Gå till huvudsajt

OFFICIELL: Sauber C36-Ferrari

Här är den, Marcus Ericssons nya tjänstebil. Den heter, helt logiskt, Sauber C36-Ferrari. Siffran refererar till att den är den trettiosjätte tävlingsbilen som Sauber bygger och Ferrari är precis som förra året motorleverantör till Sauber.

De två senaste årens blågula färgschema passade såklart Marcus perfekt, men det var faktiskt från Nasrs huvudsponsor, Banco Brazil, som färgsättningen kom.

Nu blir det blått, vitt och guld där guldet har in förklaring i att Sauber firar 25 år i F1. Den nya fenan som sträcker sig från luftintaget mot den för året lägre bakvingen har Sauber valt att helt tona ner och göra svart. Det ser läckert ut på dessa mörka studiobilder, men frågan är hur det passar dagsljus. Svaret får vi i Barcelona nästa måndag.

Oxveckor för Red Bull

Oxveckor – en tillsynes oändlig ström av arbetsdagar, vintermörker, fulskitiga bilar och kräksjuka barn. Men glöm för all del inte att ägna världens F1-stjärnor en tanke under denna svåra tid. Även de har fått jobba hårdare än vanligt under vinterlovet.

Det tekniska reglementets stora förändringar inför 2017-års F1-säsong innebär i grova drag högre downforce och bredare däck – förändringar som kommer att resultera i dramatiskt högre kurvhastigheter än tidigare.

Förändringen kommer att vara påtaglig för förarna. De högre G-krafterna kommer framförallt att sätta deras nackmuskler på prov.

Red Bull-teamens Carlos Sainz och Daniel Ricciardo är två av dem som har anpassat försäsongsträningen till den förväntat högre belastningen.

För Sainz del har anpassningen inneburit ”den förmodligen hårdaste vintern i hela mitt liv” – en erfarenhet som han delar med Ricciardo.

“När det kommer till den fysiska sidan av förberedelserna så vet jag att min försäsong har varit den bästa tänkbara – men det är ändå inte detsamma som att faktiskt köra bilen” sa Ricciardo till en australiensisk tidning häromdagen.

”Men även om jag anländer till Barcelona i toppform så kommer den första dagen i bilen ändå att smärta. Kroppen kommer att gå igenom saker som den inte har gått igenom på länge.”

Ricciardo, Abu Dhabi 2016. Foto: LAT

 

Någon som inte verkar särskilt imponerad över den fysiska utmaningen som dagens förare kommer att ställas inför är 80-talsstjärnan Stefan Johansson.

”Jag tror inte alls att det blir så tufft som alla tycks tro – när de väl kommer till första racet kommer förarna att ha vant sig” skriver han i sin mycket läsvärda blogg.

Och även om belastningen ökar i F1 så är det inte i närheten av G-krafterna i IndyCar, menar Stefan.

”IndyCar-bilarna saknar dessutom servostyrning vilket gör dem mycket mer fysiskt krävande att köra över huvud taget. Men IndyCar-förarna brukar inte klaga.”

Att det över huvud taget går att utsätta förarna för belastningar som numera är norm inom formelracing är en konsekvens av hur bilarna är utformade.

”Idag är föraren i princip ’fastlimmad’ i sätet. De enda kroppsdelar som ska kunna röra sig är förarens armar och underben/fötter… Men huvudet sitter bokstavligt talat fast i en och samma position tack vare huvudstödet kring hjälmen och HANS.”

Annat var det på den gamla goda – men ack så farliga – tiden då Stefan själv körde.

”När hjälmen befann sig en fot över cockpit behövde man verkligen använda nackmusklerna för att hålla huvudet upprätt. Nuförtiden behöver du bara spjärna hjälmen emot huvudstödet och du är OK. Och då är F1 ändå ingenting mot till exempel ovalen i Phoenix i en IndyCar – där race-ar man med enorma G-krafter varv efter varv i 200 varv…”

Alldeles oavsett hur mycket större den fysiska utmaningen i F1 blir i år så är det klart att ett av huvudskälen till förändringarna var att göra sporten mer spektakulär för publiken. Och på den här punkten lovar Ricciardo att sporten kommer att leverera och göra fansen nöjda.

