Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

OFFICIELL: Mercedes AMG F1 W08

Idag var det regerande världsmästarnas tur att premiärvisa sin bil för året. Mercedes’ W08 mötte omvärlden för första gången på ett blåsigt Silverstone där teamet passade på att hålla en så kallad filmdag.

För att vara helt korrekt är den nya, smäckra skapelsens fulla beteckning ”W08 EQ Power+” – där tillägget ”EQ Power+” kommer att delas med alla Mercedes-AMG hybrider framöver.

W08:an är naturligtvis en helt ny konstruktion – byggd för att maximalt utnyttja det nya reglementets aerodynamiska möjligheter. Men även drivpaketet M08 har fått sig en rejäl uppdatering. Fokus har varit på att förbättra förbränningsprocessen, men stallet har också jobbat hårt med att effektivisera energiåtervinningssystemet.

Har de lyckats så väl som vissa redan har antytt så är det dåliga nyheter för konkurrenterna. Speciellt Force India verkar minst sagt nöjda med vad de redan har sett av det nya drivpaketet som de delar med Mercedes.

Utseendemässigt avviker Mercedes’ W08 kraftigt och positivt på en punkt ifrån övriga bilar som hittills har presenterats: det stora ”seglet” över bilens bakre delar som vi har sett hos både Renault, Sauber och Force India lyser tackochlov med sin frånvaro. Mercedes’ aerodynamiker har hittat en mycket smäckrare – och i alla fall i mina ögon – mer estetiskt tilltalande lösning.

Dagens mindre goda nyhet var Lewis Hamiltons’ svar på frågan om fansen kan förvänta sig bättre racing och fler omkörningar med årets bilar:

”Håll inte andan i förväntan…” var brittens svar.

Gergei Farkas, GF1

Hamilton fick ett första smakprov av vad som kommer att vara hans arbetsplats för året. Foto: LAT

 

W08:an är en smäcker skapelse. Foto: LAT

 

Första Mercedes-premiären för Bottas. Femte för Hamilton. Foto: LAT