Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

FIA RX: El-rallycross först 2021

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Bilismens elektrifiering ligger helrätt i tiden – så även inom motorsport.

Formel E har vuxit över förväntan och den nya generationens bil som debuterar i höst har både det futuristiska utseendet och batteritiden på sin sida. Ross Brawn – Formel 1-ledningens tekniskt kunniga part – menade häromdagen att t.o.m. kungaklassen kunde elektrifieras inom ett decennium.

”Glöm det” kontrade Formel E-bossen Alejandro Agag som av FIA erhållit ensamrätt att driva en eldriven formelbilsserie i 25 säsonger. Tidigast 2039 hade F1 kunnat skifta till 100% eldrift.

Utan att veta exakt hur avtalet mellan Agag och FIA ser misstänker jag i och för sig att det hade kunnat gå att öka andelen eldrift i F1 ganska mycket utan att detta krockat med Formel E:s ensamrätt till stämpeln ”100%-eldrift”.

Jean Todt är en av de slugaste spelarna i sporten – under hans ledning har FIA knappast satt sig i en sits där kronjuvelen F1 inte kan utvecklas tekniskt p.g.a. åtaganden förbundet gjort gentemot andra serier.

Men 100% eldrift lär som sagt knappast bli aktuellt. Eller särskilt realistiskt givet GP-formatet – och då tänker jag inte enbart på loppens längd utan även på banornas beskaffenhet och den fartupplevelse som F1-publiken förväntar sig.

Några som däremot redan ligger i startgroparna för elektrifiering är rallycrossfolket.

Enligt den ursprungliga planen var tanken att man redan 2020 skulle köra en klass med 100% eldrift, men man har nu i veckan fattat beslutat att skjuta på detta ett år till 2021.

Tillverkarna har nu t.o.m. den 29:e mars 2019 på sig att utvärdera och – förhoppningsvis – binda sig till den eldrivna klassen.

Detta innebär i praktiken att dagens förbränningsmotordrivna Supercars fortsätter som VM-seriens huvudklass de kommande två åren. Även efter 2020 kommer Supercars att ingå i FIA RX-helgerna, men kampen om VM-titeln kommer att avgöras i den helt eldrivna klassen.

Det är inget annat än en revolution av RX som är på gång.

Den kommande eldrivna VM-klassen kommer att baseras på en bil byggd kring ett kolfiberchassi som levereras av franska sportvagnsstorheten Oreca och drivas av batterier som utvecklas av Williams Advanced Engineering.

Williams har förstås erfarenheten efter det långa samarbetet med Formel E på samma område.

Bilarna kommer att bestyckas med dubbla 250 kilowattsmotorer som biltillverkarna bygger själva. Karosserna ska vara utformade för att efterlikna produktionsbilar i Polo-, eller Golf-klassen.

Spontant låter det som en klass gjord för fabriksteamen vars stora resurser kommer att komma till nytta i den teknik- och utvecklingsintensiva klassen, men även oberoende team välkomnas; antingen med utrustning köpt från tillverkare, eller med egenutvecklat material.

Och visst kan den sortens satsningar hålla hela vägen – se bara på de kinesiska ”privatisterna” i Techeeta som nyligen bärgade Formel E-guldet före stora fabrikssatsningar som Audis, Renaults och Jaguars.

Gergei Farkas, GF1

Foto: http://www.fiaworldrallycross.com