Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Malja behöver stark avslutning

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg har haft lite välbehövlig semester efter Ungerns GP-helg – men tar nu vid där vi lämnade: Gustav Malja och Formel 2.

I fjol avslutade Malja säsongen starkt – något som vi behöver hålla tummarna för att han gör även i år. Det lär behövas för att slå sig in på en åtråvärd topp-10-placering i F2-sammandraget. I nuläget ligger han 11:a – 21 poäng efter 10:an Jordan King.

Tittar vi på hur Gustavs säsong hittills har sett ut så är det framförallt i Spanien och Monte Carlo som han har fått med sig resultaten – med pallplatsen i Monte Carlo som en riktig höjdpunkt.

Dessa framgångar har sedan följts av fyra rätt tunga tävlingshelger i Baku, Spielberg, Silverstone och Budapest.

En nyckel till att lyckas i F2 är att få till kvalen – inte minst att med inställningarna frigöra däckens fulla potential.

Här har Maljas spanska Racing Engineering-team en del kvar att jobba med jämfört med de allra främsta – det syns på både Gustavs och stallkompisen Delétraz’ kvalprestanda. Båda har potential att kvala längre fram än vad de har kunnat visa hittills i år:

Men det just nu intressantaste i Maljas karriär är naturligtvis hans testdebut för Sauber på Hungaroring i förra veckans F1-test.

Av allt att döma avlöpte testdagen väl. Malja klarade sig med en snurrning och teamet var enligt uppgift mycket nöjda med hans insats.

Gott så.

Men den stora frågan när det kommer till racing är förstås: hur snabb var han…?

Det enkla svaret är att det inte går att säga – i alla fall inte för utomstående.

Gustav Malja testar Sauber, medan Sauber testar Gustav Malja. Foto: LAT

 

Stallet vet förstås. De har i mikroskopisk detalj och förmodligen i realtid analyserat varje sekund som Malja tillbringade på banan.

De har dessutom självklart full koll på alla de faktorer som gemensamt utgjorde testets förutsättningar: inställningar, däck, bränslemängd, banförhållanden, testprogram, och tusen andra mer eller mindre viktiga detaljer som vi utomstående inte har en aning om.

Därför vet stallet exakt hur snabb Gustav var i förhållande till vad som förväntades av honom. De kan också i detalj och med millimeterprecision bedöma hans körning i förhållande till Marcus Ericsons och Pascal Wehrleins respektive insatser under den ungerska GP-helgen.

Vi andra kan nästan bara gissa. Men bara nästan. Tar man statistiken till hjälp kan man nämligen öka gissningens precision en del.

Men låt oss ta det från början.

Tittar man på de varvtider som sattes under de två testdagarna var Malja 12:e snabbast av de 13 förare som saknar permanent F1-styrning. Han placerade Saubern ungefär där vi har lärt oss att den hör hemma: längst bak i fältet.

Drygt fyra sekunder från den sammanlagda täten, visst, men en knapp halvsekund snabbare än Nobu Matsushita som testade Saubern dagen efter Malja.

Problemet med dessa varvtider är att de speglar bilarnas förmåga, likväl som förarnas.

Den riktigt intressanta frågan är hur nära – eller långt ifrån – Maljas snabbaste varv var från den prestanda som är rimlig att förvänta sig av årets Sauber i testtrim på Hungaroring?

Visste vi det skulle vi ha bättre koll på hur snabb Gustav egentligen var.

Teamet vet naturligtvis exakt vad deras target-tid för testet var – men vi utomstående har inte den lyxen. Vi får istället ta stallens prestanda under den ungerska GP-helgen som vägledande.

Ett genomsnitt av ekipagens snabbaste varv i FP1, FP2, FP3 och KVAL ger oss nämligen en ganska bra uppskattning av var teamen prestandamässigt befann sig i förhållande till varandra på Hungaroring.

Detta genomsnitt blir vår uppskattade target-tid – vår bästa tänkbara gissning om stallens prestanda på den aktuella banan – och något konkret att jämföra testförarnas tider med.

Vad säger då siffrorna (tabellen nedan)?

 

Jo, att baserat på de snabbaste varv som stallets ordinarie förare presterade under den ungerska GP-helgen borde vi förvänta oss att Sauber levererar varvtider kring 4,5 % långsammare än täten, medan t.ex. McLaren under samma tävlingshelg låg stadigt 2 % efter den absoluta toppen.

Det intressanta blir då hur nära – eller långt ifrån – testförarna var våra uppskattade target-tider. Den skillnaden är vår s.k. ”Delta-tid” – i tabellen nedan uttryckt i procent.

Här ser vi att Lando Norris’ snabbaste varv var drygt 1,6 procentenheter snabbare än vår uppskattade target-tid för McLaren, medan t.ex. Nobu Matsushitas snabbaste varv var nästan 1,8 procentenheter långsammare än motsvarande tid för Sauber.

Intressantast är naturligtvis att Gustav Maljas snabbaste varv var bara 0,3 procentenheter långsammare än Saubers genomsnittliga varvtid under den ungerska GP-helgen. Inte undra på att Sauber var nöjda med hans insats.

 

Intrycket av en stark insats förstärks också av att se vilka som han har framför sig i denna sammanställning.

Robert Kubica med sin bakgrund och erfarenhet är knappast en rimlig jämförelsepunkt för någon av testets ungtuppar.

Lando Norris (F3) och Charles Leclerc (F2) är två av årets mest imponerande nykomlingar i respektive klass, medan både Lucas Auer och Nikita Mazepin är relativt oskrivna kort i formelbilssammanhang.

Auer är som bekant Gerhard Bergers systerson och kör för närvarande sin tredje säsong i DTM. Mazepin är son till en rysk miljardär och har än så länge inte imponerat nämnvärt i Formel 3.

Att ha dessa två framför sig i sammandraget ovan är nog mer ett uttryck för Force Indias fina form än något annat.

Sammantaget stärker siffrorna intrycket att Gustav Malja gjorde ett riktigt starkt F1-test. Men det tuffa jobbet att avsluta F2-säsongen starkt återstår. Förhoppningsvis kan det framgångsrika F1-testet visa sig bli startskottet för den resan.

***

Avslutningsvis en brasklapp. Visst, jag tror att vi med sifferexercisen ovan kommit lite närmare svaret på frågan om hur snabba testförarnas varvtider egentligen var. Men det finns inget oberoende sätt att validera siffrorna på, och vår osäkerhet kring testets förutsättningar är precis lika stor som tidigare. Glöm inte det.

Gergei Farkas, GF1