Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mercedes lanserar X-Klass – pickupen för både företagare och fritid

Nya X-Klass passar bra för vårt svenska klimat. Foto: Mercedes-Benz

Modern, mångsidig, bekväm och robust. Fyra önskningar i en bil – men det är ingen omöjlighet för nya Mercedes X-Klass, som är speciellt lämpad för nordiskt väglag.

På 50-talet blev pickuper populära som robusta yrkesfordon. En del betraktar fortfarande denna typen av bilar på samma sätt. Men den tekniska utvecklingen har inneburit stora förbättringar när det gäller säkerhet, komfort och inte minst mångsidighet.

Mercedes har för avsikt att ta nästa kliv i utvecklingen genom att lansera helt nya X-Klass. Världspremiären för Mercedes Concept X-Klass skedde faktiskt i Stockholm, där koncernchefen Dieter Zetsche stolt kunde konstatera att man äntligen nått ända fram:

”Med Mercedes-Benz pickup fyller vi ett av de sista, tomma hålen i vårt breda utbud,” sa Dieter Zetsche. ”Vårt mål är att erbjuda våra kunder fordon som matchar deras specifika önskemål.

Rosenqvist debuterar i Japan

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Landets mest mångsidiga racerförare Felix Rosenqvist seriedebuterar i det japanska Super Formula-mästerskapet som inleds den kommande helgen på den klassiska förarbanan Suzuka.

Det känns väldigt spännande att dra igång Super Formula-säsongen den här helgen” säger Rosenqvist. ”Det är ett fruktansvärt häftigt mästerskap och det ska bli mycket intressant att se hur vi står oss…”

Super Formula-serien är intressant på många sätt och har ett stort antal kända namn i startfältet.

Red Bulls påläggskalv, och tillika den regerande GP2-mästaren Pierre Gasly, och den enormt erfarne sportvagnsveteranen André Lotterer samsas bl.a. med F1-meriterade hemmaförarna Kamui Kobayashi och Kazuki Nakajima.

Inget lätt motstånd för Rosenqvist med andra ord – speciellt med tanke på att alla säsongens banor kommer att vara nya för svensken som inte tidigare har tävlat i Japan.

Klassen är också intressant rent tekniskt.

Bilarna väger 660 kilo och drivs av 2-liters Honda- eller Toyota-tillverkade motorer på omkring 540 hästkrafter.

F1-krönika: Vattenbäraren

Av Posted on 0 Inga taggar 0

En ”vattenbärare” inom cykelsporten är den sortens cyklist vars huvudsakliga uppgift är att langa förnödenheter till stallets stjärnryttare.

Det är sällan de som ligger längts fram i klungan när det är dags för spurtuppgörelse om etappsegern.

Oftast är de anonyma arbetsmyror som gärna tar en smäll för laget – utan att själva sola sig i strålkastarljuset.

Det är en sort som självklart finns i alla lagsporter.

Tänk bara på fotbollens hårt arbetande mittbackshjältar. Utan deras insatser skulle anfallsstjärnor som Messi och Zlatan aldrig lyfta några mästerskapsbucklor.

Och även inom racing har de alltid funnits: andreförarna. Bäst på att vara nästbäst när det gäller. Ibland till och med handplockade just för att spela en undanskymd roll bakom stallets stjärnförare.

Som Johnny Dumfries tillexempel. Den skotske adelsmannen var måhända en duktig Formel 3- och sportvagnsförare men till F1 kom han framförallt därför att Ayrton Senna vägrade acceptera snabba och erfarna Derek Warwick som stallkamrat hos Lotus 1986.

Force Indias ägare gripen [uppdaterad]

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Den indiska miljardären och Force Indias delägare Vijay Mallya greps i samband med att han besökte en polisstation i London, uppger stadens Metropolitan Police.

Den 61-årige mogulen – som har byggt upp sin förmögenhet inom framförallt alkoholbranschen – greps på uppdrag av indiska myndigheter.

Bakgrunden till Mallyas gripande är misstankar om storskaligt bedrägeri i samband med att det numera nedlagda flygbolaget Kingfisher Airlines gick i konkurs.

Sammanlagt sägs skulden som konkursen lämnade efter sig uppgå till 1,3 miljarder amerikanska dollar – och de 17 indiska banker som hade lånat ut pengarna till verksamheten har sedan den uppmärksammade konkursen krävt dem tillbaka.

Vijay Mallya, å sin sida, har hela tiden hävdat att pengarna gick upp i rök i samband med konkursen, men kreditgivarna menar att de istället förskingrades av Mallya själv. Samtidigt som flygbolagets personal inte fick ut sina löner på sex månader.

Svenskseger i Formel 3 på Silverstone

Joel Eriksson säkrade på lördagen karriärens andra och säsongens första delseger i Formel 3 EM.

Joel startade P3 i dagens race, men arbetade sig snabbt förbi gårdagssegraren Lando Norris och Callum Ilott. Väl i ledning etablerade han en 2-sekunders lucka till resten av fältet, och i mål var Joel drygt 2,3 sekunder före tvåan Ilott.

”En fantastisk känsla! Det här är fantastiskt!” kommenterade Eriksson segern.

”Jag är så glad att jag har tagit säsongens första seger. Jag hade inte kunnat vara lyckligare än jag är just nu. Det var också ett starkt lopp ifrån min sida. Jag fick en bra start, och visste att jag var tvungen att agera tidigt för att komma förbi Callum, och väl förbi gällde det bara att kontrollera luckan. Ett stort tack till teamet för bilen som jag hade i dag – detta är den bästa möjliga belöningen för allt det hårda arbete som de lagt ner.

Button ersätter Alonso i Monaco

Av Posted on 0 Inga taggar 0

McLaren har idag bekräftat att det blir stallets ordinarie reservförare Jenson Button som kommer att vikariera för Fernando Alonso i Monacos GP när spanjoren tar tjänstledigt från F1 för att köra Indy 500.

Teamets tillkännagivande är övertydlig på en punkt: redan till kanades GP kommer Alonso vara tillbaka i bilen och sedan slutföra F1-säsongen med McLaren så som planerat.

Uppenbarligen har McLaren och Honda tröttnat på de ständiga spekulationerna kring spanjorens eventuella avhopp. Alonsos Indy-start ska därför delvis ses som en PR-satsning ifrån stallets sida.

Att det är just den omåttligt populära Button som tillfälligt tar Alonsos racesits gör inte saken sämre. Button har en stor fanskara som sträcker sig långt bortom de brittiska öarna. Många av dem kommer att vara utom sig av tacksamhet över att återigen få se sin stjärna starta i det mest ikoniska GP-loppet av dem alla.

Och när allt kommer omkring hade McLaren förmodligen inte särskilt många rimliga alternativ att välja emellan.