Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

John Surtees

En av Formel 1-historiens riktigt stora personligheter lämnade oss tidigare i veckan.

John Surtees kommer förmodligen för alltid förbli den enda föraren att vinna VM på både två och fyra hjul.

Han växte upp under enkla förhållanden, men fick med sig bensinen i blodet hemifrån Croydon, där pappan Jack drev en motorcykelverkstad.

Där började även John jobba som mekaniker vid 15 års ålder, innan han blev lärling på motorcykeltillverkaren Vincents fabrik i Stevenage – en viss Lewis Hamiltons hemstad.

Surtees tävlingsdebuterade 1950 på en gammal Triumph, på en regnig Brands Hatch. Även om debutloppet slutade med att han trillade av hojen i vätan fick han mersmak och redan vid 20 års ålder var han ett väletablerat namn på den engelska roadracingscenen.

Men hans ambitioner sträckte sig långt bortom örikets gränser. Surtees ville satsa internationellt – och helst på en engelsk båge. När han varken fick med sig Norton eller Triumph på en VM-satsning var det istället italienska MV Agusta som gav honom chansen till en internationell karriär.

Surtees tackade med att 1956 bli den yngste 500cc världsmästaren någonsin, och att sedan plocka hem ytterligare ett otal VM-pokaler och segrar i legendariska Isle of Man TT åt italienarna.

Det extraordinära skiftet till fyra hjul kom 1960.

Trots att han fortfarande hade full upp med roadracing – under samma år blev han världsmästare i både 350 och 500 kubik – F1-debuterade Surtees för Lotus i Monacos GP.

Han acklimatiserade sig snabbt, trots att han bara hade ett par racestarter i ryggen inför F1-debuten

De riktigt stora framgångarna kom dock några år senare och då med Ferrari som efter flera påstötningar lyckades värva den i Italiens så populära engelsmannen till Maranello.

Karriärens höjdpunkt kom 1964, då 6 pallplatser på 10 starter innebar en säkrad VM-titel – med en ynka poäng före Graham Hill.

Trots framgångarna – och att Surtees var inställd på att avsluta karriären hos Ferrari – drog inte han och tävlingschefen Eugenio Dragoni jämnt. Schismen kulminerade i samband med Le Mans 24-timmars 1966 och slutade med att Surtees lämnade stallet med buller och bång.

Istället kom han att bli en viktig del i Hondas allra första F1-satsning – något som resulterade i japanernas första GP-seger i Italien 1967.

John Surtees återser en gammal kompis. Goodwood Festival of Speed 2005. Foto: Lat

 

Som så många andra framgångriska förare på den tiden byggde Surtees upp en egen racingorganisation och körde sina sista säsonger i F1 under eget flagg.

Även om de riktigt stora framgångarna uteblev överlevde teamet under större delen av 1970-talet. Alan Jones, Derek Bell och John Watson var bara några av dåtidens stora som vid något tillfälle körde en Surtees.

Och John själv blev den sista att vinna ett lopp för F1-bilar (dock utanför VM-serien) med en bil under eget namn. Ytterligare ett svårslaget rekord i historieböckerna.

John Surtees blev 83 år gammal.

John Surtees i egen bil. Mexicos GP 1970. Foto: LAT

//Gergei Farkas, GF1

 

 

F1-säsongen drar igång den 26 mars med första loppet i Australien.

Se till att ha full koll på alla nyheter, förändringar, team, förare och givetvis Marcus möjligheter.

Dessutom: De bästa F1-bilarna genom tiderna, stor intervju med Nico Rosberg, analys av körstilar och mycket mer!

116 sidor F1!

Teckna 6 nummer av Auto Motor & Sport för endast 199 kronor så får du vårt exklusiva F1 magasin på köpet – totalt värde 560 kronor.

Klicka här för att beställa!