Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Manor & Mercedes flyttar om

Av Posted on Inga taggar 0

Efter månader av spekulation kom så igår tillkännagivandet om att Rio Haryanto förlorat sin racesits hos Manor.

Från och med Belgiens GP om drygt två veckor ersätts han av den franska supertalangen Esteban Ocon.

Beslutet är som sagt ingen överraskning – Haryantos ekonomiska problem har länge varit välkända. Redan i våras ryktades det om att den indonesiska staten – genom oljebolaget Pertamina – bara hade för avsikt att betala för den första halvan av säsongen.

Vad som ligger bakom en sådan strategi övergår i och för sig mitt förstånd, men det låga världsmarknadspriset på olja kan säkert ha haft med saken att göra.

För att finansiera resten av Haryantos debutsäsong i F1 drog man igång en landsomfattande insamlingskampanj där Indonesiens 250 miljoner invånare uppmanades att via små SMS-donationer finansiera Manor-förarens karriär.

En form av nationell crowdfunding i jätteformat.

Idéen kan ha inspirerats av Kamui Kobayashis framgångsrika insamlingskampanj 2012, då den populära japanen drog in 8 miljoner euro i bl.a. donationer ifrån sina hemmafans – pengar som direkt bidrog till att japanen fick en Caterham-sits jämte Marcus Ericsson 2014.

Skillnaden är naturligtvis att Kobayashi var en etablerad storstjärna i Japan – ett land med fin racingtradition och en stor skara fanatiska fans.

För Haryanto verkar det inte ha fungerat alls.

På sätt och vis är det kanske synd – han har ju långt ifrån gjort bort sig i jämförelse med Pascal Wehrlein, den regerande DTM-mästaren som förutspås en strålande framtid.

_79P0347

Esteban Ocon (t.h.). Foto: LAT

***

Det positiva med att Haryantos avsked är att hans racesits tas av den franska jättetalangen Esteban Ocon.

Ocon har tagit både den europeiska F3-titeln (2014) och GP3-mästerskapet (2015) på första försöket. Det är imponerande meriter – speciellt med tanke på att han fyller 20 först om en dryg månad.

Ytterligare ett faktum som gör Ocon till en hyperintressant är att han står både Mercedes och Renault nära. Det är förstås för Mercedes som ynglingen har kört DTM i år och det är även Mercedes-pengar som nu har öppnat dörren till Manor.

Men det är i egenskap av reservförare för Renault som han har kört de tre senaste fredagsträningarna på F1-kalendern.

Att vara så nära allierad med två fabriksteam i F1 är naturligtvis ett kärt besvär med tanke på i vilken avgörande fas fransmannens karriär befinner sig.

Det kommer att bli otroligt intressant att se hur han klarar sig emot Wehrlein.

***

För Manor innebär förändringen också att man knyts ännu närmare motorleverantören Mercedes, och själv skulle jag inte bli förvånad ifall det visar sig utvecklas till en än djupare allians framöver.

Red Bull har tydligt visat på vilken styrka det är att ha ett uttalat juniorteam i fältet. Och är det några som har både de ekonomiska och sportsliga förutsättningarna att följa österrikarnas exempel så är det Mercedes.

***

Det som naturligtvis gör Manors’ förarrockad intressant för svensk del är att Ocons flytt innebär att Felix Rosenqvist tar över fransmannens DTM-sits.

Det är ett enormt stort karriärsteg i rätt riktning för svensken, som följt upp fjolårets europeiska F3-titel genom att rada upp imponerande körningar i både Indy Lights och Blancpain GT-serien. Nu senast ledde han det franska AKKA-teamet till en fin andraplats i den belgiska långdistansklassikern Spa 24-timmars.

Framgången i Belgien kom bara dagar efter att Felix imponerat stort i sitt första Indycar-test för Chip Ganassis stall. Efter den framgången trodde i alla fall jag att det bara var en tidsfråga innan svensken skulle få ett konkret erbjudande om att senast 2017 köra Indycar. Därmed hade han förmodligen för överskådlig framtid satsat på en karriär med fokus på den amerikanska racingvärlden.

Att köra DTM innebär istället att Rosenqvist i allra högsta grad är kvar i den europeiska racingmyllan.

Som Paul di Resta, Pascal Wehrlein och – nu senast – Esteban Ocon har visat kan det bli en erfarenhet som bär hur högt som helst även i formelklassernas hierarki.

Fortsätter Rosenqvist att imponera i DTM på samma sätt som vi har vant oss vid att se honom göra i andra klasser under årets första halva så kan ett första F1-test mycket väl ligga och vänta på svensken redan mot årets slut.

//Gergei Farkas, GF1

_L0U9941

Felix Rosenqvist. Foto:LAT