Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dag 2 i Barcelona – Mörker för McLaren

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Dag 2 av försäsongstesterna i Barcelona bjöd på en hel del intressanta intryck att smälta inför onsdagens tester.

För det första fortsatte Ferrari och Mercedes att imponera i såväl ren fart som i tillförlitlighet. Ferraris Kimi Räikkönen hade klockat 108 varv vid dagens slut och satt snabbaste varv med 1:20,960 på de mjuka däcken. Imponerande med tanke på att Lewis Hamilton satte dagens näst snabbaste tid på den supermjuka gummiblandningen.

Även om tiderna fortfarande ska ses som vaga indikatorer, så ser det onekligen ut att vara tätt emellan de två teamen i toppen.

Både Ferrari och Mercedes förtjänar dessutom en stor eloge för att de redan har god koll på tillförlitligheten. Mercedes körde till och med en full racesimulering under eftermiddagen med Bottas i bilen. Klart anmärkningsvärt med tanke på att bilen är helt nykonstruerad och att vi bara är inne på testernas andra dag.

Dagen innebar också ett fall framåt för Kevin Magnussen som hann med hela 118 varv innan solen gick ner över Barcelona. Han kompenserade därmed något för gårdagens miss. Dansken satte också dagens fjärde snabbaste tid – och stärkte därmed ytterligare intrycket av att HAAS verkar vara väl rustade inför säsongen.

Williams och McLaren tillhörde dagens stora förlorare.

Williams’ debutant Lance Stroll åkte av redan efter 12 varv. Även om avåkningen inte var särskilt våldsam skadades bilen tillräckligt svårt för att teamet skulle tvingas ställa in resten av dagens program.

Surt, med tanke på att den unga kanadensaren hade behövt all tänkbar tid i bilen.

Och visst är det lätt att bokföra incidenten på förarens rookie-konto. Men något som jag reagerade på var att Stroll efteråt inte med ett ord beklagade det inträffade i sina officiella kommentarer. Hans avåkning innebar trots allt att teamet gick miste om stora mängder värdefull information.

”Ledsen killar, det var inte meningen…” hade varit en klädsam reaktion ifrån miljardärssonens sida.

Men fältets riktiga sorgebarn är fortsatt McLaren-Honda.

På grund av olika tekniska bekymmer med Hondas drivpaket har de på två dagar bara kört 69 varv. Det är på tok för lite och tillförlitligheten är uppenbarligen deras stora akilleshäl. Vad ekipaget egentligen går för har vi ännu ingen aning om, men dagens snabbaste varv – 1:25,600 – av Vandoorne var nästan fem sekunder ifrån täten.

Det stora problemet är att Hondas drivpaket verkar sakna både kraft och tillförlitlighet. Vad som under den första testdagen uppdagades var att utformningen av ett nykonstruerat oljetråg inte alls fungerade i praktiken. Honda försökte åtgärda problemet under natten till tisdagen – men visar det sig att drivpaketet lider av ett konstruktionsfels är det inte något som åtgärdas i en handvändning.

Det konstigaste i McLarens situation är att det här är tredje året i rad som Honda dyker upp med ett drivpaket som inte bara verkar sakna kraft, utan också ha allvarliga brister i tillförlitlighet. Det är anmärkningsvärt med tanke på att den typen av problem som man nu har med t.ex. oljetråget borde kunna identifieras genom de omfattande simulationer och tester långt innan drivpaketet monteras i bilen.

Gergei Farkas, GF1

FOTO: LAT