Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Super GT: Lovande debut av Rosenqvist

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Mycket fokus under den gångna helgen riktades förstås mot Bahrains GP, och särskilt Marcus Ericssons fina insats och efterlängtade VM-poäng.

Det är nästan så att Felix Rosenqvists grymma debut i tunga japanska Super GT-serien hamnade lite i skymundan. Det kan förstås delvis bero på att Felix har skämt bort oss rejält med rakt igenom fina insatser vad han än har kört under de senaste åren.

På rak arm kan jag inte komma på någon annan förare i världen som så lätt och ledigt tycks kunna röra sig emellan – och imponera i – så vitt skilda farkoster som smålänningen.

 

Försök inte ens köra ifrån den här mannen. Foto: LAT

 

Sedan EM-titeln i Formel 3 har han bl.a. kört Indy Lights, Blancpain GT-serien, DTM, ADAC GT Masters, sportvagnsracing i USA, Formel E, Super Formula i Japan, Le Mans 24-timmars, och gjort några inhopp i Porsche Carrera Cup på hemmaplan.

Om James Brown var ”The hardest working man in showbusiness” lär ingen klå Rosenqvist om titeln ”The hardest working man in racing” – i alla fall inte i modern tid.

I prehistorisk tid var t.ex. Keke Rosberg den sortens förare som under några år innan F1-sitsen blev permanent kuskade jorden runt och körde allt med fyra hjul och en ratt. Allt för att kompensera avsaknaden av en tjock plånbok.

Och i Felix fall är läget liknande – vilket gör hans insatser desto mer imponerande. Nog för att Mercedes länge fanns där och höll honom om ryggen, men i princip allt som han åstadkommit efter F3-titeln har ändå uppnåtts tack vare ren talang.

Och i helgen var det dags igen.

Super GT-serien är måhända relativt okänd i Sverige men den är som den gamla Alphaville-dänga: Big in Japan. Super Formula i all ära, men med alla tunga japanska märken representerade i Super GT är det här man ska lyckas för att bli riktigt stor i soluppgångslandet.

Och att döma av premiärloppet på Okayama-banan kommer det att bli riktigt kul att följa resterande sju race i serien. Tillsammans med stallkamraten Kazuya Oshima – som Rosenqvist delar Lexus LC 500:an med – var man bara 5,7 sekunder från segern i ett extremt jämnt 300 kilometer långt lopp som länge såg ut att resultera i en pallplats.

Redan i lördagens tidskval visade Felix klass genom att vara snabbast bland Lexus-ekipagen i Q1 – en tid som p.g.a. regn förblev helgens snabbaste satt av en Lexus.

På en regnvåt bana i Q2 kvalade Oshima så in bilen P4 inför racet där den svenskjapanska duon ständigt höll sig topp fem och utmärkte sig som helgens mest konkurrenskraftiga Lexus-team.

 

Foto: LAT

 

I mål var det bara några få meter som skilde dem från tredjeplatsen som kneps av regerande Super GT-mästarna Ryo Hirakawa och Nick Cassidy. Inte illa av en seriedebutant – men det är just egenskapen att snabbt anpassa sig till nya bilar och förutsättningar som vi har lärt oss utmärker Felix. Han själv var såklart nöjd efteråt:

”Jag är väldigt, väldigt nöjd med den här debuten och med vår insats som team den här helgen. Kvalet gick över förväntan och att kunna sätta helgens bästa Lexus-tid känns faktiskt riktigt kul i det här fältet. Det enda misstaget vi gjorde var att gå ut på för högt lufttryck i racet. Vi trodde att det skulle bli svårt att få upp däcken i temperatur, men banan var varmare än vi förväntade oss. Det innebar att jag tappade fart i mitten av stinten när däcken gick av lite för snabbt.”

Med den tidiga framgången i ryggen finns det all anledning för oss svenskar att se fram emot resten av årets Super GT-mästerskap.

”Att bara vara fem-sex sekunder från seger, och några meter från pallen, i det här tidiga skedet är verkligen ett lovande tecken”, medgav Rosenqvist efter loppet. ”Särskilt eftersom vi inte hade ett perfekt race; det fanns som sagt lite småsaker att förbättra. Super GT är ett grymt häftigt mästerskap och jag ser fram emot resten av säsongen.”    

Nästa lopp i serien körs den 3-4 maj på klassiska Fuji Speedway vid det heliga Fujibergets fot, men svensk racings svar på James Brown är åter i tjänst redan den kommande helgen då Formel E kör europapremiär i Rom som debuterar på kalendern. Missa inte det!

Gergei Farkas, GF1

 

SUPER GT 2018 – STÄLLNING EFTER RACE 1:

1. K.Tsukakoshi (JPN)/T.Kogure (JPN), Honda, 21 p.
2. N.Yamamoto (JPN)/J.Button (GBR), Honda, 15 p.
3. R.Hirakawa (JPN)/N.Cassidy (NZL), Lexus, 11 p.
4. F.Rosenqvist (SWE)/K.Oshima (JPN), Lexus, 8 p.
5. T.Matsuda (JPN)/R.Quintarelli (ITA), Nissan, 6 p