Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1-kval: Klasskillnad

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Circuit Gilles Villeneuve i Montreal är en av Marcus Ericssons absoluta favoritbanor – en bana där han verkligen har trivts genom åren. Han har i och för sig aldrig slutat bättre än 13:e man här, men i kvalen har han visat bra fart.

Första året 2014 blev han i och för sig utkvalad av stallkamraten Kamui Kobayashi, men senare år har han legat stadigt före. 2015 och 2016 fick Felipe Nasr se sig slagen av svensken, och i fjol var det Pascal Wehrleins tur att starta sist – distanserad med drygt tre tiondelar av Ericsson.

Därför fanns där en viss förhoppning om att Marcus skulle kunna rucka på Charles Leclercs fina kvalform i Montreal – speciellt som Ericsson för ovanlighets skull inledde med att vara snabbast av Sauber-förarna i FP1. Men icke. När det väl var kvaldags rådde han inte på Leclerc som fortsätter att imponera.

Alex Wurz RX-debuterar

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det finns naturligtvis många skäl till att följa helgens rallycrossövningar i Norska Hell.

Kampen i toppen har utvecklats till en högintressant duell mellan den regerande världsmästaren Johan Kristoffersson och rallykungen Sébastien Loeb. Med tre segrar på fyra tävlingshelger har Kristoffersson startat säsongen bäst, men i sammandraget ligger han bara 14 poäng före urjämna Loeb som tagit fyra pallplatser på lika många starter.

För sporten i stort är det enbart positivt att det hårdsatsande Peugeot-teamet med Loeb och bröderna Hansen i bilarna kan utmana VW-dominansen som det knorrades så mycket om i fjol.

Men allt intressant i Hell händer inte i toppen. Någon som vi lär finna längre bak i fältet är nämligen österrikaren Alexander Wurz.

Som de flesta minns har Wurz en lång och delvis framgångsrik karriär bakom sig i både Formel 1 och sportvagnsracing. Jag skrev om hans karriär här när han för ett par år sedan valde att hänga hjälmen på hyllan.

F1: Alla blickar på Max

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Allas blickar inför den kommande F1-helgen i Montreal är riktade mot Max Verstappen.

Medan stallkamraten Ricciardo övertygat helg efter helg, har Verstappens säsongstart varit strulig med flera förarmissar och incidenter med andra som har råkat komma i hans väg.

Det finns en del att säga om detta på alla möjliga plan. Intressant är att notera hur den här typen av låga, problemfyllda perioder ofta tycks drabba förare inom Red Bull-familjen.

Att det är en miljö som släpper fram väldigt unga – och på alla sätt och vis inte helt mogna förare har vi redan sätt en hel del exempel på. Jag har skrivit om detta tidigare, bl.a. här.

Men kan det även vara något annat i Red Bull-miljön som är svårt att hantera för dessa ofta väldigt unga förare?

Jag vet inte, men tanken har i alla fall slagit mig.

F1-dottern Juju Noda

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Någon som minns Hideki Noda? Nej, tänkte väl det. Tre GP-starter för Renault-dissidenten Gérard Larrousse’ team i mitten av 1990-talet satte inte några djupare spår i F1-historien.

Men nu är hans dotter på G – och hon verkar vara riktigt snabb. Juju Noda är bara 12 år men – håll i er – innehar varvrekordet i Formel 4 på Okayama och har börjat testa Formel 3.

Visst, man kan tycka vad man vill om den här sortens juniorsatsningar, och hade det varit ytterligare en i lämmeltåget av söner-till-förare så hade man kanske bara gäspat.

Men att Juju är tjej gör det extra intressant.

Jag tillhör ju dem som gärna skulle se ett könsmixat startfält i F1 – av en massa skäl, inte minst kommersiella.

Vägen dit är förstås lång, och varken begåvning eller massiv uppbackning garanterar framgång –

F1: Monacos GP – en otidsenlig kronjuvel

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Mycket av diskussionen efter Monaco har handlat om den sömnfest som racet blev. Men att just här haka upp sig på det sportsliga leder till fel förväntningar. Racet är som en av Drottning Silvias tiaror: en unik klenod, fullständigt ur takt med sin samtid. Med de förväntningarna blir det lätt att älska racet på Monte Carlos gator.

Att köra F1 inne i Monte Carlo är en utomordentligt dålig idé. Det har det egentligen alltid varit.

Ändå kallas Monacos GP ofta ”kronjuvelen” på F1-kalendern.

Varför då? kan man undra.

Det finns en del olika svar på frågan – de flesta av dem tar avstamp i furstendömets glitter och glamour, och någon diffus idé om hur denna ”razzmatazz” – som britterna kallar det – smittar av sig på F1.

Jag tror att det är fel.

Jag tror istället att påståendet ska tas mycket mer ordagrant.