Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Williams överraskar – krisstämning hos McLaren

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Trots att försäsongstesterna i Barcelona är inne på sin näst sista dag är det lätt att tycka att vi fortfarande har fler frågor än konkreta svar.

Och visst är det så. I detta tidiga skede av säsongen finns det fortfarande alltför många okända variabler för att säkert kunna nagla fast stallens kapacitet inför säsongspremiären i Melbourne.

Men jag vill ändå hävda att bilden har klarnat en hel del under de två senaste dagarna.

Framförallt ser vi att teamens inbördes ordning i listorna över snabbaste varvtider har börjat ”sätta sig”. Variationen är inte längre lika stor som tidigare. Det är en naturlig process under försäsongen, och ett tydligt tecken på att stallen har börjat visa vad de faktiskt går för i skarpt läget.

Det som är tydligt är att om vi tar hänsyn till vilka däck teamen har satt sina snabbaste varv på, så verkar skillnaden mellan Mercedes och Ferrari vara minimal. Det är ett intryck som bara har befästs under det pågående testet.

Vår bästa gissning i nuläget är att Mercedes och Ferrari har bäst koll på grejerna, med Red Bull och Williams strax efter. Av det vi har sett hittills är det dessa fyra som – ganska programenligt – kommer att göra upp i Q3 så att säga.

Av dessa fyra är Williams något av överraskningen.

Foto: LAT

Efter ett stort fall framåt 2014 – efter en lika usel 2013 – har de under de två senaste säsongerna tappat en del till den absoluta toppen. Riktigt roligt om det i år 40-årsjubilerande stallet verkligen kommer att ha kapacitet att utmana om positionerna längts fram.

Ett frågetecken kring deras egentliga kapacitet är dock att det hittills bara är Massa som har kunnat få ut max ur bilen. Fjolårets omfattande träningsprogram till trots har den kanadensiska rookien Lance Stroll en hel del kvar till brasilianarens nivå.

Särskilt i en situation där bilarna är radikalt nya i jämförelse med fjolårets är det tydligt att Massas enorma erfarenhet tar ut sin rätt.

Stroll har under veckan sagt att han inte ser Felipe som en mentor, men frågan är om han inte snabbt ska tänka om på den punkten. Speciellt som Massa befinner sig i ett skede av karriären där han inte har någonting alls att förlora på att hjälpa nykomlingen i stallet.

Sett ur det perspektivet ska Stroll tacka sin lyckliga stjärna för att han slapp Valtteri Bottas som stallkamrat. Finnen som själv befinner sig tidigt i karriären hade helt saknat incitament att ge Stroll en hjälpande hand vid behov.

Tittar vi på den andra änden av fältet så är det hittills framförallt McLaren som för tredje året i rad utmärker sig genom ett bedrövligt försäsongstest.

Enligt uppgift har de redan hunnit avverka sju drivpaket under testens fem inledande dagar, och ligger konsekvent i botten när det kommer till antalet körda varv. Enligt Alonso har de på fem dagar bara hunnit klara av innehållet i de två första dagarna av sitt egentliga testprogram.

Mycket sämre än så kan egentligen inte försäsongen starta.

Foto: LAT

Och problemet är precis som tidigare Hondas drivpaket som inte håller måttet. Det är dock ett problem som lätt fortplanterar sig till resten av ekipaget, och till teamet som helhet. Att man jämfört med de snabbaste saknar 30 km/t i toppfart på rakorna innebär att man egentligen inte pressar chassiet till de nivåer som det är byggt för. Det i sin tur betyder att man egentligen inte fullt ut kan bedöma om bilens aerodynamik fungerar optimalt eller inte.

När drivpaketet inte levererar på en nivå som ingenjörerna har antagit när de har konstruerat resten av bilen blir det väldigt svårt att optimera ekipaget som helhet.

De stora tekniska problemen har naturligtvis satt samarbetet mellan McLaren och japanerna under enorm press, och ryktena om en förestående skilsmässa har redan börjat florera.

Sist ett stall dumpade sin motorleverantör under försäsongen var 1987 när franska Ligier-stallet bedömde sina nya Alfa Romeo-motorer som obrukbara och kort före säsongstart bestämde sig för att köra avlagda BMW-motorer omdöpta till Megatron.

I dagens enormt komplexa F1 är ett sådant scenario i princip en omöjlighet.

Alonso och Vandoorne får nog ställa in sig på en lång och plågsam säsong där de inledningsvis antagligen får nöja sig med att slåss med Sauber och Renault om att ta sig vidare ifrån Q1.

Tur för den luttrade Alonso att han fortfarande verkar ha sitt sinne för humor i behåll. På frågan om han tar banans ökända kurva tre flat-out svarade han: ”Med så få hästkrafter som vi har tar man alla kurvor flat-out…”.

Gergei Farkas, GF1

Alla kurvor tas flat-out om hästkrafterna saknas. Foto: Lat