Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Indy GP – St. Petersburg

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Jag vet att många som hade velat se IndyCar-premiären i söndags inte hade möjlighet att göra det.

Det är synd – racet var väldigt underhållande.

Vinnarmunk. Foto: LAT

Särskilt som det länge såg ut att bli en riktig skrällseger av Indy-debuterande DTM-mästaren Robert Wickens. Och även f.d. F2-föraren Jordan King höll sig långt framme inledningsvis.

Men den riktigt storqa behållningen av loppet var den täta racingen. Man räknade till drygt 300 (!) placerinsgförändringar mellan start- och målflagg. Häpnadsväckande med tanke på att man i F1 i fjol snittade drygt 20 omkörningar per race – även om man ska vara försiktig med direkta jämförelser då alla placeringsförändringar i söndagens Indy-race naturligtvis inte var regelrätta omkörningar.

Nu finns en 30 minuter lång highlightsvideo ute på YouTube – marsch dit och titta! Tät formelracing när den är som bäst!

Ni som läser bloggen regelbundet vet att jag inför loppet skrev om att Indy-premiären skulle bli ett lackmustest för hur väl de nya lågdownforcebilarna kommer att fungera. Med tanke på söndagens race: alldeles utmärkt!

Titta bara på hur extremt nära förarna kan följa varandra varv, efter varv, efter varv, och jämför gärna med F1-ekipagen vars hyperkomplexa aerodynamik ofta hindrar dem från att ens komma i närheten av varandra.

Jag låter er dra era egna slutsatser, men för egen del tycker jag att det är rätt uppenbart vilken designfilosofi som ger mest bang for the buck i termer av bra, underhållande racing.

Gergei Farkas, GF1