Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Teamranking inför F1-premiären

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med årets första FP1 bara timmar bort är det hög tid att ta ranka teamen inför F1-premiären.

Låt oss börja längst bak:

 

  1. Sauber-Ferrari

Stark tillförlitlighet och galet snygg bil. Dessvärre utvecklad under fjolårets ekonomiska vedermödor. Kommer att få det svårt att hävda sig – speciellt som man använder årsgamla Ferrari-motorer som inte kommer att utvecklas under säsongens gång.

Poängchans: Ganska osannolikt, men tillförlitligheten kan vara ett trumfkort under de inledande loppen. Både de Renault-drivna teamen och McLaren-Honda hade tillförlitlighetsproblem under försäsongen. I bästa fall kan Sauber dra nytta av att deras bil i alla fall håller.

Segerchans: Glöm det.

Håll ögonen på: Kampen mellan Ericsson och Wehrlein är högintressant. Tysken är en högklassig förare, även om han inte direkt utklassade sina stallkamrater hos Manor i fjol.

Tufft för Sauber

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Äntligen racevecka – bara dagar kvar innan årets F1-säsong drar igång i Melbourne.

Något som jag antar att de flesta av oss ser extra mycket fram emot är förstås hur det kommer att gå för Marcus Ericssons Sauber-team.

Fjolårssäsongen var resultatmässigt bedrövlig och räddades enbart av de VM-poäng som Felipe Nasr knep i Brasilien.

Med deras hjälp kunde Sauber passera Manor i den viktiga kampen om tiondeplatsen i VM – och mångmiljonbeloppen i prispengar som medföljer den.

För Manor blev det nådastöten. Det brittiska teamets ägodelar hanteras numera sorgligt nog av konkursförvaltaren.

Men frågan är vad vi Sauber-fans har att se fram emot i år?

Foto: LAT

 

Med Manor borta från sporten har Sauber blivit av med sin närmaste konkurrent platserna i de sista startleden.

Det har onekligen gjort det lättare för Schweizarna att bärga tiondeplatsen i VM – men innebär också att avståndet till nästa ”naturliga” konkurrent förmodligen har ökat sedan i fjol.

McLaren-Honda – dags för skilsmässa?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

När jag inte skriver om F1 jobbar jag som forskare vid Ekonomihögskolan i Lund.

För närvarande med ett projekt där vi studerar vilken betydelse samarbetsnätverk mellan företag har haft för svensk innovationskraft och industriutveckling de senaste 50 åren.

Det enkla svaret på frågan är att betydelsen av samarbete har varit stor. Och vi har ganska bra koll på varför. Företag som samarbetar med varandra komma därigenom åt kunskaper, resurser och marknader som de själva inte förfogar över.

Ett plus ett blir ofta lika med tre eller fyra. I alla fall om man tittar på lyckade, framgångsrika samarbeten.

Vad som däremot får samarbeten att bryta samman och avslutas är inte lika lätt att nagla fast vetenskapligt. Ofta skiljer sig berättelsen om sammanbrottet åt beroende på vem man frågar.

Jag tänker på detta när jag läser om ryktena kring att McLaren redan undersöker möjligheten att avbryta samarbetet med motorleverantören Honda.

F1-förare – Vad äter de?

Av Posted on 0 Inga taggar 2

Som en del av er säkert redan har sett är årets utgåva av Auto Motor & Sports Formel 1-special på gång. Ute i handeln ska den gå att få tag på från och med i morgon, torsdagen den 16:e mars.

Som vanligt innehåller den all information som du behöver inför säsongsstarten – och en herrans massa intressant läsning om vår favoritsport.

Vi är många som har jobbat hårt med den under de senaste månaderna, och jag hoppas att ni kommer att uppskatta den.

En av oss som verkligen fick betala ett högt pris är reporter Peder Karlsson.

Vi kläckte nämligen den briljanta idéen att han skulle få prova på hur det känns att fysträna på Marcus Ericssons nivå.

Jag antar att det här är det närmaste Peder kommer medeltida tortyr under sin livstid. Men ett väldigt roligt reportage blev det.