Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dag 1 i Barcelona: -3.17%

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Försäsongstesterna inför årets Formel 1-säsong satte igång under måndagen på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Nu när vi har fått se bilarna i action är det tydligt att de omfattande tekniska regeländringarna har fått åtminstone en avsedd konsekvens: bilarna ser rejält feta och aggressiva ut i sin naturliga miljö på banan.

Årets bilar: lägre, fetare och mer aggressiva. Foto: LAT

 

Men den stora frågan är förstås hur mycket snabbare bilarna har blivit jämfört med i fjol.

Så här tidigt under testerna är det förstås svårt att dra några som helst slutsatser av tiderna som sattes under dagen. Framförallt har vi ingen aning om vilka program de olika teamen körde. Och inte heller vet vi hur mycket bränsle de hade i sina bilar, eller vilka motorinställningar som användes.

Icke desto mindre var det föga förvånansvärt Mercedes som slutade dagen som snabbaste team – tack vare ett varv på 1:21,765 som Lewis Hamilton satte under eftermiddagen.

Nya stallkamraten Valtteri Bottas körde 79 varv under morgonen, och hans 1:23,169 var vid dagens slut fortfarande fjärde snabbaste tid. Sammantaget en stabil Mercedes-debut av finnen och en problemfri dag för världsmästarna Mercedes.

Under förmiddagen var det annars Ferraris Sebastian Vettel som låg i täten – och nog såg det idag ut som att det italienska teamet har närmat sig Mercedes under vintern. Men det är knappast läge att lägga champagnen på kylning riktigt än. Minns bara att Ferrari inledningsvis såg väldigt starka ut även under försäsongen 2016. Men att Vettel körde 100 problemfria varv under dagen tyder i alla fall på att Ferrari har tillförlitligheten under kontroll.

Felipe Massa – som inte verkade ha tappat något av sin förmåga under den rekordkorta tiden som pensionär – satte dagens tredje snabbaste tid för Williams-Mercedes. Med 86 problemfria varv är det en ordentligt genomkörd bil som han under tisdagen lämnar över till debutanten Lance Stroll.

För Red Bulls del blev det en stökig förstadag i Barcelona. Tekniska bekymmer sinkade stallet framförallt under förmiddagen. Sammanlagt blev det därför bara 27 varv och fjärde snabbaste tid för Daniel Ricciardo i den aerodynamiskt intressanta bilen som under tisdagen lämnas över till Max Verstappen.

Sergio Pérez hos Force-India hann med 39 varv och satte den sjätte snabbaste tiden, medan hemmasonen Carlos Sainz var sjua med tiden 1:24,494 efter 51 varv i den snygga Toro Rosson.

Kevin Magnussen låste upp bakhjulen och slog sönder bilens nos i sin HAAS-debut – och mäktade därför bara med sammanlagt 36 varv under dagen och en bästa tid om 1:24,946.

Men banans mest frustrerade förare var rimligtvis McLaren-Hondas Fernando Alonso – som ännu än gång tvingades inleda säsongen med stora tekniska bekymmer med Hondas drivpaket. Detta var något som tog stallet på sängen då bilen hade fungerat felfritt under söndagens filmdag.

Alonso lämnar boxen för ett av sina få varv under måndagen. Foto: LAT

 

Alonso bekymmer innebar att spanjoren lämnade banan med bara 9 varv under bältet. Med tanke på det var det ändå smått imponerande att en av hans tider räckte för att placera honom före både Renault-debuterande Nico Hülkenberg och Marcus Ericsson i Sauber.

Även om svenskens snabbaste tid för dagen – 1:26,076 – var dagens långsammaste, så bådar det gott att Sauber-bilen klockade 64 problemfria varv under måndagen.

Och som sagt: i detta tidiga skede ska man inte ägna varvtiderna alltför mycket uppmärksamhet. Men redan om ett par dagar kommer vi att ha tillräckligt på fötterna för att börja analysera trenderna som speglar teamens hackordning.

Om vi trots denna brasklapp ändå ska drista oss till att säga något om måndagens varvtider, så tror jag att de intressantaste måttstocken att relatera dem till är tiderna som sattes under den första dagen av försäsongstester 2016 – alltså exakt ett år sedan.

Om inte annat ger den jämförelsen en tidig fingervisning om hur mycket förändringarna av det tekniska reglementet redan har betytt i termer av ren fart.

Det vi ser är att alla team under måndagen satte signifikant snabbare varv än vad de gjorde i motsvarande skede av försäsongen 2016. I genomsnitt var de 3,17 % snabbare än i fjol – vilket är en tydlig sänkning av varvtiderna, men det är ännu en bra bit kvar till de 4-5 sekunder som man har pratat om inför säsongen.

Skillnaderna mellan teamen ska man som sagt inte haka upp sig på efter en enda testdag, men redan efter första veckans test tror jag att vi kommer att ha tillräckligt många datapunkter för att någorlunda tillförlitligt skatta även deras inbördes hackordning.

Till dess får vi nöja oss med att bilarna definitivt är snabbare än i fjol. Och ser bättre ut.