Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1: En oplockad gås på hemmaplan

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Även om racingen inte alltid är den bästa är det ändå alltid något visst med Monacos GP som körs denna helg. Monza, Silverstone, och Spa i all ära, men inget annat ställe på F1-kalendern förkroppsligar det där som sporten sägs stå för så perfekt som Monte Carlo: de höga insatserna, riskerna och den potentiellt jättelika belöningen för den som lyckas spränga banken och får spruta champagne med furstefamiljen på söndag.

Men charmen ligger naturligtvis inte enbart i den glättiga förpackningen. Den sportsliga utmaningen är minst lika stor.

Ingen annanstans är räckena så nära; ingen annanstans är gränsen mellan ett minutiöst utfört varv och katastrof så hårfin. Speciellt med årets galet snabba bilar och hypermjuka Pirellidäck.

De som fullt ut bemästrar Monte Carlos gator med dessa bestar – och på söndag kväll kan se tillbaka på en helg utan större egna misstag – förtjänar inget annat än all mobiliserbar respekt.

Kvalet inför Indy 500

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Jo, jag vet – Indy 500 kändes roligare i fjol. Väldigt mycket roligare. Då var ju Alonso var med. Allt blir liksom roligare när Alonso är med – det tycker alla. Utom möjligen Nelson Piquet Jr. Men nu har de kvalat klart i USA och snart är det åter dags för vinnaren att mjölkkyssa tegel-yarden, så vi får helt enkelt hitta andra favoriter att följa. Själv håller jag alla tummar jag har för Danica Patrick i hennes sista 500-start. Det kommer förmodligen dröja ett tag innan vi ser en kvinnlig förare av hennes kaliber.

DTM och Formel E i Tyskland i all ära – men helgens riktigt stora händelse på den globala racingscenen var nog ändå kvalet inför den amerikanska klassikern Indy 500. Detta trots att racet ur europeiskt perspektiv känns klart mindre intressant i år – utan Fernando Alonso i startfältet.

Tung svenskdag i Tyskland

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Två av landets bästa var under lördagen i farten i Tyskland: Felix Rosenqvist i Berlins Formel E-lopp på det gamla flygfältet Tempelhof, och Joel Eriksson i DTM på Lausitzring i forna Östtyskland.

Dessvärre hade ingen av dem en av sina bättre dagar på jobbet.

BMW-föraren Eriksson hamnade egentligen på efterkälken redan i kvalet. Med 11:e snabbaste tid inför lördagsracet var han i och för sig före t.ex. fjolårsmästaren René Rast i Audi, men i supertajta DTM behöver man en bättre startposition än så för att vara med och slåss om de framskjutna placeringarna.

Ett stökigt race – med dels en rejäl startsmäll mellan Jamie Green och Nico Müller, och dels rödflagg efter en ordentlig avåkning av just René Rast – öppnade upp för en alternativstrategi som innebar ett sent depåstopp för svensken. Det hjälpte dock föga. I mål var skåningen 12:a – utanför poängplats men fortsatt 10:a i sammandraget inför söndagens race två.

Formel E: Berlin nästa

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Till helgen är det dags för Formel E att återvända till Berlin – staden där Felix Rosenqvist för ett år sedan tog sin och Mahindra-teamets allra första seger i klassen.

Inte undra på att Felix ser fram emot att återvända till den tyska huvudstaden och banan på gamla flygfältet Tempelhof.

”Det känns faktiskt lite speciellt att komma tillbaka till Berlin. Det var en vattendelare för mig förra säsongen; det var där jag visade att jag inte bara var snabb i Formel E, utan att jag också kunde hantera allt annat som krävs för att faktiskt vinna. Det var en milstolpe i min karriär och den dagen betydde väldigt mycket för hela teamet. Det är alltid kul att komma tillbaka till en sådan plats.”

Foto: Felixracing.se

Hade det inte varit för en snöplig diskvalificering hade det faktiskt blivit två segrar i fjol – Felix var faktiskt först över mållinjen även i söndagens race – och klart bättre utgångsläge inför den nordamerikanska säsongsavslutningen.