Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F3/GP3: Linus Lundqvist testar GP3

Av Posted on 0 Inga taggar 1

F1 säsongen må vara över men motorljudet har ännu inte tystnat över Yas Marina-anläggningen i Abu Dhabi.

Veckan efter den gångna helgens F1-final inleddes med två dagars däckstester för Formel 1-stallen och fortsätter under torsdag, fredag och lördag med Formel 2– och GP3-teamens säsongsavslutande test – glädjande nog med ett intressant svenskt inslag på banan.

Nykorade brittiska Formel 3-mästaren Linus Lundqvist är nämligen på plats för att för första gången testa GP3: supportklassen som från och med 2019 kommer att bli det ”nya” Formel 3.

Lundqvist kommer att testa för det i sammanhanget välmeriterade spanska Campos-teamet – men svensken är noggrann med att poängtera att man inte ska övertolka den långsiktiga betydelsen av chansen som han nu får.

F1: Abu Dhabis GP och saknaden

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Abu Dhabis GP är årets sista F1-lopp och det är dags att vinka hejdå till en hel del. Formel Blogg listar de 10 saker vi kanske får skäl att sakna framöver.

10. Sista chansen att se Martinis snygga färger på Williams-bilarna då italienska Martini & Rossi har beslutat att dra sig ur F1. Vi kommer att sakna dem – inte så mycket för den sliskiga smakens skull, utan mest för Williams’ snygga team-merch.

9. Sista chansen att se Sergey Sirotkin då ryska storsponsorn SMP Bank tröttnat. Inte många kommer att sakna ryssen som fick en bedrövlig debutsäsong. Att han körde den första tredjedelen av säsongen med pungen smärtsamt klämd säger i princip allt.

8. Vi förlorar även Stoffel Vandoorne som är ett av de senaste decenniernas konstigaste och största F1-besvikelser.

F1: Kubica får racesits 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Visst har spekulationerna böljat fram och tillbaka, och visst har de pågått i åtminstone en halv evighet – men idag kom så äntligen det offentliga tillkännagivandet från Williams: Robert Kubica tar teamets kvarvarande racesits 2019.

Det är på många sätt en mirakulös utveckling för en lovande karriär som var så nära att bli fullständigt bortslösad p.g.a. den där rallyolyckan bara veckor inför säsongsstarten 2011.

Jag har själv flera gånger skrivit om både olyckan och Kubicas långa väg tillbaka – bl.a. här, i samband med att Kubica gjorde comeback på racerbanan  inför 2017-års Le Mans 24-timmars.

Det var en racestart som inte blev av – förmodligen p.g.a. att någon från Renault ringde och meddelade Robert att han hade ett F1-test som väntade på honom senare under sommaren 2017.

Vid det laget var jag själv rätt skeptisk till att han skulle lyckas manövrera sig tillbaka genom det kraftigt underdimensionerade nålsöga som vägen till F1 numera är.

F3: Joel i första startled inför avgörandet i Macau

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Joel Eriksson förvaltade på bästa möjliga sätt sin fjärde startruta i kvalificeringsracet inför den avgörande världscupfinalen i Formel 3. 

Foto: joelerikssonracing.com

 

Svensken startade bra och såg ut att ta en plats redan i samband med inbromsningen inför den första svängen – men såg samtidigt ut att hålla tillbaka en smula för att inte riskera något i onödan.

En klok strategi på den tajta stadsbanan i Macau där minsta misstag oftast innebär respass ur tävlingen.

Eriksson höll huvudet kallt men lät inte fransmannen Sacha Fenestraz på tredjeplats dra iväg – samtidigt som britterna Dan Ticktum och Callum Ilott stod för underhållningen längst fram.

Illott tog starten men fjolårssegraren Ticktum tog tidigt över kommandot från den snabbstartande landsmannen. Red Bull-protegén Ticktum kunde sedan kontrollera loppet hela vägen in i mål.

Halvvägs genom loppet skruvade så Joel Eriksson upp tempot och passerade Fenestraz snyggt in i första tvära högern Lisboa,

F3: Macau GP – Tufft läge för Eriksson

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Joel Eriksson är tillbaka i Macau för att plocka den efterlängtade segern som han kom så nära i fjol. Genom att under fredagsmorgonen knipa fjärdeplatsen inför lördagens kvalificeringsrace har skåningen satt sig i ett svårt – men inte omöjligt – utgångsläge. 

Helgen är här och så även en av årets sista stora höjdpunkter på racingkalendern: Macaus GP – inofficiellt VM för den internationella Formel 3-eliten och definitivt det mest prestigefyllda race i klassen.

Foto: joelerikssonracing.com

 

Racets anor går egentligen hela vägen tillbaka till 1950-talet, men det var först under decenniet efter som racet började attrahera utländska förare i några större skaror.

Det var också under 1960-talet som racets huvudklass kom att bli formelbilsbaserad. Fram till dess var loppet mer av sportvagnsrace.

Prestigen står naturligtvis i direkt proportion till utmaningen.