Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mercedes lanserar X-Klass – pickupen för både företagare och fritid

Nya X-Klass passar bra för vårt svenska klimat. Foto: Mercedes-Benz

Modern, mångsidig, bekväm och robust. Fyra önskningar i en bil – men det är ingen omöjlighet för nya Mercedes X-Klass, som är speciellt lämpad för nordiskt väglag.

På 50-talet blev pickuper populära som robusta yrkesfordon. En del betraktar fortfarande denna typen av bilar på samma sätt. Men den tekniska utvecklingen har inneburit stora förbättringar när det gäller säkerhet, komfort och inte minst mångsidighet.

Mercedes har för avsikt att ta nästa kliv i utvecklingen genom att lansera helt nya X-Klass. Världspremiären för Mercedes Concept X-Klass skedde faktiskt i Stockholm, där koncernchefen Dieter Zetsche stolt kunde konstatera att man äntligen nått ända fram:

”Med Mercedes-Benz pickup fyller vi ett av de sista, tomma hålen i vårt breda utbud,” sa Dieter Zetsche. ”Vårt mål är att erbjuda våra kunder fordon som matchar deras specifika önskemål.

Ett par snabba till Malja

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg är på Hungaroring – bl.a. för att träffa Gustav Malja som kör Formel 2 i helgen.

Jag bad er läsare skickade med ett par snabba frågor till Gustav. Här kommer svaren!

 

Vad är svårast att komma tillrätta med i Formel 2-bilen?

  • Att få däcken att arbeta optimalt – speciellt under kvalförhållanden.

Hur ser du på att köra en säsong till i Formel 2?

  • Bara positivt. Jag känner inte alls att jag ännu har fått ut allt som jag kan få ut ur den här bilen eller den här klassen. Jag har potential att slåss om titeln – innan jag har gjort det är jag inte klar.

Vad har du för förväntningar på Sauber-testet?

  • Svårt att säga – jag försöker att koncentrera på här och nu.

Mercedes lämnar DTM – Satsar elektriskt

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Mercedes har bestämt sig för att lämna tysk racings finrum: DTM.

Istället satsar man fullt ut på den eldrivna formelserien Formel E där svensken Felix Rosenqvist redan under sin debutsäsong håller på att etablera sig som en storstjärna.

Bakgrunden till beslutet är naturligtvis bilindustrins pågående skifte bort från fossildrivna drivlinor. För att tävlingsverksamheten ska förbli tekniskt och marknadsmässigt relevant gäller det att i tid satsa på rätt gren.

I det avseende står Formel E helt utan konkurrent.

”I framtiden kommer Mercedes-Benz att marknadsföra batteridrivna elektriska fordon under EQ-märket” kommenterade Jens Thiemer – vicepresident för Mercedes-Benz marknadsföring – beslutet. ”Formel E blir ett viktigt steg för att visa våra attraktiva batteridrivna elfordons prestanda, samt ge uppmärksamhet åt vårt teknologimärke EQ.”

2018 blir Mercedes’ sista år i DTM, och man räknar med att köra Formel E från och med säsongen 2019/20.

Kubica klar för Hungaroring-test

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Renault F1 har idag förmiddag meddelat att polacken Robert Kubica kommer att köra en av deras RS17-bilar under testet som körs veckan efter Ungerns GP.

Detta är den slutliga bekräftelsen på att Renault faktiskt seriöst utvärderar polackens möjlighet att återvända till en racesits. Annars hade stallet aldrig offrat något så värdefullt som en hel testdag i en aktuell bil på honom.

”De två första testdagarna gjorde det möjligt för både Robert och oss att samla en stor mängd information”, kommenterade Renault-chefen Cyril Abiteboul.

”Det kommande testet i en RS17 på Hungaroring kommer att ge oss ytterligare möjlighet att få detaljerad och exakt data med en aktuell bil och under representativa förhållanden.”

”Efter detta test kommer vi att noggrant analysera den insamlade informationen för att bestämma under vilka förutsättningar det skulle vara möjligt för Robert att återvända till tävling under de kommande åren.”

Jacques Villeneuve portad av Williams

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Enligt flera källor har Williams F1 portat sin gamla världsmästare Jacques Villeneuve från sin hospitality-anläggning under racehelgerna.

Bakgrunden är kanadensaren Villeneuves kritik av landsmannen och F1-debutanten Lance Stroll.

1996-års världsmästare – som numera är expertkommentator hos italienska Tv-kanalen Sky – har bl.a. utnämnt Stroll till alla tiders sämsta debutant, och hävdad att den regerande europeiska F3-mästaren i praktiken har kringgått reglerna genom sitt omfattande testprogram, trots att den inneburit bantid i en bil från 2014, och därmed helt enligt reglerna.

Han ska också ha förlöjligat Stroll för att avböjt en intervju.

Till slut tycks Williams-teamet ha fått nog av Villeneuves illvilliga förhållningssätt till deras förare, och valt att helt och hållet porta honom från stallet.

Att porta en av sina gamla världsmästare kan tyckas hårt – de flesta teamen brukar se till att vårda relationen med sina gamla storstjärnor – men teamets första och största skyldighet är naturligtvis att skydda sina nuvarande förare.

Klart: Halo för F1 från 2018

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Internationella bilsportförbundet FIA meddelade ikväll att den mäktiga strategigruppen som bestämmer över Formel 1-sportens utveckling har beslutat att från och med 2018 införa den s.k. halo-lösningen för ökat skydd av förarens huvud.

Dagens beslut bygger på ett enhälligt beslut från juli 2016 då teamen kom överens om att öka huvudskyddet, men inte spikade hur detta skydd skulle utformas.

Efter att ha utvärderat flera olika typer av lösningar har man idag alltså beslutat att halo-är rätt väg att gå.

Halo-konceptets kritiker menar att det rent estetiskt innebär ett stort steg bort ifrån det klassiska, öppna formelbilsidealet.

Gergei Farkas, GF1

Hej Halo – det är bara att vänja sig. Foto: LAT