Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Är Mercedes-dominansen över?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Sportsligt förblir 1982 ett av Formel 1-klassens märkligaste säsonger. Det var ett år då Williams med Keke Rosberg knep VM-titeln – trots att Ferrari, Renault, McLaren och även Brabham tog fler GP-segrar än Frank Williams’ gäng.

I slutändan var det ändå Keke Rosberg som med en ynka GP-seger stod där och flinade med VM-bucklan efter säsongsavslutningen i Las Vegas.

En legendarisk mustasch. Foto: LAT 

Faktum är att 1982 är en av få säsonger i F1-historien då den blivande världsmästaren inte har vunnit åtminstone ett av de tre första racen.

Det skulle dröja ända tills 2003 och Michael Schumachers nästsista VM-titel innan någon upprepade den bedriften. McLaren inledde 2003 som det starkaste teamet – och vi var många som trodde/hoppades att det var ett tecken på att den mot slutet outhärdligt monotona Schumacher-dominansen äntligen hade nått vägs ände.

Porsche slår meningslöst varvrekord

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Porsche har plockat fram sin underbara LMP1:a, trimmat den, och slagit varvrekordet på Spa.

Foto: LAT

Man var t.o.m. snabbare än vad F1:orna klarar av runt den klassiska banan. Titta och njut:

Porsche 919 EVO novo recorde em SPA 2018

Porsche 919 EVO bate recorde da F1 em SPA 2018.

Publicerat av Sport Protótipos Racing – Joel Marcos Cesetti den 9 april 2018

Samtidigt är jag rätt kluven inför bedriften.

Å ena sidan lycklig över att jag regelbundet började åka till Le Mans 24-timmars 2013 och har fått uppleva live det som förmodligen kommer att gå till historien som LMP1-klassens guldålder.

Super GT: Lovande debut av Rosenqvist

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Mycket fokus under den gångna helgen riktades förstås mot Bahrains GP, och särskilt Marcus Ericssons fina insats och efterlängtade VM-poäng.

Det är nästan så att Felix Rosenqvists grymma debut i tunga japanska Super GT-serien hamnade lite i skymundan. Det kan förstås delvis bero på att Felix har skämt bort oss rejält med rakt igenom fina insatser vad han än har kört under de senaste åren.

På rak arm kan jag inte komma på någon annan förare i världen som så lätt och ledigt tycks kunna röra sig emellan – och imponera i – så vitt skilda farkoster som smålänningen.

 

Försök inte ens köra ifrån den här mannen. Foto: LAT

 

Sedan EM-titeln i Formel 3 har han bl.a. kört Indy Lights, Blancpain GT-serien, DTM, ADAC GT Masters, sportvagnsracing i USA,

F1: Ericssons perfekta race

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Är man mitt uppe i en idrottskarriär brukar man ha fullt upp med annat än att hålla reda på rekorden. Stefan Holm var undantaget – inte normen. Normala idrottsmän och kvinnor lämnar sådant åt oss kalenderbitare som står vid sidan om och rullar tummarna.

Jag är t.ex. rätt säker på att Marcus Ericsson lämnade Bahrain med ett stort leende på läpparna – lyckligt ovetande hur nära han fram till igår var att sätta sitt namn på ett av F1-klassens mindre åtråvärda rekord: flest antal GP-starter i rad utan VM-poäng.

Foto: LAT

Hade poängtorkan tillåtits rulla på till och med Monacos GP i maj – långt från omöjligt om inte Sauber hade tagit ett utvecklingskliv framåt över vintern – hade svensken med 54 fruktlösa starter gått upp i ensam ledning före storheter som Luca Badoer, Timo Glock, och självaste Heikki Kovalainen;

En revolution i Bahrain?

Av Posted on 0 Inga taggar 1

F1-helgen i Bahrain har knappt kommit igång innan sportens ägare släpper något som åtminstone har potential att utvecklas till en veritabel revolution av sporten.

Vid ett möte under fredagsmorgonen där alla teamens högsta chefer deltog presenterade Liberty Media sina planer för F1 bortom 2020.

Den stora förändringen – om den blir av – gäller sportens ekonomiska förhållande och består av två viktiga komponenter: ett budgettak på omkring 150 miljoner dollar – förarlöner, chefslöner och marknadsföring undantagna –, och en jämnare fördelning av sportens intäkter.

Liberty-chefen Chase Carey och Mercedes-bossen Torger Wolff (jo, han heter faktiskt så, även om det förmodligen enbart är hans mor som numera använder tilltalsnamnet ”Torger”). Foto: LAT  

 

Sammantaget skulle förändringen innebära att ett litet stall som t.ex. Sauber skulle ”bara” behöva skrapa ihop 30 miljoner dollar för att ekonomiskt hamna i paritet med storstallen.