Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

ÅSIKT: Marlboro-männen

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Få industrier har betytt så mycket för den moderna motorsportens framväxt som tobaksindustrin. Oräkneliga är de miljarder som alla de stora cigarrettbolagen under många decennier plöjde ner i vår favoritsport.

Oändligt är även det mänskliga lidande som deras cancerogena spår lämnade efter sig. Man behöver inte vara särskilt förtjust i EU:s överstatliga förmynderi för att kunna sympatisera med att de faktiskt nästan helt lyckats fördriva tobaksbolagen från motorsport.

Nästan helt skriver jag, därför att Marlboro hänger kvar med starka band till Ferrari och betalar årligen grova pengar till stallet trots att bilarna inte får bära tobaksreklam. Den där triangeln på Vettels keps på bilden nedan ska i alla fall föreställa en stiliserad variant av Marlboros ikoniska grafiska profil.

Så nog finns det en tobakskoppling kvar.

Jag tänker på detta idag när jag läser ”Total Competition” av Ross Brawn och förre Williams-chefen Adam Parr

F1: Formel Blogg ska träffa Marcus Ericsson

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg är i Ungerns för det kommande F1-loppet och sparkar igång racehelgen redan på torsdag genom att träffa Marcus Ericsson.

Är det något som ni läsare undrar över? Skicka med era frågor vetja! Lovar att ställa de tre bästa frågorna.

Lägg in era frågor som kommentarer till det här inlägget senast klockan 12:00 på torsdag.

Gergei Farkas, GF1

Foto: Getty Images

Felix Rosenqvist kör Spa 24-timmars

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med både Finska Rallyt och Ungerns GP den kommande helgen behöver ingen motorintresserad misströsta. Dessutom har fans av långloppsracing ytterligare en riktig höjdare att se fram emot: klassiska Spa 24-timmars som körs för 70:e gången i ordningen. Dessutom med Felix Rosenqvist i startfältet och på jakt efter en upprepning av pallplatsen i debuten 2016.

Rosenqvist kommer att köra en Mercedes-AMG GT3 för det Silverstone-baserade RAM Racing-teamet – en bil som han delar med stallets tre ordinarie förare: turken Salih Yoluc, och britterna Euan Hankey och Darren Burke.

Besättningen tävlar i Blancpain GT-seriens Endurance Cup i Pro-Am-klassen, och Spa 24-timmars utgör säsongens stora höjdpunkt.

För Felix Rosenqvist är det en efterlängtad återkomst till långloppet i Ardennerna. Den succéartade debuten 2016 – även då i en Mercedes-AMG GT3 som Rosenqvist högst påtagligt bidrog till att föra till en imponerande andraplats – väcker fortfarande fina minnen hos smålänningen:

Spa 24-timmars är fortsatt en av mina mest surrealistiska upplevelser inom motorsport,

F3: Lundqvist rycker i mästerskapsledningen

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Med Tysklands GP högst på racingagendan och Marcus Ericsson startande från en plats varifrån svenskens poängchans faktiskt ter sig någorlunda realistisk, då kan man vara förlåten om man missar dagens riktigt stora svenska racehopp: Linus Lundqvist i brittiska Formel 3-mästerskapet som denna helg gästar Spa-Francorchamps.

Lundqvist kom till Belgien som mästerskapsledare och drygade ut ledningen i sammandraget med en övertygande kämpainsats i gårdagens första race i Ardennerna.

Svensken startade tvåa men tappade två placeringar i starten när pole-mannen Tom Gamble tryckte av honom genom La Source. Redan på varv två var dock Linus uppe i ledning efter att snyggt slipstream-at sig förbi britten på den långa Kemmel-rakan. Därefter släppte Linus aldrig ledningen – även Fortec-föraren Gamble kämpade hårt för att återta kommandot.

Segern var Linus Lundqvists femte för säsongen, och innebar att han drygade ut ledningen gentemot närmaste rivalen dansken Nicolai Kjaergaard som slutade först på femteplats i lördagsracet.

F1: Marcus Ericssons kvalform

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Charles Leclerc har utan tvekan varit ett av den hittills avklarade F1-säsongens stora utropstecken.

Hade inte Ferrari varit fegast i F1 när det kommer till förarval hade nog monegasken redan fått sätta sitt namn på ett guldkantat kontrakt i Maranello.

Men nu snackar vi inte Red Bull – teamet vars förarpolicy avviker som starkast från konservativa Ferraris – utan vi snackar Ferrari och Sauber där Leclerc har Marcus Ericsson som stallkamrat och jämförelsepunkt nummer 1.

Leclercs framfart har därför även blivit en svensk angelägenhet.

Ericsson började säsongen bra genom att kvala ut nykomlingen i boxen bredvid i de två inledande loppen, och genom att ta poäng i Bahrain – men sen tog det stopp. Leclerc har varit före i alla kval sedan Kinas GP i mitten av april och har med 13 inkörda VM-poäng 10 fler än svensken.