Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

USF2000: Rasmus Lindh i Toronto

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Felix Rosenqvist är inte ensam svensk att i helgen vara i farten på den amerikanska kontinenten. USA-satsande hallänningen Rasmus Lindh kör USF2000-klassen i samband med att IndyCar besöker Torontos gator. Formel Blogg träffade Rasmus i samband med Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana den förra helgen.

Detta är Rasmus’ debutsäsong i den nordamerikanska USF2000-klassen som kör tillsammans med IndyCar. Det är en enhetsklass där alla kör Tatuus’ USF17-modell – en bil med något mindre diffuser-paket än tillverkarens F3:a och driven av en 175-hästars, plomberad Mazda motor.

Foto: GF1

I ren prestanda återfinns klassen någonstans mellan Formel 3 och 4.

En säsong i USF2000 kostar enligt uppgift någonstans kring en kvartsmiljon dollar – omkring 2,2 miljoner i svenska pengar. Inga småsummor direkt – men serien har en del styrkor jämfört med motsvarande formelklasser i Europa.

”En av de saker som vi tänkte på när vi bestämde oss för en USA-satsning var att det i Europa finns så många olika formelbilsklasser”

Formel E: Säsongsfinal i NYC

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med tre europeiska racehelger i rad har det varit väldigt mycket F1-fokus på sistone, men nu är det dags att rikta blicken mot Formel E och New York där klassens säsongsavslutning körs i helgen. Felix Rosenqvist är borta från guldstriden men har siktet inställt på medalj.

”Det är klart att jag vill ta en topp tre-placering i mästerskapet, men mitt mål den här säsongen var att vinna titeln och det kommer jag inte att lyckas med” kommenterar en något besviken Rosenqvist förutsättningarna inför säsongsfinalen. 

I år skulle ju svenske vara med och slåss om guldet – och visst såg det bra ut inledningsvis. Med två raka segrar i Hong Kong och Marrakesh i vintras ledde Rosenqvist mästerskapet tidigt och visade att Mahindra definitivt hade farten att vara med och slåss i toppen. Tekniska bekymmer och ett par oturliga krascher har dock effektivt satt krokben för den absoluta toppattacken.

Le Mans Classic 2018

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det har varit en fantastisk racinghelg med Englands GP på Silverstone, Västkutsloppet och STCC i soliga Falkenberg och Le Mans Classic i Frankrike. Det sistnämnda är ett jätteevenemang som ett par veckor efter ordinarie 24-timmars samlar hundratals klassiska sportvagnar på den legendariska landsvägsbanan. Bilarna tävlar i kortare stint, uppdelade i grupper efter ålder och prestenda. Länkar nedan till den franska live-streamen tidigare idag. Missa inte detta, sportvagnsfans!

Jaguar & Group C
Porsche & Little Big Mans
Grid 1 & 2  
Grid 3 & 4
Grid 2 & 3
Grid 4
Grid 5 & 6

Foto: Le Mans Classic

Foto: Le Mans Classic

Gergei Farkas, GF1

 

E-sport: Svensk toppman i F1-draften

Av Posted on 0 Inga taggar 3

Den 23-åriga svensken Kimmy Larsson har tagit sig till ett av den internationella E-sportens mest exklusiva sammanhang: Formel 1-draften som avgörs i samband med Englands GP. På väg dit har han slagit 66 000 medtävlare. Formel Blogg fick ett snack med honom inför avresan till Silverstone.

Du må vara förlåten om namnet Kimmy Larsson inte på rak arm säger så mycket, men inbitna racingnördar minns honom säkert som killen som framgångsrikt körde Formel STCC säsongen 2013.

Foto: Formula1.com

 

Vägen dit hade – som för de allra flesta – gått via karting. En lång juniorkarriär kröntes med en schweizisk mästartitel i Rotax-Max Mini-klassen 2006, och en Bridgestone Cup-titel för 125-kubikare 2009.

Formelbilskarriären toppade 2013 då Kimmy bärgade mästartiteln i NEZ: Formel Renault-mästerskapet för norra Europa.  Men sen tog det stopp.

F1: Inför Englands GP

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med FP1 på Silverstone bara ett halvt dygn bort finns det all anledning att tänka till kring ett par saker som förra helgens Österrikes GP lärde oss.

Max Verstappen

För det första måste man ju beundra Max Verstappens förmåga att lyfta sig efter en tung – och emellanåt slarvig – säsongsstart. De tre senaste racen har han varit klockren och segern på Red Bull Ring var både övertygande och välförtjänt – även om omständigheterna bidrog en del.

Inför säsongstarten tippade jag Max som VM-tvåa – och 2018 hans stora genombrottsår; året då han för första gången skulle vara med och slåss om titeln. Det var nog lite optimistiskt. Men om hans fina form håller i sig även i Silverstone finns det i alla fall anledning att hoppas.

Mercedes’ akilleshäl

För det andra finns det anledning att fundera på Mercedes’ tillförlitlighet.