Gå till huvudsajt

Malja peppad för GP2-final

Det var nästan två månader sedan sist, men i helgen fylls etern på nytt av ljudet från vrålande GP2-motorer när Gustav Malja och hans konkurrenter ska göra upp i Formel 1-cirkusens främsta supportklass en allra sista gång under 2016.

Den stora finalen äger rum på ultramoderna Yas Marina Circuit i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, dit Malja beger sig med fältets längsta obrutna poängsvit i bagaget. Han har inte varit utanför de tio främsta i något av de åtta race som körts sedan deltävlingen i Ungern i juli, och när skåningen nu återvänder till en bana han dessutom känner till förhållandevis väl är ambitionen förstås att avsluta säsongen på topp.
– Det har varit ett väldigt långt uppehåll, och jag har väntat på den här helgen i nästan två månader nu, säger Gustav Malja
– Det ska bli riktigt kul att få sätta sig i bilen igen. Jag ser nästan Abu Dhabi som lite av ett bonusrace; de flesta racingmästerskap slutar i oktober, ungefär när vi tävlade sist, men vi får chansen att köra ett lopp till betydligt senare än så. Vi får inte testa under säsongen och därför gäller det att hitta andra sätt att hålla sig skarp både mentalt och fysiskt under en sådan här lång paus. Jag har valt att träna på som vanligt, men varvat det med några pass i teamets simulator i Italien och med lite extra körträning i England. Jag känner mig redo och vid det här laget borde det inte vara några problem att hitta in i körningen igen. 

Finalarena är alltså 5.554 km långa Yas Marina Circuit, där för övrigt även Formel 1-VM avslutas kommande helg. Malja är familjär med banan sedan i fjol, då han hoppade in i GP2 vid tre tillfällen – varav ett i just Abu Dhabi.

– Det är en teknisk bana med en väldigt bra blandning av snabba och långsamma kurvor, fortsätter Malja
– Det är en av de banor jag kört mest på i GP2, dels under tävlingshelgen förra året men också under de tester som ägde rum därefter. Jag märkte tidigare i år på Spa (där Malja var i en liknande situation och den gången tog sig upp på pallen) att det gjorde saker och ting lite enklare. Förhoppningsvis blir det samma sak i Abu Dhabi. Jag kommer att göra mitt bästa, precis som vanligt, och sedan får vi se hur långt det räckerNaturligtvis vill jag avsluta säsongen så starkt som möjligt.
 
Precis som vanligt i GP2 ska två race köras i helgen: ett 60-minuterslopp med obligatoriska depåstopp på lördag, och ett lite kortare sprintrace (utan depåbesök) på söndag. Gustav Malja ligger inför finalen på 13:e plats i GP2-sammandraget.

 
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
 
Fredag 25/11
Fri träning: 08.15-09.00
Kval: 16.10-16.40

Lördag 26/11
Race 1: 15.40 (31 varv / 60 minuter) – LIVE på Viasat Motor/Viaplay
Söndag 27/11
Race 2: 11.20 (22 varv / 45 minuter) – 
LIVE på Viasat Motor/Viaplay
unknown-1 unknown


Japans GP: Max bäst

Från kritiserad i Belgien till hyllad i Japan. Max Verstappen (Red Bull Racing) blev vald till loppets förare på F1:s officiella sajt.

Max körde ett mycket bra lopp och slog tillbaka attackerna från Hamilton. För den betydligt yngre Verstappen var det sjätte gången som han stod på pallen efter debuten förra året. Holländaren har visat sig vara en mycket tuff förare som inte visar någon respekt för de mer rutinerade herrarna eller kör åt sidan när en trefaldig mästare jagar honom varv efter varv.

Han vet att sista chickanen är hans svaga punkt och att Lewis kommer att attackera. Max måste komma snabbt ut och hoppa på gasen tidigt så att förföljaren inte kan utnyttja DRS systemet.

På rakorna förlorade jag cirka tre tiondelar till Lewis, så jag visste att jag måste komma perfekt ut ur kurva fjorton och i sista chickanen och som alla såg så gjorde jag det. Jag använde aldrig de extra hästkrafter jag hade i batteriet på start- och målrakan där Lewis kunde använda DRS utan istället på rakan mellan de kurvor som kallas för Spoon och 130R”.

Attacken kommer och Max stoppar den. Det påminde om hans körning mot Kimi Räikkönen i Belgien.

Han byter linje när han bromsar”, klagade Lewis, som tvingades köra ut genom reservutgången för att inte krocka. Och därmed var kampen om andraplatsen över.

