Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Malja peppad för GP2-final

Av Posted on Inga taggar 1

Det var nästan två månader sedan sist, men i helgen fylls etern på nytt av ljudet från vrålande GP2-motorer när Gustav Malja och hans konkurrenter ska göra upp i Formel 1-cirkusens främsta supportklass en allra sista gång under 2016.



Den stora finalen äger rum på ultramoderna Yas Marina Circuit i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, dit Malja beger sig med fältets längsta obrutna poängsvit i bagaget. Han har inte varit utanför de tio främsta i något av de åtta race som körts sedan deltävlingen i Ungern i juli, och när skåningen nu återvänder till en bana han dessutom känner till förhållandevis väl är ambitionen förstås att avsluta säsongen på topp.

– Det har varit ett väldigt långt uppehåll, och jag har väntat på den här helgen i nästan två månader nu, säger Gustav Malja. 

– Det ska bli riktigt kul att få sätta sig i bilen igen. Jag ser nästan Abu Dhabi som lite av ett bonusrace;

Japans GP: Max bäst

Från kritiserad i Belgien till hyllad i Japan. Max Verstappen (Red Bull Racing) blev vald till loppets förare på F1:s officiella sajt.

Max körde ett mycket bra lopp och slog tillbaka attackerna från Hamilton. För den betydligt yngre Verstappen var det sjätte gången som han stod på pallen efter debuten förra året. Holländaren har visat sig vara en mycket tuff förare som inte visar någon respekt för de mer rutinerade herrarna eller kör åt sidan när en trefaldig mästare jagar honom varv efter varv.

Han vet att sista chickanen är hans svaga punkt och att Lewis kommer att attackera. Max måste komma snabbt ut och hoppa på gasen tidigt så att förföljaren inte kan utnyttja DRS systemet.

På rakorna förlorade jag cirka tre tiondelar till Lewis, så jag visste att jag måste komma perfekt ut ur kurva fjorton och i sista chickanen och som alla såg så gjorde jag det. 

Hülkenberg & Ocon till Renault 2017

Av Posted on Inga taggar 0

Jag brukar i vanliga fall försöka att låta bli att sprida obekräftade nyheter, men dessa är för intressanta för att låta bli. Enligt uppgifter i tyska Auto Bild är Nico Hülkenberg klar för Renault nästa år.

Fransmännen har – enligt bekräftade uppgifter – in i det sista försökt att få loss Carlos Sainz d.y ifrån hans Toro Rosso-kontrakt. När detta visade sig omöjligt har de alltså valt att rekrytera den allmänt mycket väl ansedda Le Mans 24-timmarsvinnaren Hülkenberg.

Den självklara frågan är vem av Jolyon Palmer och Kevin Magnussen som tysken kommer att ersätta hos Enstone-baserade franska stallet. Intressant nog lär båda dagens förare länga löst. Renault vill tydligen helst ha en fransk förare – vilket i praktiken betyder att Esteban Ocon ligger bäst till. Ocon har mycket starka band till både Mercedes – som han har kört DTM för – och Renault, vilket förmodligen är en av förklaringarna till varför beslutet kring Renaults förarval har dragit ut på tiden.

Felix Rosenqvist kommenterar DTM-framgången

Av Posted on Inga taggar 0

Mercedes har en hel del storstjärnor i sitt DTM-stall, men idag på Hungaroring var det bara Felix Rosenqvist som fick allt att stämma.

Med 35 kilo straffvikt i bilen kvalade han in som snabbaste Mercedes och var även första Mercedes-föraren i mål. En rakt igenom imponerande prestation.

Hör Felix kommentera framgången nedan.

Felix Rosenqvist – DTM – Budapest 2016 from GF1 Media on Vimeo.

//Gergei Farkas, GF1

p1010118

Felix svarar!

Av Posted on Inga taggar 0

Jag är i Budapest för att intervjua Felix Rosenqvist i samband med DTM-helgen på Hungaroring.

Vi sågs i eftermiddags, strax före den fria träningen, och som utlovat hade jag med mig ett gäng frågor ifrån er läsare.

Här kommer svaren!

Har din Formel E-satsning något med Mercedes kommande nya bilmärke för e-bilar att göra?

FRO: Nej

Har du fortfarande kontrakt med Mercedes 2017 och är utlånad till Mahindra?

FRO: Nej

Hur ser din attityd ut mot mer racing i USA?

FRO: Jag håller definitivt den dörren öppen. Det jag har presterat i USA har gett fina ringar på vattnet – så man vet verkligen aldrig. Om inte annat inhopp i något enstaka race.

Betalar Mercedes så att du överlever?