Inför det första testets sista dag på fredag är det hög tid att ta en titt på det tider som har satts under veckan.
Även om man fortfarande ska ta tiderna med en stor nypa salt – speciellt när det kommer till den inbördes ordningen stallen emellan – så är det redan en del tydliga trender som har etablerats under de tre testdagar som har avklarats.
Den tydligaste av dessa säger dels av att Mercedes och Ferrari förefaller vara i en klass för sig, och dels att det i nuläget är så gott som omöjligt att på grundval av offentliga siffror säga något om deras inbördes ställning.
Å ena sidan har Mercedes satt veckans hittills snabbaste varv på ultramjuka däck. Å andra sidan har Ferrari varit riktigt nära dem på den mjuka gummiblandningen.
Ferrari har seglat upp som tydlig favorit till att utmana Mercedes om herraväldet. Foto: LAT
Sammantaget kan vi således inte i nuläget säga hur mycket som egentligen skiljer de bägge toppteamen åt. Och nog vore det fantastiskt för sporten om den ovissheten kunde prägla hela den kommande säsongen!
Tabell 1. Snabbaste varv per team, dag 1-3
Team | Förare | Dag | Däck | Tid | Diff. Sek. | Diff. % |
Mercedes | Bottas | 3 | Ultramjuka | 01:19,7 | 0,0 | 0,00% |
Ferrari | Vettel | 3 | Mjuka | 01:20,6 | -0,9 | -1,13% |
Red Bull | Ricciardo | 3 | Mjuka | 01:21,2 | -1,5 | -1,88% |
Renault | Palmer | 3 | Mjuka | 01:21,4 | -1,7 | -2,13% |
Sauber | Ericsson | 3 | Supermjuka | 01:21,8 | -2,1 | -2,63% |
Williams | Massa | 1 | Mjuka | 01:22,1 | -2,4 | -3,01% |
Haas | Grosjean | 3 | Supermjuka | 01:22,1 | -2,4 | -3,01% |
Force India | Ocon | 2 | Supermjuka | 01:22,5 | -2,8 | -3,51% |
McLaren | Alonso | 3 | Ultramjuka | 01:22,6 | -2,9 | -3,64% |
Toro Rosso | Kvyat | 2 | Mjuka | 01:23,0 | -3,3 | -4,14% |
Ytterligare en trend är att de Renault-drivna teamen verkar ha tagit ett stort utvecklingssteg framåt – även om detta ännu inte fullt ut avspeglar sig på deras varvtider. Lyssnar man på kommentarerna är det i alla fall tydligt att Renault har gjort det som en viss japansk motortillverkare tycks ha misslyckats med; nämligen att korta avståndet till Mercedes.
Vilket för mig till den tredje trenden, då jag inte kan låta bli att även idag nämna McLaren-Hondas svårigheter. Även om man under den tredje testdagen fick en hel del uträttat så är det uppenbart att stallet har problem med både kraft och tillförlitlighet.
Att döma av vad de har presterat hittills i Barcelona är det svårt att se hur Fernando Alonso ska kunna hålla motivationen uppe säsongen ut.
Men det beror förstås på hur mycket man tror att tiderna under försäsongstesterna faktiskt speglar stallens egentliga potential.
Såhär års är det populärt att gång efter annan påpeka att testtiderna ännu inte säger särskilt mycket om deras framtida prestanda när det väl kommer till race.
Men frågan är om det verkligen stämmer.
Tittar man på t.ex. fjolåret så var korrelationen mellan stallens rangordning efter försäsongstesternas första dag och deras slutresultat i konstruktörs-VM 0,89! (En korrelationskoefficient antar värdet 0 vid inget samband, och 1 vid ett perfekt samband).
Så visst ger försäsongens tider en tydlig fingervisning om stallens inbördes ordning – även om vi ska vara försiktig med att övertolka deras signalvärde.
Väldigt glädjande med andra ord att Marcus Ericsson under onsdagen satte veckans femte snabbaste varv – endast drygt två sekunder efter veckans toppnotering. Sist vi såg en Sauber så nära toppen var under försäsongstesterna i Jerez 2015.
Med andra ord är det hög tid för en bra Sauber-säsong.
Gergei Farkas, GF1
Tryggt att åter se Hamilton i en gul hjälm. Foto: LAT