Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

af Petersens: Moss diggar Magnussen

Danske F1-föraren Kevin Magnussen har fått en viktig beundrare. Ingen mindre än Sir Stirling Moss.

”Kevin är uppfriskande annorlunda jämfört med alla andra”, säger engelsmannen, som anses vara den bästa förare som aldrig vann en VM-titel.

”Vad som bland annat imponerade på mig var att han frågade mig mycket om den tiden som jag körde. Kevin har tydligen förstått vilken betydelse den här sportens historia har”, säger Sir Stirling Moss. ”För hans skull är jag verkligen glad att han fått en chans hos Renault för det har han förtjänat.”

Upprinnelsen till denna beundran är att Kevin ville ha en autograf av den nu 86-årige veteranen. Det hela slutade med att de båda åt middag tillsammans hemma hos Sir Stirling Moss.

Helt otroligt, han är ju en legend”, kommenterar Kevin Magnussen,

Har Tetra Pak köpt Sauber?

_SLA4263Resultatmässigt var Österrikes GP inte någon större framgång för det hårt prövade Sauber-teamet, men ekonomiskt sett verkar det som om stallet äntligen kan ana ljuset i tunneln.

Under den gångna helgen bekräftades nämligen att teamet har nått en ekonomisk uppgörelse som säkrar deras framtid. Att de anställda denna månad fick sina löner i tid tyder också på att det faktiskt finns riktiga pengar bakom orden.

Frågan är bara var pengarna kommer ifrån och vad uppgörelsen innebär. Är det frågan om ett uppköp, delägarskap, eller kanske ett nytt sponsoravtal? I nuläget har vi ingen aning.

***

Enligt en s.k. ”vanligtvis välunderrättad källa” – en brasiliansk F1-journalist – är det Marcus Ericssons storsponsor Tetra Pak som har gått in som delägare i det ekonomiskt hårt pressade stallet.

Uppgörelsen påstås innebära att den svenska jätten – världsledande inom förpackningsindustrin med en årsomsättning på 40 miljarder dollar – åtar sig att betala Saubers skulder om 120 miljoner Euro,

Hög tid för en Sauber-seger

Av Posted on Inga taggar 0

”Är det här en idrott…?” frågade nioåriga dottern igår när hon kom och satte sig bredvid mig i soffan under kvalet till Österrikes GP.

Frågan kom efter att jag hade hållit en lång monolog om att köra racerbil på absolut elitnivå minsann är en av de absolut mest krävande idrotterna som finns.

Man behöver muskelstyrka och kondition som en triathlet. Ens reaktionsförmåga måste vara i klass med en stridspilots. Och ens förståelse för de tekniska system som man har anförtrotts bör helst vara i nivå med en bättre civilingenjörs.

Dessutom ska man kunna köra bil. Riktigt fort.

Och – som om inte allt det andra vore nog – bör man helst vara en jäkel på marknadsföring och PR för att över huvud taget kunna ta dig till toppen.

Visst vet jag att det alltid är svårt att jämföra äpplen och päron –

Brexit och motorsporten

Britternas beslut att rösta för Brexit sänder i detta nu chockvågor över Europa.

Även om den engelska EU-kritiken ofta har fått Storbritannien att framstå som en ytterst motvillig EU-medlem var det ändå ganska få bedömare som på allvar trodde att folket faktisk skulle rösta för ett utträde ur EU-gemenskapen.

De senaste veckornas opinionsundersökningar har snarare pekat på en ganska tydlig seger för Bremain-sidan.

Bitternas utträde är naturligtvis ett stort avbräck för det övergripande EU-projektet. Ett projekt som under de senaste decennierna har drivits av två parallella processer: utvidgning och fördjupning.

Det motstånd som britterna genom sitt folkomröstningsresultat har givit uttryck för kan inte tolkas på ett annat sätt än ett underkännande av båda dessa processer.

Vad beslutet i det långa loppet får för Storbritannien och resten av EU är svårt att sia om. Vad vi däremot kan vara säkra på är att utträdet kommer att få långtgående ekonomiska,

af Petersens: Fredspipan är rökt

Red Bull och Renault har rökt fredspipa efter de hårda diskussionerna förra året då man skyllde på varandra för att det gick så dåligt. Att det engelska teamets formkurva den här säsongen pekar uppåt tack vare den nya Renault-motorn råder det inget tvivel om. Och det påverkar självklart arbetsklimatet mellan de två parterna.

Teamchefen Christian Horner säger till och med att spänningen som rådde tidigare har fått med sig något positivt. Som till exempel i Kanada för två veckor sedan. Det är en snabb bana där man för tolv månader sedan var helt underlägsna.

Ännu bättre gick det i Spaniens GP. Max Verstappen vann där sitt första lopp i sin debut för Red Bull. Så inte undra på att man redan förlängt kontraktet till och med 2018.

I Azerbadijans Grand Prix var man också med uppe i täten, men däcken slets snabbare än man kalkylerat.