”Om du är ett fan så tycker jag att du ska bege dig till en av de riktigt snabba kurvorna – oavsett bana. Där kommer du verkligen få se hur vi jobbar.”

Gergei Farkas, GF1

Stefan Johansson, San Marinos GP 1985. Foto: LAT

Topprekrytering av Mercedes

Ferraris tidigare tekniska chef James Allison antar från och med den första mars i år en liknande utmaning hos ärkerivalen Mercedes.

Som många av er säkert minns lämnade Allison Ferrari i fjol under tragiska omständigheter. Hans fru dog oväntat i sviterna av en hjärnhinneinflammation – samtidigt som James var på väg hem till England från säsongspremiären i Melbourne.

Att fortsätta arbeta för Ferrari – med italienska Maranello som bas – blev i ett slag en omöjlighet för familjefadern Allison. Beskedet om att han även formellt lämnat Ferrari kom under sommaren.

Att han nu är tillbaka i sporten är långt ifrån oväntat. Efter att ha haft tunga, ledande roller i både Renault och Ferrari – och vunnit VM-titlar med bägge teamen – har han ett oerhört gott rykte bland sportens ingenjörer.

Hos Mercedes kommer han att besätta den nyinrättade rollen som ”teknisk direktör”, leda teamets hela tekniska organisation, och vara direkt underställd Toto Wolff. Allison ersätter delvis Paddy Lowe som nyligen lämnat Mercedes för att flytta till en mer övergripande roll hos Williams.

Frågan är dock om inte Allisons roll kommer att vara mer strategisk än Lowes handfasta, operativa ledarskap.

Jag misstänker att Allisons tjänst inte kommer att kräva ett lika omfattande resande som de flesta andra höga tekniska befattningar i F1 – något som förmodligen varit en förutsättning givet hans familjesituation som änkeman med små barn.

”Jag är mycket glada över att börja jobba igen efter en tid borta från sporten” kommenterade Allison sin utnämning. ”Det är ett enormt privilegium att få det här förtroendet av ett team som har gjort så spektakulärt bra ifrån sig under de senaste tre säsongerna. Jag ser verkligen fram emot att bidra till att Mercedes fortsätter att gå ifrån klarhet till klarhet under kommande år.”

Toto Wolff är naturligtvis nöjd med rekryteringen: ”Det var inte en lätt uppgift att hitta rätt person. Vi behövde någon som både kan stärka vår grupp erfarna ingenjörer, och samtidigt ge våra duktiga unga medarbetare utrymme att utvecklas. Någon med en egen vision för denna roll i teamet. James är inte bara en skarp ingenjör – jag tror att vi har hittat en kille som passar perfekt in bland våra erfarna ledare.”

Gergei Farkas, GF1

Allison (t.h.) , Wolff (mitten) och Lowe. Malaysias GP 2015. Foto: LAT

OFFICIELL: Williams nya F1-bil

Hoppla! Sauber skulle bli först med att visa årets F1-bil. Detta nu på måndag med ett online-event. Nu har Williams snabbt trängt sig före i mediabruskön. Så gott folk – här är Williams FW40!

Inga större överraskningar men vi gillar följande:
* Den mer pilformade front-spoilern
* De breda däcken
* Fenan som går från luftintaget in under den nya lägre bakvingen.

Vad gillar du bäst?

Nystart för Sauber?

Efter ett inledningsvis lovande 2015, och ett kolossalt svårt 2016 är vi många som ser fram emot att följa Saubers utveckling under den kommande säsongen.

Styrkta av nya ägare – och med ett nytt tekniskt reglemente att arbeta emot – finns det ett visst hopp om att teamet ska kunna ta sig lite närmare mittfältet där de traditionellt har hållit hus innan de senaste årens resultatmässiga genomklappningar.

