Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jimmy Eriksson klar för Zakspeed

Av Posted on 0 Inga taggar 0
Foto: Team Zakspeed & Jimmy Eriksson Racing.
Jimmy Eriksson fortsätter karriären med ännu en säsong i tyska ADAC GT Masters-mästerskapet där han debuterade i fjol.

28-åringen från Tomelilla lämnar dock Lamborghinin hos Team Rosbergbakom sig och flyttar till ett av fältets mest namnkunniga team: Zakspeed där han ska köra en av teamets Mercedes-AMG GT3:or.

Bilen har Eriksson redan hunnit testa på Hochenheim, och Joels storebrorsa ser med tillförsikt fram emot säsongstarten om tre veckor.

”Jag är väldigt förväntansfull inför det här samarbetet med Zakspeed” kommenterade Eriksson tillkännagivandet. ” Jag debuterade i mästerskapet i fjol, så jag vet hur otroligt konkurrenskraftigt det är. Det krävs mycket om man ska vara med och slåss i toppen, men Zakspeed har kunskapen som krävs och vi fann varandra direkt under testet på Hockenheim.”

Att Jimmy redan känner biltypen väl sedan Blancpain-säsongen 2017 är förstås en fördel, men framförallt innebär kontraktet med Zakspeed att skåningen hamnar hos en veritabel stormakt i tyska racingsammanhang.

Stallet grundades av den numera 84-åriga Erich Zakowski, och nådde sina första stora framgångar på 70-talet i tysk standardvagnsracing. Många minns säkert de läckra Ford Capri-bilar som man tävlade med på den tiden – om inte finns det all anledning att omgående stifta YouTube-bekantskap med dessa monster.

För oss som fastande i F1-träsket under 1980-talet klingar Zakspeed-namnet välbekant tack vare de fyra säsonger som teamet tillbringade i kungaklassen mot slutet av decenniet. Man tillhörde förvisso bottenskiktet och lämnade F1 efter 1989 års säsong med två ynka VM-poäng på 74 GP-starter.

Vad man dock ska komma ihåg är att hela stallets F1-satsning var ett mindre mirakel. Under sina tre första säsonger var man nämligen jämte Ferrari ensamma om att bygga hela bilen – inklusive motor – själva hemma i Niederzissen ett stenkast från Nürburgring.

Nog för att F1 för 30 år sedan inte var samma högteknologiska monster som det är idag, men vad det tyska pyttestallet åstadkom med sina ytterst begränsade resurser imponerar fortfarande stort. Och säger en hel del om den ingenjörskonst som finns i teamets DNA.

Mycket glädjande att Jimmy Eriksson hamnat i detta fina sammanhang!

Gergei Farkas, GF1
Foto: Team Zakspeed & Jimmy Eriksson Racing.
KALENDER – ADAC GT MASTERS 2019

26-28 april: Oschersleben (Tyskland)
17-19 maj: Autodrom Most (Tjeckien)
7-9 juni: Red Bull Ring (Österrike)
9-11 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
16-18 augusti: Nürburgring (Tyskland)
13-15 september: Hockenheim (Tyskland)
27-29 september: Sachsenring (Tyskland)