Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1: Dags att plåstra om näsbrännan

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Frankrikes GP den förra helgen blev en rejäl väckarklocka för vissa. En påminnelse om hur snabbt medgång kan vändas till motgång.

Vettels ”I’ve got nose damage” i radion redan på det första varvet slog an tonen för resten av loppet. Hans ursnygga uppkörning genom fältet blev sedan en av loppets stora behållningar. Men det sammantagna resultatet blev icke desto mindre förlorad VM-ledning för tysken och hans Ferrari-team.

Setboll till Hamilton, med andra ord, vilken han satte på det där övertygande sättet som han ofta gör när han dominerar kvalet och får styra och ställa längst fram. Då är han svårslagen.

Skönt att han inte kommer att få det lika lätt i Österrike.

Men visst verkar det som att Mercedes återtagit kommandot över mästerskapet i och med den senaste vändan av uppdateringar. Fransk näsbränna nummer 1 till Ferrari, alltså.

Men nu inför Österrikes GP imorgon är det ändå en del andra franska besvikelser som känns mer pressande att snabbt plåstra om med ett bra resultat på den bedövande vackra alpbanan.

Främst tänker jag då på de två forna engelska storstallen Williams och McLaren, och deras förfall. Låt oss inte glömma att vi talar om två av sportens tre mest framgångsrika team – endast Ferrari har fler segrar sedan starten 1950.

Men det stoppar inte där. Sett till sportens mognare fas – från säg 1970-talet och framåt – har Williams och McLaren i långa perioder turats om att inneha ledartröjan.

Att se dem ta fyra av de fem bottenplatserna i kvalet sist är rent deprimerande.

Jag har inte konsulterat historieböckerna därom – men jag kan inte på rak arm tro att Williams och McLaren har haft ett gemensamt sämre kvalresultat i modern tid.

En värre näsbränna än så kan jag knappast föreställa mig.

Speciellt som båda teamens bilar verkar vara behäftade med grundläggande konstruktionsproblem – sådant som man inte lär komma att lösa med en quick-fix.

Williams’ problem kompliceras ytterligare av förarbesättningen. Det är förstås svårt att veta helt säkert utan en tydlig referenspunkt – och även svårt att veta i vilken mån Kubicas enstaka inhopp fungerar som just referens för de två övrigas insatser – men i alla fall Strolls ryckiga, ojämna framfart på banan inger inte särskilt mycket förtroende.

För att inte tala om Sirotkin – jag tror egentligen att ryssen är bättre än sitt rykte, men med tanke på teamets belägenhet har han verkligen råkat ut för rookie-säsongen från helvetet.

Sammantaget kan jag inget annat än önska både Williams och McLaren en rejäl framgång i Österrike. Även om sannolikheten till det är rätt liten med både Sirotkin och Vandoorne borta redan i Österrikes Q1.

Övriga fältet då?

  • Marcus Ericssons sistaplats i kvalet inför morgondagens race var både oväntad och oläglig. När Leclerc helg efter helg gnuggar Sauberns potential och sin egen begåvning i ansiktet på sin stallkamrat duger det inte att kvala sist. Caterham-takter av svensken.
  • Omvänt kan man inte annat än imponeras av HAAS som för andra helgen i rad fick med bägge sina bilar till Q3. Nu ser det ut som att amerikanerna är på väg tillbaka till den fina form som de inledde säsongen med.
  • Och mycket, mycket imponerande insats av Valtteri Bottas som lyfte sig hela vägen till första startruta inför söndagens race. Perfekt utgångsläge för att plåstra om den franska näsbrännan som han fick häromsistens. Bra utgångsläge för den sympatiske av de två finnarna i fältet.

Racet ser ni som vanligt på Viasat Motor eller Viaplay.se.

Gergei Farkas, GF1