Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mercedes lanserar X-Klass – pickupen för både företagare och fritid

Nya X-Klass passar bra för vårt svenska klimat. Foto: Mercedes-Benz

Modern, mångsidig, bekväm och robust. Fyra önskningar i en bil – men det är ingen omöjlighet för nya Mercedes X-Klass, som är speciellt lämpad för nordiskt väglag.

På 50-talet blev pickuper populära som robusta yrkesfordon. En del betraktar fortfarande denna typen av bilar på samma sätt. Men den tekniska utvecklingen har inneburit stora förbättringar när det gäller säkerhet, komfort och inte minst mångsidighet.

Mercedes har för avsikt att ta nästa kliv i utvecklingen genom att lansera helt nya X-Klass. Världspremiären för Mercedes Concept X-Klass skedde faktiskt i Stockholm, där koncernchefen Dieter Zetsche stolt kunde konstatera att man äntligen nått ända fram:

”Med Mercedes-Benz pickup fyller vi ett av de sista, tomma hålen i vårt breda utbud,” sa Dieter Zetsche. ”Vårt mål är att erbjuda våra kunder fordon som matchar deras specifika önskemål.

Kubica klar för Hungaroring-test

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Renault F1 har idag förmiddag meddelat att polacken Robert Kubica kommer att köra en av deras RS17-bilar under testet som körs veckan efter Ungerns GP.

Detta är den slutliga bekräftelsen på att Renault faktiskt seriöst utvärderar polackens möjlighet att återvända till en racesits. Annars hade stallet aldrig offrat något så värdefullt som en hel testdag i en aktuell bil på honom.

”De två första testdagarna gjorde det möjligt för både Robert och oss att samla en stor mängd information”, kommenterade Renault-chefen Cyril Abiteboul.

”Det kommande testet i en RS17 på Hungaroring kommer att ge oss ytterligare möjlighet att få detaljerad och exakt data med en aktuell bil och under representativa förhållanden.”

”Efter detta test kommer vi att noggrant analysera den insamlade informationen för att bestämma under vilka förutsättningar det skulle vara möjligt för Robert att återvända till tävling under de kommande åren.”

Jacques Villeneuve portad av Williams

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Enligt flera källor har Williams F1 portat sin gamla världsmästare Jacques Villeneuve från sin hospitality-anläggning under racehelgerna.

Bakgrunden är kanadensaren Villeneuves kritik av landsmannen och F1-debutanten Lance Stroll.

1996-års världsmästare – som numera är expertkommentator hos italienska Tv-kanalen Sky – har bl.a. utnämnt Stroll till alla tiders sämsta debutant, och hävdad att den regerande europeiska F3-mästaren i praktiken har kringgått reglerna genom sitt omfattande testprogram, trots att den inneburit bantid i en bil från 2014, och därmed helt enligt reglerna.

Han ska också ha förlöjligat Stroll för att avböjt en intervju.

Till slut tycks Williams-teamet ha fått nog av Villeneuves illvilliga förhållningssätt till deras förare, och valt att helt och hållet porta honom från stallet.

Att porta en av sina gamla världsmästare kan tyckas hårt – de flesta teamen brukar se till att vårda relationen med sina gamla storstjärnor – men teamets första och största skyldighet är naturligtvis att skydda sina nuvarande förare.

Klart: Halo för F1 från 2018

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Internationella bilsportförbundet FIA meddelade ikväll att den mäktiga strategigruppen som bestämmer över Formel 1-sportens utveckling har beslutat att från och med 2018 införa den s.k. halo-lösningen för ökat skydd av förarens huvud.

Dagens beslut bygger på ett enhälligt beslut från juli 2016 då teamen kom överens om att öka huvudskyddet, men inte spikade hur detta skydd skulle utformas.

Efter att ha utvärderat flera olika typer av lösningar har man idag alltså beslutat att halo-är rätt väg att gå.

Halo-konceptets kritiker menar att det rent estetiskt innebär ett stort steg bort ifrån det klassiska, öppna formelbilsidealet.

Gergei Farkas, GF1

Hej Halo – det är bara att vänja sig. Foto: LAT

Silverstones små och stora hjältar

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel 1 vore inte mycket till underhållning om det bara handlade om att hylla segraren.

Tack och lov är en stor del av sportens charm alla de parallella historier som ständigt pågår lite i skymundan – i huvudberättelsens periferi.

Allt det där som sportens sporadiska fans kanske missar – men som gör varje tävlingssäsong så mångbottnad och intrigfylld för oss som dagligen lever med F1-flödet.

Sett med dessa glasögon var Englands GP på Silverstone den gångna helgen något av en F1-säsong i miniatyr.

Ytligt sett en rak affär: Hamilton från start till mål och en övertygande favoritseger. Men strax bakom den uppenbara huvudrubriken fanns en uppsjö små och stora dramer – alla med sina egna hjältar.

Ta bara Renault. Vilken blandning av yppersta framgång och svartaste besvikelse!

Stallets kvalprestation var den absolut bästa sedan deras återkomst till F1 och Nico Hülkenbergs 6:e plats – före båda Force India-bilarna – var både välförtjänt och imponerande.

Sainz till Renault redan i Ungern?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Tyska Auto Bild rapporterar idag att Red Bull har klippt banden med Carlos Sainz och att spanjoren redan den kommande GP-helgen i Ungern kommer att ersätta Jolyon Palmer hos Renault.

Bakgrunden sägs vara den kritik som Sainz har riktat mot Toro Rosso i ett antal uppmärksammade intervjuer under se senaste veckorna.

Auto Bild hävdar att det sista hindret är förhandlingarna om övergångssumman som förväntas ligga kring 8 miljoner dollar. Red Bull-junioren och regerande GP2-mästaren Pierre Gasly sägs vara redo att ersätta Sainz hos Toro Rosso.

Med tanke på att det ännu inte finns någon som helst antydan till källa till ryktet bör den dock tas med en mycket stor nypa salt.

Speciellt som Auto Bild har en historia av att sprida icke-bekräftade spekulationer som vore de nyheter.

Icke desto mindre tycker jag att det finns en del som talar för affärerens rimlighet.