Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Gott nytt år önskar Formel Blogg!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Ännu ett motorår går mot sitt slut och en ny tävlingssäsong står inför dörren.

Formel Blogg vill passa på att tacka för ett fint 2018 och önska alla läsare och följare ett riktigt gott 2019!

Det blir ett år då vi jämte den välbekanta F1-bevakningen – och på förekommen anledning – storsatsar på att följa IndyCar.

Det är f.ö. något som även kommer att märkas tydligt i Auto Motor & Sports F1-magasin 2019 vars konturer så sakteligen har börjat ta form under Jocke Dyredands varsamma redaktörshänder.

De flesta av de stora säsongspremiärerna må vara ett par-tre månader bort, men missa inte en massa kul motorsport redan under januari och februari.

  • Traditionsenligt är det Dakar-rallyt som sparkar igång motorsportåret med start den 6:e januari i Perus huvudstad Lima denna gång och målgång på samma ställe den 17:e.

DTM: Eriksson fortsätter 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Under hela den nyligen körda F3-helgen i Macau var det en tanke som inte ville släppa taget närhelst Joel Eriksson dök upp i bild:

”Vad fan gör den här kille i DTM?!?”

2018 borde han ha suttit i en F2:a och gjort livet rejält surt för Russell, Norris och Albon – alla tre numera klara för F1 2019.

Någonstans i bakhuvudet närde jag också en vag förhoppning om att inhoppet i Macau inte bara var just ett inhopp, utan ett försök till omstart av formelbilskarriären.

In i det sista hoppades jag att Joels namn skulle dyka upp bland alla nykomlingar som under den gångna veckan har testat F2 och GP3 i Abu Dhabi.

Men icke.

IndyCar: Ericssons första test

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Bara nio dagar efter säsongsavslutningen i Abu Dhabi har Marcus Ericsson fått ett första smakprov av sitt framtida liv i IndyCar.

Testdebuten begicks på ökänt ojämna gamla flygfältet Sebring Raceway mitt i Florida, men den nyblivna Schmidt Peterson Motorsports-föraren verkade stortrivas.

”Jag har aldrig sett IndyCar-bilarna live förut. De ser verkligen coola ut. Men jag har tittat på en massa klipp på internet för att förbereda mig för det här första testet.”

Överlag fick Marcus ett positivt intryck av testet och sin nya hemmiljö – så väsensskild från den kliniskt rena F1-världen.

”På sätt och vis påminner det här mig om vad det var som fick mig att förälska mig i racing” berättade han efter sina första timmar bakom ratten på SPM Hondan.

F3/GP3: Linus Lundqvist testar GP3

Av Posted on 0 Inga taggar 1

F1 säsongen må vara över men motorljudet har ännu inte tystnat över Yas Marina-anläggningen i Abu Dhabi.

Veckan efter den gångna helgens F1-final inleddes med två dagars däckstester för Formel 1-stallen och fortsätter under torsdag, fredag och lördag med Formel 2– och GP3-teamens säsongsavslutande test – glädjande nog med ett intressant svenskt inslag på banan.

Nykorade brittiska Formel 3-mästaren Linus Lundqvist är nämligen på plats för att för första gången testa GP3: supportklassen som från och med 2019 kommer att bli det ”nya” Formel 3.

Lundqvist kommer att testa för det i sammanhanget välmeriterade spanska Campos-teamet – men svensken är noggrann med att poängtera att man inte ska övertolka den långsiktiga betydelsen av chansen som han nu får.

F1: Abu Dhabis GP och saknaden

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Abu Dhabis GP är årets sista F1-lopp och det är dags att vinka hejdå till en hel del. Formel Blogg listar de 10 saker vi kanske får skäl att sakna framöver.

10. Sista chansen att se Martinis snygga färger på Williams-bilarna då italienska Martini & Rossi har beslutat att dra sig ur F1. Vi kommer att sakna dem – inte så mycket för den sliskiga smakens skull, utan mest för Williams’ snygga team-merch.

9. Sista chansen att se Sergey Sirotkin då ryska storsponsorn SMP Bank tröttnat. Inte många kommer att sakna ryssen som fick en bedrövlig debutsäsong. Att han körde den första tredjedelen av säsongen med pungen smärtsamt klämd säger i princip allt.

8. Vi förlorar även Stoffel Vandoorne som är ett av de senaste decenniernas konstigaste och största F1-besvikelser.