Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vad händer med Malja?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Nu när även Formel 2-säsongen har gått i mål är det lätt att konstatera att Gustav Malja haft ett riktigt tufft år som långt ifrån motsvarat skåningens högt ställda mål.

Tanken var att han skulle ta ett rejält kliv framåt efter GP2-debuten 2016. Istället slutade han återigen på en 13:e plats i sammandraget.

Säsongens höjdpunkter var pallplatsen i Monacos sprintrace, och F1-testet för Sauber på Hungaroring.

Intressant också att till skillnad från 2016 kom årets magra poängskörd i början av säsongen. 2016 tog sig formen gradvis, och Gustav avslutade starkt. Men i år har det bara blivit två poängplatser på de sexton sista starterna.

Det duger inte om man siktar på att bli topp-10 – och ännu mindre när det långsiktiga målet är en åtråvärd superlicens som kräver topp-3 i F2-sammandraget.

Frågan är hur Gustav Malja tar sig vidare. GP2/F2 är en svår klass och många förare behöver 2-3 säsonger i serien för att prestera på topp –

Föraren Sauber-Alfa borde anställa

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Nu när nyheten om alliansen mellan Sauber och Alfa Romeo är ute riktas uppmärksamheten till stallets förarval.

Den nykorade F2-mästaren Leclerc är självskriven i en av bilarna, medan striden om den andra sitsen sägs stå emellan Marcus Ericsson och Ferrari-skyddslingen Giovinazzi.

Ericsson är erfaren och står Saubers ägare nära – vilket förmodligen gör honom till den mest troliga kandidaten, men Giovinazzi är italienare – vilket vore guld värt för Alfa Romeo med tanke på hur viktig hemmamarknaden är för märket.

Problemet med Giovinazzi är att han är oerfaren och motsatsen till tryggheten själv. Jag kan inte föreställa mig att Sauber skulle vara beredda att ge sig ikast med 2018 – deras potentiellt bästa säsong på väldigt länge – med två rookies.

Därför tror jag verkligen inte på Giovinazzi-alternativet alls. Fred Vasseure är en av de skarpaste hjärnorna i sporten – inte bara i F1 –

Sauber + Alfa Rome = sant!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Där kom den – bekräftelsen på att ryktena stämmer: Sauber har ingått ett mångårigt avtal med Alfa Romeo – det anrika märket som därmed återkommer till Formel 1.

The Sauber F1 Team enters a multi-year partnership agreement with Alfa Romeo

Avtalet innebär att Alfa Romeo blir Saubers huvudsponsor och teknologiska partner. I praktiken kommer bilen naturligtvis drivas av Ferrari – så som tidigare avtalat – men detta faktum kommer förmodligen döljas bakom många lager av Alfa-dekaler – ungefär på samma sätt som Red Bulls motorer gått under ”TAG Heuer”-beteckning på sistone.

Avtalet är ett stort fall framåt för Sauber, men den stora frågan är naturligtvis vad det innebär för deras förarval.

FIAT Chrysler – som kontrollerar både Ferrari och Alfa Romeo – vill förmodligen se ”sina” förare i Saubers-bilar, vilket skulle kunna vara negativt för Marcus Ericssons chanser till förlängt kontrakt.

Inför säsongsfinalen i Abu Dhabi

Säsongsfinal – redan? Nog känns det som att årets F1-säsong har gått ovanligt fort. Och då tänker jag inte nödvändigtvis på bilarna som hade tagit ett rejält prestandakliv framåt jämfört med 2016.

Känns inte alltför länge sedan vi fortfarande analyserade försäsongens testtider. Måhända blev årets säsongsavslutning något rumphuggen av att luften helt enkelt gick ur den när Ferraris titelutmaning gick från drama till fars, jag vet inte.

Men nu är det i alla fall dags att knuta ihop säcken – traditionsenligt i Abu Dhabi; ett av säsongens tråkigaste banor, även om inramningen är lika nyrikt spektakulär som Floyd Mayweathers Patek Philippe.

Vad ska man hålla ögonen på då?

Tja, för det första ska man njuta av det faktum att det här blir sista racet i de riktigt vackra F1-bilarnas era. Till nästa år kommer de alla att vara utrustade med störtburen ”halo” och jag vet att jag inte är ensam om att beklaga detta.