Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

WTCR: Intervju med Haglöf

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg tillbringar helgen med Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana, och passade på att ta ett snack med PWR Racing-chefen Daniel Haglöf.

Teamet har i år tagit klivet upp till WTCR och ut på den internationella racingscenen – ett kliv som inneburit långt större framgångar än någon av de inblandade vågade hoppas på inför säsongen.

Hör Daniel berätta om nycklarna bakom succén i den globala serien.

Gergei Farkas, GF1

Svensk Sportvagnsmeeting 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Svensk Sportvagnsmeeting är en av skandinaviens största och roligaste sportbilsträffar. Det hölls traditionsenligt på skånska Knutstorp – och Formel Blogg var på plats. Missa inte intervjuerna med ägarna till två av träffens riktiga klenoder: en exakt kopia av den Jaguar XK 120C som vann Le Mans 24-timmars två gånger i början av 1950-talet, och Joakim Unnebäcks brutala hemmabygge Valhalla Exige.

Gergei Farkas, GF1

F1: Frankrikes GP 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Det händer på varv 3: jag somnar sittande.

Jag vaknar på varv 12. Inget har hänt. Slumrar om – väldigt medveten om att den här gången kan det vara ett kliv rätt ner i REM-sömnens underbara värld.

Jag kämpar emot, men köttet är svagt.

Jag sliter upp mig själv – likt Baron Münchausen ur träsket – tre varv senare, men inget har hänt.

Jag lägger mig ner i soffan. Det är att spela ryssk roulett med den hägrande medvetslösheten. Jag förlorar.

Härifrån finns det ingen återvändo.

Därom vanligtvis välunderrättade källor hävdar att det är här snarkandet sätter igång. Jag saknar motbevis.

Härefter är mörkret kompakt.

Men jag tittar tappert upp omkring varv 28, 37 och kanske 42. Samma ställning. Inget har hänt. Någon har varit i depå. Janne pratar om däck.

Nästa gång jag vaknar är det prisutdelning.

Formel Blogg kör Toyota Supra på Le Mans

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Som bekant har Formel Blogg tillbringat den gångna helgen i Le Mans. Alltid lika kul att återvända till den överväldigande långdistansklassikern – för egen del för sjunde året i rad.

Vansinne? Ja, kanske. Men jag är långt ifrån ensam om åsikten att det är svårt att sluta när man väl börjat. Och nej, det är inte den franska gästvänligheten som attraherar, om man säger så.

Hela veckan kring 24-timmars är som ett Woodstock för bensinskallar, och precis allt kring arrangemanget genomsyras av det allra finaste som racinghistorien har att bjuda på.

Inte minst själva banan: delvis specialbyggd, delvis landsväg – precis så som det var när det begav sig i bilsportens barndom.

Det är också därför som erbjudandet om att provköra nya Toyota Supra på 13,6 kilometer långa La Sarthe-slinga – den som 24-timmars körs på – smällde så oerhört högt.