Jag tänkte aldrig på fighten med Kimi utan jag körde bara mitt eget lopp. Försökte hänga med Nico i några varv men det gick inte och jag såg att Lewis snabbt kom ifatt. I slutet tryckte han på ordentligt och jag vet att han kör om titeln så man gör inget dumt. Men varför skulle jag öppna dörren för honom? Jag gjorde tvärtom när jag såg att han försökte.

Verstappens chef Christian Horner säger att Max bestämde precis innan bromszonen vilken linje han skulle ta. Dock är det inte första gången som han bestämmer sig så sent. Att Lewis skulle klaga var helt klart men efter diskussionen i Belgien sa Max att alla kan prata och klaga så mycket de vill. In i den trånga kurvan är det den som är först som lägger sig på innern. Hårt men fair.

Jag kommer inte att ändra min körstil.

Och den var han trogen och det skulle Lewis nog haft med i beräkningen. En sak är helt säkert. Max hade aldrig någonsin frivilligt flyttat på sig och vinkat förbi Lewis. Och varför skulle han? Var det ett lätt brutalt försvar?

Det låg på gränsen och en sak har Max lärt sig. Att utnyttja en sådan här situation till maximalt så att domarna hellre friar än fäller. Inte undra på att tonåringen Verstappen håller på att bli en stor favorit och inte bara i Holland. Max är en förare som Formel 1 behöver.

När Lewis lugnat ner sig skrev han på Twitter att Max hade kört ett bra lopp och att det inget fanns att diskutera.

/Fredrik af Petersens

 

_onz4431 _onz5719

Hülkenberg & Ocon till Renault 2017

Jag brukar i vanliga fall försöka att låta bli att sprida obekräftade nyheter, men dessa är för intressanta för att låta bli. Enligt uppgifter i tyska Auto Bild är Nico Hülkenberg klar för Renault nästa år.

Fransmännen har – enligt bekräftade uppgifter – in i det sista försökt att få loss Carlos Sainz d.y ifrån hans Toro Rosso-kontrakt. När detta visade sig omöjligt har de alltså valt att rekrytera den allmänt mycket väl ansedda Le Mans 24-timmarsvinnaren Hülkenberg.

Den självklara frågan är vem av Jolyon Palmer och Kevin Magnussen som tysken kommer att ersätta hos Enstone-baserade franska stallet. Intressant nog lär båda dagens förare länga löst. Renault vill tydligen helst ha en fransk förare – vilket i praktiken betyder att Esteban Ocon ligger bäst till. Ocon har mycket starka band till både Mercedes – som han har kört DTM för – och Renault, vilket förmodligen är en av förklaringarna till varför beslutet kring Renaults förarval har dragit ut på tiden.

Gergei Farkas, GF1

_onz8710
Foto: LAT

Felix Rosenqvist kommenterar DTM-framgången

Mercedes har en hel del storstjärnor i sitt DTM-stall, men idag på Hungaroring var det bara Felix Rosenqvist som fick allt att stämma.

Med 35 kilo straffvikt i bilen kvalade han in som snabbaste Mercedes och var även första Mercedes-föraren i mål. En rakt igenom imponerande prestation.

Hör Felix kommentera framgången nedan.

Felix Rosenqvist – DTM – Budapest 2016 from GF1 Media on Vimeo.

//Gergei Farkas, GF1

p1010118

Felix svarar!

Jag är i Budapest för att intervjua Felix Rosenqvist i samband med DTM-helgen på Hungaroring.

Vi sågs i eftermiddags, strax före den fria träningen, och som utlovat hade jag med mig ett gäng frågor ifrån er läsare.

Här kommer svaren!

Har din Formel E-satsning något med Mercedes kommande nya bilmärke för e-bilar att göra?

FRO: Nej

Har du fortfarande kontrakt med Mercedes 2017 och är utlånad till Mahindra?

FRO: Nej

Hur ser din attityd ut mot mer racing i USA?

FRO: Jag håller definitivt den dörren öppen. Det jag har presterat i USA har gett fina ringar på vattnet – så man vet verkligen aldrig. Om inte annat inhopp i något enstaka race.

Betalar Mercedes så att du överlever?

FRO: Jo, de gör det. Men jag har samma reservförarlön nu som jag hade när jag verkligen var reservförare.

Vilken är den hemskaste bil som du har kört?

FRO: Indy Lights bilen på Indianapolis – helt klart! Den var så felinställd som en bil kan bli. Ganska jobbigt på en bana där vi kom upp i 340…

Vilken sort humor har du?

FRO: Jag gillar svart, brittisk humor.

Vem i hela världen skulle du vilja ha en pratstund med?

FRO: Will Ferrell, kanske. Om inte annat för att se om han verkligen är så rolig som han verkar.

Gergei Farkas, GF1

_L5R0808