Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

SJälvkörande körglädje

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det digitala hotet har tänts som en gigantisk stoppsignal för världens bilälskare. Game over!

När det är slutkört på egen hand kan det kvitta. De självkörande bilarna är tjuren Ferdinand – fromma glädjedödare. Är det dags att slita sitt hår i förtvivlan och ge upp som en riktig man?

Nejdå. Ferrarichefen Sergio Marchionne har sagt: ”En självkörande Ferrari – du får skjuta mig först!”

Porsches chef Olivier Blume är lite mer försiktig med orden: ”En Iphone ska ligga i fickan, inte vara ute på vägarna och köra.”

Teslachefen Elon Musk påstår å sin sida att det är en tidsfråga innan det kan bli förbjudet att köra bil själv på allmänna vägar och många påstår att generationen som föds nu förmodligen aldrig kommer att lära sig köra bil …

Fel, fel, fel!

Jag slår gärna vad om att Ferrari har en självkörande bil inom sex år.

Vill du ha halva priset på service?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Är det rimligt att debitera över 3 000 kronor i timmen för att byta olja?

Anders Lindberg äger en Mercedes E-klass, som ska in på oljeservice och han roade sig med att ringa runt till ett stort antal auktoriserade Mercedesverkstäder för att jämföra priser. Dyrast var Mercedes egen anläggning i Malmö som vill ha 4 566 kronor inklusive olja. Billigast var Mercedes i Skövde som vill ha 3 039 kronor.

Men så ringde Anders till Autoexperten i Örebro – som bara vill ha 1 838 kronor.

Lite snabb matematik visar att Veho bil debiterar cirka 240 kronor per liter olja, men går man till AD Bildelar kan man köpa samma olja för 112 kronor litern. Köper man ett filter för 200 kronor och oljan hamnar materialkostnaden på drygt 1 000 kronor – när AD Bildelar lagt på sin förtjänst.

Slutet på affären med den brinnande BMW:n

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Krister Cervin vars BMW brann upp och där det länge var osäkert om BMW skulle ta händelsen på sin garanti eller ej, har nu fått grönt ljus.

BMW tar skadan, och erbjuder en liknande bil.

Slutet gott.

Så här skriver Krister till mig:

”Hej Alrik

Det tog 5-6 timmar från att Du lagt ut artikeln  tills jag blev kontaktad….

Starkt…!! ”

Här följer två brev från BMW, det första från eftermarknad på BMW, det andra från PR-chefen Peter Maier.

Hej Krister. Tack för samtalet idag.

Beklagar än en gång det inträffade. Min förhoppning är nu att vi skall hitta en lösning på detta mycket tråkiga ärende.

Enligt överenskommelse så kontaktar vi varandra nästa vecka efter att du pratat med din fru i helgen om ett alternativ till den bil som ni äger och som började brinna i mitten av december 2016.

Dieselgate – sanningen enligt ägarna!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Äger du en av de drabbade bilarna? I så fall vill vi mycket gärna ta del av dina erfarenheter.

Har du erbjudits en uppdatering av motorstyrningen och i så fall: har du gjort den eller ej?

Påverkades bilen? Blev den törstigare och tröttare eller inte? Har andrahandsvärdet påverkats?

Är du nöjd med Svenska Volkswagens agerande?

Svara på enkäten så får vi veta vad du som drabbats tycker.

Det blir ett stort reportage i tidningen!

Känner du någon som äger en av de drabbade bilarna – tipsa gärna om den här undersökningen.

Stort tack! Alrik Söderlind

Till undersökningen:

Klicka här!

 

Brinnande BMW – och en fråga till hela branschen

Av Posted on 7 Inga taggar 0

 

Det började med en BMW som började brinna under färd. Men mynnar ut i en väldigt generell fråga: Varför tar så många inom branschen inte sina kunder på samma allvar som det  tar mig? Okej, alla är inte chefredaktörer på auto motor & sport – men det är kunderna som sitter med sina pengar, som ska köpa nästa bil, som talar med sina bekanta och som kanske mejlar mig.

Häng med: Bilen i detta exempel är en 1,5 år gammal BMW, svensksåld med dryg 3.000 mil på mätaren. Med nybilsgaranti kvar.

Lördagen den 17 december 2016 kör ams-prenumeranten Krister Cervin familjens BMW 435d Gran Coupé xDrive 2015 söderut på E6, strax norr om Kungälv. Han har kört i 15 minuter och ligger i 110 km/h i ytterfilen, det är massor av trafik. Bilen hackar till och tappar kraften.