Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Rosenqvist har ovaldebuterat

Att köra formelbil på ovalbana är något helt annat än att köra detsamma på vanlig racebana. Fråga bara Felix Rosenqvist.

I helgen gjorde han alltså sin ovaldebut när den amerikanska formelbilsserien Indy Lights i helgen gästade Phoenix International Raceway för årets andra deltävling.

Trots seger direkt vid Indy Lights-premiären i Florida för tre veckor sedan tog Rosenqvist med sig ett stort frågetecken in i helgens tävlingar i Arizona. Loppet i Phoenix markerade 24-åringens första på en oval; en tuff utmaning i ett startfält bestående i huvudsak av betydligt mer rutinerade ovalförare.

Rosenqvist fick också nöja sig med en 13:e plats i fredagens tidskval. I lördagens race tog den regerande F3-mästaren sedan målflagg som 15:e man.

Jag har blandade känslor just nu”, säger Rosenqvist. ”Å ena sidan är det väldigt skönt att ha klarat av den här helgen och att ha fått ett ovalrace i kroppen,

Bahrain: rapport från P3

Helgens sista träningspass är märkligt. Eftersom P3 körs dagtid, med hög värme i luft och asfalt, kan man inte ställa in bilen för eftermiddagens kval med utgångspunkt från detta. När kvalet startar har nämligen solen gått ner – och temperaturen med den.

Dessutom är tillgången på däck begränsad så att bränna onödigt många uppsättningar i P3 görs ogärna.

Det kom att dröja bra länge innan vi fick ser Ericsson på banan. Med bara cirka en halvtimmes körning kvar om Ericsson ut och direkt noterades problem med greppet i bakvagnen.

Ericsson tog sig in på plats 15, med Nasr två platser högre upp.

Två arga förare noterades. Det blev styrkerord både från Verstappen (”I’m draining the battery like hell”) och Gutierrez (”I got some traffic from Lewis – I don’t know what the hell he’s doing”).

Bahrain: rapport från P2

Den andra träningen avverkades på en vackert strålkastarbelyst bana. Bilarnas massiva gnistregn blev ett spektakulärt inslag.

I den absoluta toppen blev andra passet en repetion av det första, med Rosberg före Hamilton. Men tredje snabbaste förare var något av en överraskning: Jenson Button!

Alonso-erästtaren fortsätter att imponera och tog elfte snabbaste tid. Den killen har en fast styrning i F1 nästa säsong, inget tvivel om den saken.

P2 avlöpte tämligen städat frånsett att Vettel, sjätte snabbast, fick fel på bilen och tvingades stanna ute på banan.

För Saubers del ser det tungt ut. Ericsson snabbare än Nasr, men de båda är tre sekunder långsammare än Mercedes-bilarna. Bara Manors Haryanto var långsammare … Ja, det betyder att den andra Manor-föraren Wehrlein alltså hade bättre fart än Sauber.

Klockan 14.00 svensk tid är det P3, följt av kval 17.00 (men uppsnacket på Viasat Motor börjar redan klockan 16.40).

Bahrain: Rapport från P1

Vilken överraskning, Mercedes-duon Rosberg och Hamilton fullständigt utklassa övriga bilar i det första testpasset i Bahrain.

Vi har alltså bara nått årets andra deltävling men Mercedes har satt ner foten ordentligt och visat på enorma prestanda.

Rosberg och Hamilton var nästa två sekunder snabbare än tredje bästa förare, Räikkönen (Ferrari).

Hans stallkamrat Vettel satte bara elfte bästa tid men körde uteslutande på hårdare däck, Medium.

Alonso kommer inte att köra Bahrains GP, detta till följd av biverkningar från den vådliga kraschen i Australien. Holländaren Stoffel Vandoorne tar spanjorens plats och han tog plats 18 i P1.

Ericsson hittar vi på plats 16 med stallkollegan Nasr nere på plats 19.

Klockan 17.00 svensk tid körs P2.

/Joakim Dyredand

_X0W7997.jpg
Stoffel Vandoorne lärs upp av Alonso. Foto: LAT

_L4R6410.jpg
Ericsson var inte ensam om att låsa upp hjulen.

Roborace – förarlösa formelbilar

Titta, detta är framtidens formelbil. Snabb, säker och snygg. Men förarlös!

Medan F1 skär ner på förarnas radiotrafik, för att låta föraren bli långt mer ansvarig i själva framförandet av fordonet, så kontrar Formel E med en ny supportklass.

Här har man tagit steget till maximal förarsäkerhet fullt ut. Bilarna är självkörande!

Roborace, som ska köras samtidigt som Formel E, framförs med hjälp av algoritmer som varje team tagit fram och bestämt. Ett team består, som i F1, av två bilar. Ett race ska vara en timme långt.

En Robocar ska klara farter på upp till 300 km/h. Exakt hur stora bilarna är framgår inte av den första informationen som nått oss.

Om Robocop kommer att vara på plats vid tävlingarna är högst oklart …

Läser mer om Roborace här.

/Joakim Dyredand

Skärmavbild 2016-03-31 kl. 09.19.09.png
Skärmavbild 2016-03-31 kl. 09.20.25.png