Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Äntligen försäsong!

Av Posted on 1 Inga taggar 0

93 dagar efter att Abu Dhabis GP avslutade 2016-års säsong är det äntligen dags att sparka igång årets försäsongstester i Barcelona.

Inför uppstarten kommer här en kort summering av läget hos stallen.

 

Sauber-Ferrari

Till skillnad från 2016 var Sauber i år tidigt klara med sin bil. Marcus Ericssons nya stallkamrat Pascal Wehrlein esrätts under den första veckans tester av Ferraris skyddsling Antonio Giovinazzi. Bilens färger firar Saubers 25:e säsong i F1 – men vittnar samtidigt om avsaknaden av huvudsponsor.

Foto: LAT

 

Williams-Mercedes

Williams kommer till start med en bil som är en vidareutveckling av fjolårets. Frågan är om det räcker till när konkurrenterna kommer till start med helt nya konstruktioner som är specialanpassade till det nya tekniska reglementet. På förarsidan har de åldersmannen Felipe Massa och miljardärsonen Lance Stroll. Den sistnämnda regerande europamästare i F3 men ett oskrivet kort i F1.

Foto: Williams

 

Force India-Mercedes

Force India kommer till start med en bil vars nos redan har väckt stor uppmärksamhet. Vacker är den inte men aerodynamiskt effektiv. Med Mercedesdrivning räknar de med att utmana om tredjeplasten i konstruktörs-VM. I bilarna sitter mexikanen Pérez och Mercedes’ superlöfte Esteban Ocon.

Foto: LAT

 

Ferrari

Något av ”nu-eller-aldrig” för Ferraris nuvarande besättning. Om inte teamet är med och verkligen utmanar om VM-titeln i år så kan vi lugnt räkna med att det här är sista säsongen som vi ser konstellationen Vettel-Räikkönen-Arrivabene i Maranello.

Foto: Ferrari

 

Renault

Inför 2017 har Renault förlorat sin meriterade stallchef Frederic Vasseur. Fransmannen drog inte jämnt med den övriga teamledningen. På förarsidan har de behållit Jolyon Palmer, och nyrekryterat Nico Hülkenberg som äntligen får chansen i ett fabriksteam. Dessutom har den levande legenden Alain Prost tagit klivet in i stalledningen.

Foto: LAT

 

McLaren-Honda

McLaren har haft ett turbulent vinterlov som inleddes med att Ron Dennis – stallets moderna själ och hjärta – manövrerades bort från ledningen. Jättelöftet Stoffel Vandoorne får äntligen chansen att köra en hel säsong, medan Fernandop Alonso utgör det seniora inslaget i förarteamet. Jenson Button har bekräftats som tredjeförare.

Foto: LAT

 

Mercedes-AMG

Regerande världsmästarna Mercedes kommer till start med en helt nybyggd bil och uppdaterat drivpaket. Enligt ryktet har motorn tagit enorma kliv framåt – vilket inte bådar gått för konkurrenterna. Finnen Valtteri Bottas ersätter världsmästaren Nico Rosberg.

Foto: LAT

 

HAAS-Ferrari

Amerikanska HAAS-teamet hade en fin debutsäsong 2016. Frågan är om de kommer att kunna upprepa bedriften i år. På förarfronten har de i alla fall ersatt underpresterande Gutierrez med Kevin Magnussen. Efter McLaren och Renault blir detta danskens tredje chans i F1 – och rimligtvis sista möjlighet att lämna ett bestående avtryck.

Foto: HAAS

 

Toro Rosso

Toro Rosso fortsätter med Carlos Sainz och Daniil Kvyat, men har på motorsidan bytt ifrån Ferrari-drivning till Renault. Om bytet innebär ett fall framåt eller ej återstår att se, men skiftet bör i alla fall underlätta samarbetet med moderteamet Red Bull – vars TAG Heuer-motorer också kommer ifrån den franska tillverkaren.

Foto: LAT

 

Red Bull-TAG Heuer

Red Bull är det sista teamet att presentera sin bil inför testerna i Barcelona och några högupplösta bilder har de ännu inte släppt. Möjligen beror återhållsamheten på bilens kontroversiella, öppna nos. Vissa har redan antytt att konstruktionen är regelvidrig och kommer att bestridas. Det blir spännande att se om Red Bull har hittat ett sätt att utnyttja årets regeländringar till sin fördel eller ej.

Foto: Red Bull Racing