Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Robert Kubica – äntligen tillbaka på banan

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Nu i dagarna är det exakt sex år sedan som Robert Kubica skadade sin högerarm så illa i en allvarlig rallyolycka att han tvingades överge sin Formel 1-karriär – precis när han skulle ta klivet upp till ett storstall.

Polacken hade på bara ett par säsonger etablerat sig som en blivande storstjärna, och till och med Ferrari påstods ha honom högt på sin önskelista.

Han hade också skaffat sig en stor och entusiastisk skara fans. Till skillnad ifrån många andra i sporten gav Kubica alltid det avslappnat och jordnära intryck – något som säkert bidrog till hans popularitet på läktarna.

Att köra rallyn vid sidan om F1 var ett sätt för Kubica att dels utvecklas som förare, och dels att hålla igång under vinterlovet. Hans olycka skedde bara veckor innan försäsongstesterna i Spanien skulle dra igång.

Problemet med rally är dock att sporten öppnar upp en helt annan uppsättning risker än de som banracingen bjuder på. I Kubicas fall penetrerades hans bil av ett avbärarräcke som trasade sönder hans högerarm.

Olyckan som satte punkt för hans F1-karriär hade förmodligen aldrig kunnat inträffa i modern racing.

Vägen tillbaka har varit långsam och Kubica har varit försiktig med att offentligt utfästa tydliga mål. Hoppet om att återvända till banracingen har funnits där – men vägen dit har varit smärtsam på mer än ett sätt.

Under de första åren efter olyckan undvek han till och med att besöka racerbanor – så stark var sorgen över den förlorade karriären. Och för att verkligen stilla förväntningarna har han gång på gång påtalat att det är osannolikt att han skulle kunna återfå tillräcklig kraft och rörlighet i högerarmen för att köra F1 igen.

Istället var det i rally-VM som han återvände till den absoluta världseliten. Och det med viss framgång. Men för oss som ville se Kubica tillbaka i sitt esse på racerbanorna har det inte funnits mycket att glädjas åt – förrän nu.

I samband med att startlistan inför årets Le Mans 24-timmars offentliggjordes blev det nämligen känt att Robert Kubica ska köra hela FIA World Endurance Championship för ByKolles-teamet – privatister i tyngsta prototypklassen LMP1.

Kubica säkrade körningen genom att i ett test i november vara snabbare än teamets reguljära förare hade varit i racet veckan innan. Mycket imponerande av någon som så länge har varit borta ifrån racingmaskineri på den nivån. LMP-bilarna är riktiga monster när det kommer till downforcenivåer.

Och jo, visst är det ökände tandläkaren Colin Kolles som står bakom teamet tillsammans med sin far. Samma Kolles som var inblandad i ett misslyckat försök att överta det sönderfallande Caterham-stallet 2014, och sedan anklagades för att ha försökt utpressa Toto Wolff.

Oavsett vad är det enormt roligt att se Kubica tillbaka i den absoluta världseliten – även om klassen för LMP1-privatister kommer att kännas rejält decimerade nu när Schweiziska Rebellion har tagit klivet ner till LMP2.

Att återkomsten till banracing skulle kunna leda hela vägen till en F1-comeback för polacken är dock högst osannolikt. Men man kan ju alltid hoppas. Och att få se honom i klassikern Le Mans 24-timmars kan bli en av årets sportvagnshöjdpunkter.

Någon realistisk chans att utmana Toyotas eller Porsches fabriksteam har ByKolles naturligtvis inte – men bara att återfinnas i det sammanhanget är ett stort kliv i rätt riktning med tanke på var Kubicas karriär har varit och vänt.

Gergei Farkas, GF1

Robert Kubica i ByColles-bilen. Foto: LAT