Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Nystart för Sauber?

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Efter ett inledningsvis lovande 2015, och ett kolossalt svårt 2016 är vi många som ser fram emot att följa Saubers utveckling under den kommande säsongen.

Styrkta av nya ägare – och med ett nytt tekniskt reglemente att arbeta emot – finns det ett visst hopp om att teamet ska kunna ta sig lite närmare mittfältet där de traditionellt har hållit hus innan de senaste årens resultatmässiga genomklappningar.

Att Saubers närmaste konkurrent Manor har gått i konkurs under vintern innebär också att den ekonomiskt åtråvärda tiondeplatsen i konstruktörs-VM är i princip säkrad innan säsongen ens dragit igång. En nog så viktig trygghet för ett stall som så ofta under de senaste säsongerna levt ur hand i mun.

Den för året helt nya Sauber-bilen kommer att presenteras i samband med att teamet kör en filmdag i Barcelona den 22:a februari. Men redan två dagar tidigare kommer bilen att presenteras online – vilket betyder att schweizarna i år blir först ut med att visa upp sin nya konstruktion.

Årets bil heter C36 – C:et står som vanligt för grundaren Peter Saubers fru Christiane. Siffran 36 vittnar om att det här blir den 36:e Sauber-skapelsen att se dagens ljus sedan Sauber C1:an – en rörramskonstruktion för backtävlingar som Peter Sauber byggde i sina föräldrars källare 1970.

Den tidiga presentationen av årets bil måste ses som ett stort fall framåt i förhållande till 2016, då Sauber inte ens hade sin bil klar till den första omgången försäsongstester.

Ett potentiellt avbräck i förberedelserna är dock Pascal Wehrleins eventuella nackskada.

Den Mercedes-backade tysken som i år ersätter Felipe Nasr som Marcus Ericssons stallkamrat välte med sin bil i Race of Champions efter en sammanstötning med Felipe Massa. Även om han klev ur bilen tillsynes oskadd så har det senare framkommit att något inte står helt rätt till med hans nacke efter olyckan.

De officiella kommentarer som har kommit ifrån Sauber-håll har i första hand syftat till att stilla spekulationerna kring skadans allvar. Men den underliggande oron är naturligtvis att han inte kommer att vara hundraprocentigt fysiskt redo när försäsongstesterna sätter igång den 27:e februari.

Till saken hör också att årets regeländringar innebär signifikant högre downforce och kurvhastigheter än tidigare. Man räknar med att förarna kommer att behöva hantera omkring ett extra G i tvärgående belastning genom kurvorna – något som inledningsvis kommer att slita enormt på deras nackmuskelaturer.

 

Olyckan där Wehrlein välte. Foto: LAT

En nackskada bara veckor innan säsongsstart är med andra ord det sista Wehrlein och Sauber behöver.

Hans hälsotillstånd har också aktualiserat frågan om Saubers avsaknad av reservförare. I fjol klarade man sig utan en reserv i förarteamet – något som lätt hade kunnat ställa till det för dem, exempelvis i samband med att Marcus Ericsson cyklade omkull under ett träningspass inför Malaysias GP.

Situationen med Wehrleins nacke är också en handfast påminnelse om den utsatthet som ett team utan reservförare tvingas hantera. Inte så konstigt då att rykten florerar om att Monisha Kaltenborn förhandlar om att säkra GP2-silvermedaljören Antonio Giovinazzis tjänster för 2017.

Diskussionerna kompliceras dock av att italienaren ingår i Ferraris satsning på unga förare – och är redan tänkt att fungera som Ferraris reserv under 2017. I praktiken innebär det att Giovinazzi kommer att drillas i Ferraris simulator och delta i FIA:s obligatoriska test för unga förare.

Det Ferrari däremot inte kommer att kunna ge honom är möjligheten att köra en del fredagspass under tävlingshelgerna – något som Sauber förmodligen erbjuder Ferrari i utbyte mot en rejäl rabatt på de årsgamla drivpaket som man köper ifrån Maranello.

Blir affären av skulle den innebära att Sauber kommer att ha både Ferraris och Mercedes’ unga förarlöften inom sin organisation. Och Marcus Ericsson skulle få ytterligare en högklassig måttstock att mäta sin förmåga emot.

Gergei Farkas, GF1

Giovinazzi – snart i en Sauber? Foto: LAT