Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Svenskhelg på Hungaroring – triss i besvikelser

Av Posted on Inga taggar 0

Med Marcus Ericsson i F1, Jimmy Eriksson och Gustav Malja i GP2, och Lukas Sundahl och Matte Karlsson i Porsche Supercup var det svenskt på banan mest hela tiden under den gångna helgens övningar på Hungaroring.

Med tusentals tillresta svenskar på läktarna var det dessutom upplagt för en riktigt stämningsfull svenskhelg. Var man än vände sig hörde man svenska, på ett sätt som jag inte riktigt kan minnas från mina tiotal tidigare besök på banan.

Och visst är det lätt att förstå den svenska tillströmningen. Ungern är nära, lätt att resa till och ett prisvärt GP-lopp att besöka. Är man ute i god tid kan man som besökare få tag på bra läktarplatser för under 150 Euro för tre dagar. Tveksamt om det är möjligt någon annanstans på F1-kalendern.

 

Svenskar Porsche Supercup

En tävlingsserie som alltid bjuder på riktigt bra, tät racing är Porsche Supercup som körs i samband med 10 av tävlingarna på F1-kalendern.

Det är en serie som samlar gräddan av Porsche-förare ifrån många av de nationella och regionala Porsche cuper som körs världen över.

Därför var det riktigt roligt att denna gång se svenska förare ifrån den skandinaviska Porsche-cupen i fältet. Denna gång var det Lukas Sundahl och Matte Karlsson som hade tagit sig ner till Hungaroring för att känna på det internationella elitmotståndet.

Karlsson kvalade in på 20:e plats, medan unga Lukas Sundahl tog hand om den 15:e startrutan. Men det var också där det roliga tog slut för Lukas.

Kvalsnabbaste fransmannen Mathieu Jaminet hade nämligen fått sin tid struken – på grund av alldeles för låg ride height under kvalet – och bestämt sig för att försöka ta igen all förlorad mark innan första kurvan.

Resultatet blev total idiotkörning ifrån fransmannens sida. Nog tog han ett antal placeringar direkt efter starten, men han tappade till slut kontrollen över bilen och satte igång en kedjereaktion som slutade med att ett antal bilar tvingades bryta loppet redan i den första kurvan.

Dessvärre var Lukas Sundahl bland dem som helt utan egen skuld tvingades bryta loppet, som till slut vanns av tyske junioren Sven Müller före polacken Robert Lukas. Karlsson avancerade till en 15:e plats i mål.

Startolyckan innebar säkerhetsbil i fem-sex varv av det 14 varv långa loppet. Rumphugget.

P1010509

 

Besvikelser i GP2

Jag vet inte om Lukas Sundahls besvikelse över att ha blivit avknuffad i första kurvan går att jämföra med vad Jimmy Eriksson måste ha upplevt i GP2-klassens lördagsrace, men det spelar ingen större roll. Det var i alla fall lätt att känna med skåningen när han bröt loppet bara någon kilometer ifrån mål.

I kvalet hade Eriksson varit rejält missnöjd med bilen och startade loppet från sista startled. Därifrån stod svensken för en briljant körning. I ett skede radade han upp snabbaste varv-noteringar på 25-30 varv gamla däck, samtidigt som de allra flesta i fältet redan hade genomfört sina obligatoriska depåstopp.

Jimmys övertygande körning i kombination med stallets strategi innebar att han i slutskedet höll den åtråvärda åttondeplatsen – det perfekta resultatet för alla som inte är med och slåss om mästerskapet.

Åttondeplatsen hade nämligen inneburit pole position inför söndagens sprint-race och en riktigt bra chans att omvandla Erikssons fina race-pace till en efterlängtad första pallplats i GP2.

Men nu blev det inte så.

Inte heller Gustav Malja hade någon problemfri helg, men han fick i alla fall med sig en 13:e, respektive en 14:e plats ifrån helgen. Kanske inte mycket om man siktar på poäng, men i alla fall mer än Jimmy Erikssons två DNF-resultat.

P1010187

P1010270

 

Marcus Ericsson – en GP-helg att glömma

Även om Jimmy Eriksson varken fick med sig ett resultat eller poäng ifrån helgen så gjorde han i alla fall ett avtryck genom sin fina, övertygande körning i lördagens feature-race.

Det är mer än vad man kan säga om Marcus Ericssons insats i helgens huvudnummer – Ungerns GP.

Ericsson beseglade egentligen sitt öde redan på lördagens regnindränkta kval. När han redan i kvalets inledande skeden satte Saubern i räcket försäkrade han sig om start från längst bak i fältet.

Det är inte första gången Ericsson gör misstag i regn och jag tror att manövern i lördags blottade en av hans mer generella svagheter som förare.

Tittar man på de riktigt stora förarna – de vars begåvning höjer dem det där sista snäppet över medelmåttorna, i dagens fält tänker jag t.ex. på Hamilton, Alonso och Vettel – så är de ofta enorm bra i omväxlande förhållanden och i lägen där de snabbt behöver ställa sig om mellan radikalt olika banförhållanden.

Mitt intryck av Marcus Ericsson är att han inte ligger i topp när det gäller just den typen av anpassningsförmåga. Resultatet av vilket vi fick se i lördagens kval.

Och söndagens lopp – återigen i strålande solsken – bjöd egentligen också på en ganska blek insats av Ericsson. Inte minst i jämförelse med stallkamraten Felipe Nasr som denna gång stod för en stabil insats. Brasilianaren race-ade till sig en helt OK 16:e plats – vilket förmodligen är max av vad som går att få ut ur Saubern för tillfället. I mål var han nästan varvet före Ericsson.

Således en helg att snabbt glömma för Marcus Ericsson – det starka publikstödet till trots.

P1010316

 

Ord & Bild: Gergei Farkas, GF1