Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vad har vi lärt oss av försäsongen så här långt?

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Med den första omgången försäsongstester bakom oss – och nästa omgång redo att dra igång på tisdag – har vi så fått en första indikation om hur väl teamen är rustade inför den kommande säsongen.

Stallens inbördes hackordning är naturligtvis fortfarande inte ristad i sten. Vi vet varken exakt vilka testprogram teamen körde under den gångna veckan, eller med vilka bränslenivåer i bilarna de satte sina snabbaste varv.

Och vi har inte heller en aning om hur mycket Mercedes mörkade formen.

I nuläget gör vi därför klokast i att inte dra alltför höga växlar på teamens varvtider och prestanda. Mot slutet av den här veckan – efter att ytterligare fyra testadager har lagts till handlingarna – kommer vi däremot att ha en desto bättre indikation även på det.

Vad vi däremot redan nu kan bedöma är hur väl stallen presterade sammantaget under den gångna veckan. Och för att göra den bedömningen finns det i princip fyra faktorer som vi kan väga samman:

  • Snabbaste varvtid: speglar trots brasklapparna ovan ekipagets prestanda i detta nu.
  • Snabbaste toppfart: en bra indikator både på hur väl drivpaket fungerar, och hur väl stallet har anpassat bilens aerodynamik till de högre downforce-nivåernas ökade luftmotstånd.
  • Antalet körda varv: så här tidigt på säsongen är det förmodligen den bästa indikatorn på hur väl rustade teamen är inför säsongen.
  • Eventuella tekniska problem: team som har kunnat köra hela veckan utan kännbara tekniska problem har förstås en fördel av detta och är uppenbarligen i bättre form inför de kommande dagarnas testkörningar.

Poängsätter man teamen efter dessa fyra faktorer och väger samman poängen får man följande ranking av stallens insatser under den gångna veckan:

Team Toppfart Varvtid Varv totalt Tillf. Poäng
1. Ferrari 7 10 9 0 26p
2. Mercedes 6 9 10 -1 24p
3. Sauber 10 5 8 -1 22p
4. Red Bull 8 8 6 -1 21p
5. Haas 9 4 7 0 20p
6. Renault 4 7 5 -1 15p
7. Williams 5 6 3 0 14p
8. Force India 3 3 4 0 10p
9. McLaren 1 2 2 -2 3p
9. Toro Rosso 2 1 1 -1 3p

 

Så vad har vi lärt oss av detta?

    • Att Ferrari sammantaget har haft ett mycket bra test. Hög tillförlitlighet, och riktigt många körda varv.
    • Att även Mercedes har haft ett riktigt bra test och fått ohyggligt mycket uträttat, men att tillförlitligheten inte har varit hundraprocentig. Den förhållandevis låga toppfarten signalerar dessutom att teamet förmodligen har en hel del mer att ge.
    • Att Sauber haft ett riktigt övertygande första test och hann trots en del tekniska bekymmer med att klocka tredje flest varv i fältet. Fältets högsta toppfart vittnar i bästa fall både om att Ferraris årsgamla drivpaket inte är alltför akterseglade av resten, och att schweizarna har fått till en aerodynamiskt effektiv bil. Åtminstone rakt fram.
    • Att Red Bull ser ut att ligga väldigt nära toppen i ren prestanda – men att de är svårbedömda.
    • Att HAAS verkar ha bra koll på sin tillförlitlighet och förmodligen kommer att hänga med bra i kampen om mittfältet.
    • Att Renault tycks ha tagit rejäla kliv framåt, men frågan är om det räcker till för att redan i år vara med och regelbundet slåss om poängplaceringarna.
    • Att Williams’ största frågetecken är den kanadensiska rookien Lance Stroll, och att de p.g.a. honom har fått en rätt bedrövlig start på försäsongstesterna.
    • Att det är på tok för tidigt att säga om årets Force India är fågel eller fisk – särskilt efter de första fyra dagarna då reserven Alfonso Celis fick mycket tid i bilen.
    • Att Honda-drivningen även fortsatt ser ut att vara McLarens akilleshäl – speciellt som de fortfarande, efter tre år, inte verkar ha bra koll på de komplicerade drivpaketens tillförlitlighet.
    • Och att Toro Rosso har byggt en av fältets snyggaste bilar, men att det än så länge är på tok för tidigt att bedöma dess potential.

    Den andra omgången försäsongstester drar igång imorgon tisdag.

    Sammanfattning och analyser här på Formel Blogg varje kväll. Missa inte det!

    Gergei Farkas, GF1