Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Allison ut – Binotto in hos Ferrari

Av Posted on Inga taggar 0

Efter en viss tid av spekulationer tillkännagav Ferrari idag att den tekniske direktören James Alison har ersatts av italienska Ferrari-mannen Mattia Binotto. Binotto har på senare år framförallt varit fokuserad på Ferraris drivpaket.

Ferrari och Allison hade ett och ett halvt år kvar på sitt kontrakt, och den förtidiga skilsmässan är enligt uppgift resultatet av en ömsesidig överenskommelse.

Huruvida det verkligen stämmer kan vi naturligtvis inte veta, men låt oss konstatera att både Ferrari och Allison hade goda skäl att gå skilda vägar.

För teamets del har årets säsong hittills varit en rejäl besvikelse. Speciellt i förhållande till italienarnas högt ställda mål. Istället för att vara med och slåss om VM-titlarna har de endast ett par pallplatser i bagaget.

Fiats capo Sergio Marchionne har gång på gång satt offentlig press på Arrivabene, och även hos den krävande italienska sportpressen verkar tålamodet tryta.

Det sistnämnda är något som man aldrig får underskatta när det kommer till Ferrari. Stallet är en nationell angelägenhet (nästan) i klass med Gli azzurri. Går det dåligt för dem är det en hel nation som bryr sig.

Att byta ut Allison just nu – och att därigenom på sätt och vis göra honom till syndabock – var ett enkelt sätt att åtminstone tillfälligt visa handlingskraft och lätta på det yttre trycket.

Speciellt i skenet av att James Allison inte har gjort någon hemlighet av att han gärna skulle vilja återvända till England på heltid. Något som naturligtvis har med hans privata livssituation att göra.

Som bekant avled hans fru Rebecca oväntat i sviterna av akut hjärnhinneinflammation i samband med årets säsongsstart. Av lättbegripliga skäl har Allison sedan dess befunnit sig vid sidan om det dagliga tekniska arbetet inom teamet.

Och frågan är om det alls är möjligt att fullt ut sköta en så enormt central roll som han har haft på distans. Själv tror jag det inte.

***

För Ferrari lär den kortsiktiga effekten av ledarrockaden bli rätt blygsam – även om jag antar att det kan visa sig bli emotionell boost för teamet att få en teknisk chef som kontinuerligt kommer att vara på plats och leda det övergripande arbetet.

Speciellt som Binotto redan är ett välkänt ansikte och en välintegrerad del av organisationen, och inte någon utomstående som behöver snabbspåras in i italienarnas sätt att arbeta.

Vad förändringen mer långsiktigt kommer att innebära är naturligtvis ännu svårare att sia om.

Å ena sidan är Binotto en beprövad Ferrari-man uti fingerspetsarna, men han är samtidigt oprövad som teknisk chef. Samtidigt måste vi också komma ihåg att tiden då ett stalls framgångar uteslutande kunde hänga på ett enskilt ingenjörsgeni för länge sedan är förbi. Numera är den enskilda designerns betydelse relativt begränsad. Det är organisationen som helhet som måste säkra segrarna.

Att beslutet kommer just nu – halvvägs genom årets säsong – antar jag i alla fall kan tas som en stark signal om att Ferrari ansåg sig behöva en rejäl nystart inför 2017. Det är nämligen nu – i och med att testerna av Pirellis kommande däck drar igång ordentligt – som utvecklingen av 2017-års ekipage kommer att intensifieras under sensommaren.

***

James Allison då? Vad betyder allt detta för den sympatiske engelsmannen?

Givet hans övergripande livssituation misstänker jag att beskedet innebär en ganska så stor lättnad. Om inte annat slipper han både pendlingen till Maranello och den enorma pressen som per automatik hör till en så tung position i Ferrari.

Och karriärmässigt lär det knappast behöva vara ett avbräck.

Visst hade det sett bättre ut på CV:n om han hade varit med om att återföra Ferrari till toppen, men realistiskt sett kan det vara flera år kvar innan den resan blir verklighet.

Vi måste också komma ihåg att han är ett av sportens mest väletablerade namn på den tekniska sidan, med enorm kompetens och erfarenhet. Inget tyder heller på att Ferraris bristande konkurrenskraft på något som helst sätt går att skylla på hans personliga insats.

Min gissning är därför att vi redan till nästa säsong kommer att få se honom i en bärande roll i ett englandsbaserat team. Jag skulle i alla fall inte bli förvånad ifall han dyker upp hos Renault i Enstone – en organisation som han redan har starka band till sedan flera sejourer under teamets tidigare inkarnationer.

//Gergei Farkas, GF1

 

_79P0967

James Allisons sista Ferrari-seger: Vettel, Ungerns GP 2015. FOTO: LAT