men bortsett från allt detta undrar jag om de som lägger en bra bit över 400 000 kronor för en Volvo XC60 (Sveriges mest sålda bil) verkligen bryr sig om skatten är 2 800 kronor eller 6 700? Om inte är staten den stora vinnaren. Bilisterna blir som vanligt förlorare.

Den stora majoriteten av våra läsare säger att nya Bonus-malus inte kommer att påverka deras köpplaner – och då blir det alltså många förlorare.

Till sist: Jag tror att Volvo har en billigare laddhybrid på gång. Vågar verkligen regeringen stifta lagar som ställer Volvo utanför tjänstebilsracet? Det är mycket tveksamt.