Att Saubers närmaste konkurrent Manor har gått i konkurs under vintern innebär också att den ekonomiskt åtråvärda tiondeplatsen i konstruktörs-VM är i princip säkrad innan säsongen ens dragit igång. En nog så viktig trygghet för ett stall som så ofta under de senaste säsongerna levt ur hand i mun.

Den för året helt nya Sauber-bilen kommer att presenteras i samband med att teamet kör en filmdag i Barcelona den 22:a februari. Men redan två dagar tidigare kommer bilen att presenteras online – vilket betyder att schweizarna i år blir först ut med att visa upp sin nya konstruktion.

Årets bil heter C36 – C:et står som vanligt för grundaren Peter Saubers fru Christiane. Siffran 36 vittnar om att det här blir den 36:e Sauber-skapelsen att se dagens ljus sedan Sauber C1:an – en rörramskonstruktion för backtävlingar som Peter Sauber byggde i sina föräldrars källare 1970.

Den tidiga presentationen av årets bil måste ses som ett stort fall framåt i förhållande till 2016, då Sauber inte ens hade sin bil klar till den första omgången försäsongstester.

Ett potentiellt avbräck i förberedelserna är dock Pascal Wehrleins eventuella nackskada.

Den Mercedes-backade tysken som i år ersätter Felipe Nasr som Marcus Ericssons stallkamrat välte med sin bil i Race of Champions efter en sammanstötning med Felipe Massa. Även om han klev ur bilen tillsynes oskadd så har det senare framkommit att något inte står helt rätt till med hans nacke efter olyckan.

De officiella kommentarer som har kommit ifrån Sauber-håll har i första hand syftat till att stilla spekulationerna kring skadans allvar. Men den underliggande oron är naturligtvis att han inte kommer att vara hundraprocentigt fysiskt redo när försäsongstesterna sätter igång den 27:e februari.

Till saken hör också att årets regeländringar innebär signifikant högre downforce och kurvhastigheter än tidigare. Man räknar med att förarna kommer att behöva hantera omkring ett extra G i tvärgående belastning genom kurvorna – något som inledningsvis kommer att slita enormt på deras nackmuskelaturer.

 

Olyckan där Wehrlein välte. Foto: LAT

En nackskada bara veckor innan säsongsstart är med andra ord det sista Wehrlein och Sauber behöver.

Hans hälsotillstånd har också aktualiserat frågan om Saubers avsaknad av reservförare. I fjol klarade man sig utan en reserv i förarteamet – något som lätt hade kunnat ställa till det för dem, exempelvis i samband med att Marcus Ericsson cyklade omkull under ett träningspass inför Malaysias GP.

Situationen med Wehrleins nacke är också en handfast påminnelse om den utsatthet som ett team utan reservförare tvingas hantera. Inte så konstigt då att rykten florerar om att Monisha Kaltenborn förhandlar om att säkra GP2-silvermedaljören Antonio Giovinazzis tjänster för 2017.

Diskussionerna kompliceras dock av att italienaren ingår i Ferraris satsning på unga förare – och är redan tänkt att fungera som Ferraris reserv under 2017. I praktiken innebär det att Giovinazzi kommer att drillas i Ferraris simulator och delta i FIA:s obligatoriska test för unga förare.

Det Ferrari däremot inte kommer att kunna ge honom är möjligheten att köra en del fredagspass under tävlingshelgerna – något som Sauber förmodligen erbjuder Ferrari i utbyte mot en rejäl rabatt på de årsgamla drivpaket som man köper ifrån Maranello.

Blir affären av skulle den innebära att Sauber kommer att ha både Ferraris och Mercedes’ unga förarlöften inom sin organisation. Och Marcus Ericsson skulle få ytterligare en högklassig måttstock att mäta sin förmåga emot.

Gergei Farkas, GF1

Giovinazzi – snart i en Sauber? Foto: LAT