Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1: Alonsos planer klarnar?

Formel Blogg har gått en smula på sparlåga sedan Ungerns GP-helg. Dels p.g.a. lite välbehövlig semester – samma spahotell i Budapest sjätte året i rad – och dels p.g.a. att ett litet projekt som ni kommer att få se mycket mer av under den kommande hösten och vintern har tagit en hel del tid och kraft.

Utan att avslöja för mycket:

Hur som helst – även om F1-världen också går på ”lågvarv” har nyhetsflödet varit intensivt. Typiskt att Niki Laudas lungtransplantation, Daniel Ricciardos oväntade skifte till Renault inför 2019, och Strolls övertagande av Force India inträffar när man bestämmer sig för att ta det lite lugnt.

Force Indias nya ägarsituation och Ricciardos flytt har också bidragit till att göra årets silly season till en riktigt intressant historia.

F1: Ricciardo till Renault

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Årets mest oväntade föraraffär i F1 är ett faktum: Daniel Ricciardo lämnar Red Bull-familjen och flyttar från och med 2019 till Renaults fabriksteam där han blir stallkamrat med Nico Hülkenberg.

Att affären var oväntad är egentligen en grov underdrift. Så sent som i samband med Ungerns GP den förra helgen hintade Ricciardo att et nytt kontrakt med Red Bull bara ar en formalitet och tillkännagivandet skulle komma redan före Belgiens GP i Spa om ett par veckor.

Nu blev det inte så – en utveckling som måste ha tagit de allra flesta helt på sängen. Enligt uppgifter i engelsk press visste inte ens Christian Horner – Red Bull stallchef – om att Ricciardo förhandlade med Renault.

Snacka om att han måste känna sig förd bakom ljuset – och blåst på en av fältets hetaste förare.

Att sno Ricciardo framför näsan på Red Bull hade –

F1: Lauda lungtransplanterad

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Wiens allmänna sjukhus uppger i ett pressmeddelande att 69-åriga F1-legendaren Niki Lauda har genomgått en lungtransplantation hos dem under torsdagen.

Den trefaldiga världsmästaren Laudas lungor skadades allvarligt i samband med olyckan på Nürnburgring som 1976 nästan krävde hans liv. Huruvida dagens transplantation direkt går att koppla till olyckans långsiktiga efterverkningar är oklart, och faktum är att österrikaren för ett antal år sedan även har genomgått en njurtransplantation p.g.a. långvariga hälsoproblem.

Formel Blogg kan bara hålla tummarna och hoppas på ett snabbt tillfrisknande. Laudas rättframma stil är en frisk fläkt i den så PR-dresserade F1-världen – även om en hel del av hans uttalanden med fördel sväljes tillsammans med ett visst mått av salt…

Oavsett detta finns det en hel del saker som jag alltid beundrat Lauda för:

  • Att han tog VM-titlar i helt olika eror av sporten: 1975, 1977 och 1984.

F1: Force India i konkurs

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Efter år av ekonomiska bekymmer och juridisk turbulens försattes F1-stallet Force India i konkurs under fredagen.

Detaljerna är fortfarande oklara men enligt de första rapporterna är det stallets motorleverantör Mercedes och föraren Sergio Pérez som har varit drivande i processen. Stallets tidigare ägare har byggt upp rejäla skulder till både Mercedes och Pérez.

Att driva teamet till konkurs ska ha varit ett sätt att kortsiktigt tvinga stallet ur händerna på de tidigare ägarna, i väntan på att nya ägare – som antas vara beredda att ta över – kommer på plats.

Enligt de första kommentarerna ska strategin att driva teamet i konkurs inte enbart varit ett desperat försök av Pérez och Mercedes att få betalt för sina respektive tjänster, utan ett sätt att på längre sikt skydda de  värden som finns i stallet.

Igår fredag var jag på en presskonferens med bl.a.

F1: Red Bull favoriter på Hungaroring

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg är i Budapest för Ungerns GP och tillbringade gårdagens mediedag bl.a. med att ta ett snack med Marcus Ericsson inför helgens race. Stärkt av det fina resultatet förra helgen i Tyskland var svensken full av tillförsikt inför helgens stekheta tillställning på Hungaroring.

I huvudfokus står naturligtvis kampen mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton längst fram.

De två har turats om att hålla VM-ledningen – men efter Vettels miss senast och Hamiltons helt otippade seger från den 14:e startrutan i Hockenheim är det fördel Hamilton. I alla fall på förarsidan, och i alla fall på det psykologiska planet.

På tekniksidan är det däremot fördel Ferrari. Som våra vänner på Tyska AMS har rapporterat tidigare i veckan tyder mycket på att italienarna har funnit något som höjt deras drivpaket över konkurrenternas.

Det är dock en fördel som förmodligen inte betyder lika mycket på långsamma Hungaroring som på kommande hästkraftshungriga banor som Spa och Monza.