Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

IndyCar-premiär 2018

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med försäsongstesterna bakom oss är det bara två korta veckor kvar till den traditionella F1-premiären i Australien. Men IndyCar-premiären går av stapeln redan i dag på stadsbanan i St. Petersburg, Florida.

Och faktum är att det är en seriepremiär väl värd att följa av flera skäl – även om inga svenskar dessvärre finns på startgriden. För det första har amerikanarna fått en helt ny Dallara-bil att leka med – en riktigt snygg sådan. Det estetiska är faktiskt inte oviktigt i sammanhanget. Jag kan personligen rakt av erkänna att en av anledningarna till att jag alltid har föredragit F1 framför IndyCar – förutom att jag inte fattar ovalracing – har varit bilarnas utseende.

Årets Dallara – snyggare är den förra bilen. Foto: LAT

Formel 1:or har alltid framstått som smäckrare, vackrare, mer proportionerliga och allmänt mer estetiskt tilltalande än sina amerikanska kusiner. I alla fall i mina ögon.

I år är första gången som jag faktiskt tycker tvärtom. Dallara har verkligen fått till en tiopoängare med vackra, rena, och faktiskt, ganska futuristiska linjer – trots att det rör sig om en helt traditionell formelbil.

Årets F1:or har i och för sig behållit sin nyvunna aggressivitet sedan fjolårssäsongen, och vunnit en hel del på att ha gjort sig av med de stora segellika schabraken till motorkåpor som vi drogs med 2017 – men deras hyperkomplexa aerodynamik och introduktionen av ”halo” har i alla fall inte gjort dem snyggare.

Aerodynamiken är också ett av de områden där F1 och IndyCar har valt helt andra vägar. I F1 ökade man på aerodynamikens betydelse – från en redan extremt hög nivå – inför 2017 års säsong genom att rejält öka bilarnas downforce. Resultatet var väntat: högre kurvhastigheter, färre omkörningar.

IndyCar-gänget har gjort tvärtom: årets bil har 20% lägre downforce är den utgående modellen. Målet är mer svårskörda bilar – förarskickligheten ska avgöra – och fler omkörningar. Hur det blir med den saken lär vi få en första fingervisning om redan ikväll på den tajta stadsbanan i Florida. Loppet blir ett intressant lackmustest på om den nya lågdownforcefilosofin fungerar eller ej. Skulle vi redan här bli serverade en rejäl omkörningsbonanza är det ett gott tecken på att jänkarna valt rätt väg.

En annan fördel med den enklare och standardiserade aerodynamiken är naturligtvis kostnaden. I år räknar man med att varje bils aerokit kommer att kosta någonstans strax under 900 000 svenska kronor – inklusive uppdateringar under året.

Det är siffror som skulle kunna få vilken räknenisse som helst på F1-sidan att brista ut i hysteriskt storgråt. Kostnaden för att driva en av F1-teamens vindtunnlar uppskattas nämligen till 3,6 miljoner kronor – i veckan…

Och kanske t.o.m. snyggare är årets F1:or. Eller vad tycker ni? Foto: LAT

***
Racestart ikväll är 18:40 svensk tid. Highlights från kvalet ser ni här:

https://www.indycar.com/Videos/2018/03/03-10-St-Pete-day-2-highlights

Live-timing och en del streaming (dock ej av själva racet) finner man här:

http://racecontrol.indycar.com/