Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Ronnie Peterson-priset 2017

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Fyra decennier efter sin alltför tidiga bortgång lever Ronnie Petersons minne starkare än någonsin. Svensk motorsport är samtidigt inne i en framgångsperiod som saknar motstycke sedan den världsberömda örebrosonens dagar. Eliten levererar internationella mästerskapstitlar på löpande band – samtidigt som bredden, återväxten och ambitionsnivån bland juniorer imponerar. Vi på Auto Motor & Sport vill med det nyinstifta Ronnie Peterson-priset dra vårt strå till stacken och uppmärksamma dem som har stått för några av de finaste motorsportinsatserna under det gångna året.

Rösta gör du via länken här: 

www.mestmotor.se/automotorsport/ronniepetersonpriset

Framtidens Formel E

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Igår presenterades den nya Formel E-bilen – den som ska användas från och med säsongen 2018/19. Och den som ska ta klassen in nästa utvecklingsfas.

Reaktionerna var mestadels positiva. Bilarna ser helt klart häftiga ut. Men samtidigt är det här med estetik svårt.

Eller säg så här: Jag var inne på Mediamarkt igår och tittade på datorer.

Jag förundrades för jag vet inte vilken gång i ordningen över hur extremt fula gamingdatorer är.

För att inte tala om att de heter saker som knappt kan uttalas utan skämskudde. Och ändå säljer de i drivor.

Jag tillhör helt enkelt inte målgruppen gaming-killar 12-17 år. Hade jag gjort det hade jag säkert älskat dem.

Istället tillhör jag målgruppen flintskallar 40+. Då är en iMac höjden av design.

Och lite så är det väl med den nya Formel E-bilen.

Daytona 24-timmars

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Vintern må vara lång och mörk vid våra breddgrader, och den egentliga våren må fortfarande vara en bra bit bort, men racingsäsongen 2018 drar igång ”på riktigt” idag i och med Daytona 24-timmars.

Florida-klassikern är högintressant i år.

För det första får vi chansen att se hur det går för den nya konstellationen Joest-Mazda och deras ursnygga prototypracers – definitivt de vackraste jag sett på länge. Som ni minns har Joest under många år drivit Audis hyperframgångsrika LMP1-satsning. Många trodde att tyskarnas beslut att lägga ner sin sportvagnssatsning skulle innebära slutet även för Joest – men icke så.

Mazdas amerikanska tävlingsavdelning – djupt missnöjda med sin tidigare, Florida-baserade motorsportleverantör – knackade nämligen på dörren. Förmodligen vare det ett lyckodrag. Allt tyder på att projektet tagit stora kliv framåt sedan Joest tog kontrollen över projektet.

Hej snygging!

Sirotkin väcker ont blod

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Äntligen kom beslutet: Williams väljer ryssen Sergey Sirotkin för 2018.

Fattar att många hellre hade velat se Kubica i Williams, men fattar ändå inte en del av dem som hårt kritiserar stallets val av just Sirotkin.

Även om han har gott om pengar i ryggen – det har f.ö. Kubica också – är han uppenbarligen kapabel.

Man blir inte P3 i GP2 med Rapax på första försöket om man inte är över snittet.

Inget tyder kanske på att han är århundradets talang heller – men förare med sämre meriter än han har nått F1.

Ärligt talat tror jag att han kommer att bli en svår nöt för Stroll att knäcka – i alla fall sett över hela säsongen. Vad tror ni?

Gergei Farkas, GF1

Foto: LAT

Kvyat till Ferrari

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Ferrari har idag tillkännagivit att ryssen Daniil Kvyat har knutits till teamet i egenskap av ”utvecklingsförare”.

Kvyat sparkades under hösten från Red Bull-familjen efter ett antal säsonger hos både Toro Rosso och Red Bull Racing.

De flesta bedömare var eniga om att det förmodligen var slutet för ryssens F1-karriär, men nu verkar han alltså hittat ett nytt hem hos Ferrari. Även om en roll som utvecklingsförare hos italienarna är ungefär så långt från en racesits som man kan komma.

Den stora frågan är förstås vad Ferrari ser hos Kvyat som i jämförelse med Ricciardo, Verstappen och Sainz ofta under de senaste säsongerna framstod som den svagaste länken i Red Bull-förarkvartett.

Tre saker dyker omedelbart upp i huvudet:

För det första: en länk till Ryssland. Den ryska marknaden är viktig för Ferrari och att ha en rysk förare på lönekontot kan vara ett mycket billigt sätt att profilera sig där.