Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

STCC i konkurs

Av Posted on Inga taggar 0

STCC AB tillkännagav idag att bolaget har gått i konkurs och att driften av det svenska standardvagnsmästerskapet inför 2019 års säsong har tagits över av ett konsortium bestående av Svenska Bilsportförbundet (SBF), TCR Scandinavian Series AB och tävlingsarrangörerna själva.

Ärligt talat finns det ingenting att förvånas över. Sist bolaget gjorde någon vinst att tala om var 2010 då man gick drygt 3 miljoner plus, vid en omsättning om 23 miljoner.

Det är en långt mer än acceptabel lönsamhetsnivå för den här typen av verksamhet, men det var också häromkring de riktigt stora problemen började.

Särskilt tänker jag då på utbrytarserien TTA som i början av 10-talet vände uppochner på både de ekonomiska och tekniska förutsättningarna för svensk elitracing.

Att gräva i alla turer kring denna turbulenta period överlåter jag med varm hand till framtida motorsportarkeologer. Vi kan nöja oss med att konstatera att den mest påtagliga konsekvensen av turbulensen för bolaget var att deras lönsamhet blev utraderad.

Mellan 2013 och 2017 förlorade bolaget över 70 miljoner kronor. Det är i enorma summor i sammanhanget: i genomsnitt närmare 40 000 kronor per dag – i fem års tid.

Källa: allabolag.se

Lägg därtill pengarna som bolaget gick back 2018 och vi kan med all säkerhet summera den sammanlagda förlusten till över 80 miljoner. Inte så konstigt att ägarna till slut valde att kasta in handduken.

Men vad är själva orsaken då, kan man fråga sig. Hur kommer det sig att svensk racings finest inte förmår att locka tillräckligt med publik, sponsorer, och intäkter för att nå lönsamhet?

Det är en i stunden omöjlig fråga att besvara, men mitt råd till framförallt Svenska Bilsportförbundet är att man omedelbart tillsätter en extern och oberoende genomlysning av verksamheten för att på sikt kunna få ett vettigt svar på hur det har kunnat gå så här fel.

Något som är alldeles uppenbart redan nu är dock att det inte finns en enda unik förklaring till att verksamheten visat sig ohållbar i längden. Min gissning är snarare att det är helheten av alla delkomponenter som ingått i bolagets affärsmodell som varit ohållbar under en längre tid.

Ett tydligt exempel på det var svaret som jag fick när jag intervjuade bolagets dåvarande VD Jonas Lundin inför säsongsstarten 2016 och frågade vad planen var för att vända STCC AB till lönsamhet.

”Jo” sa Jonas, ”lösningen är att få bilföretagen som tävlar att betala för sig”.

Det lät inte som en övertygande plan med tanke på att det knappast var gratis för teamen och bilföretagen bakom dem att komma till start. Ett halvår senare var Lundin borta.

Hur bolagets ledning därefter har lagt om strategin är svårt att urskilja då allt sammanfallit med skiftet bort från det dödfödda TTA-reglementet till TCR. Det har varit ett par omvälvande men sportsligt väldigt positiva år som tydligt borde ha kunnat bidra till att även bolaget STCC hade kunnat hålla näsa ovanför vattnet.

Nu blev det inte så.

Gergei Farkas, GF1