Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Den 31:a maj – Årsdagen av Bonniers GP-seger

Idag den 31:a maj är det på dagen 57 år sedan Joakim Bonnier vann Hollands GP på Zandvoort.

Därmed blev han första svensk att segra i ett GP-lopp, och faktum är att Bonnier kom under hela sin livstid att förbli den enda svenska F1-segraren.

När Ronnie Peterson dök upp och 1973 tog sin första seger i Frankrikes GP så hade det redan hunnit gå två år sedan Bonniers tragiska död i Le Mans ’71.

Men den sista maj 1959 var stockholmaren ifrån den anrika press- och förläggarsläkten herre på täppan för en dag.

I sina memoarer skrev han på sitt karaktäristiskt korthuggna vis följande om loppet:

”Jag var snabbast under träningen och BRM-en passade banan perfekt. Vårt enda bekymmer var däcken. […] Som alltid när någonting klaffar perfekt är tävlingen inte mycket att tala om – utom att jag vann förstås.

Toro Rosso skiftar till Renault

Red Bull och Renault har skrivit på kontraktet och man kommer att fortsätta samarbetet i Formel 1 de två kommande säsongerna. Samtidigt kommer Toro Rosso också att köra med Renaul-tmotorer, till skillnad mot dagens Ferrari-maskiner.

Vi är mycket glada över att ha skrivit ett nytt kontrakt”, säger Christian Horner, som är Red Bulls teamchef. ”Efter arbetet med den nya organisationen som Renault gjort där man gjort stora framsteg, är det helt logiskt att vi fortsätter.

Första säsongen som Red Bull körde med en Renault-motor var 2007 och sedan dess har man vunnit fyra VM-titlar för konstruktörer och 51 lopp.

/Fredrik af Petersens
Klicka här för att bekanta dig med Renaults personbilar

_X0W6085.jpg
Foto: LAT

WTCC: Två hårda race på Ringen

Puh, bara tre varv per race men så otroligt mycket action! I Race 1 såg det mycket bra ut för Polestar Cyan Racing-föraren Thed Björk i Volvo S60. Han gick från tredje till andra position ute på Nordslingan.

Men när fältet närmade sig GP-området fick Björk gå i depå på grund av motorproblem. Supertrist och frågan var om teamet skulle hinna fixa bilen till Race 2.

Längre bak i fältet körde Fredrik Ekblom upp sig från plats 17 till plats åtta, detta på en bana där det är erkänt svår att köra om! En helt otrolig bedrift. Men den berodde till visse del på flera krascher och avåkningar.

Bland annat smällde ledande Honda-föraren Tiago Monteiro hårt i räcket. Han studsade ut på banan och blev påkörd i sidan av Yvan Muller (Citroën). Det gav segern till José María López (Citroën), som valde att fira försiktigt på podiet.

Monacos GP: Förutsättningarna inför juvelen i kronan

Med kvalet bara timmar bort är det hög tid att ta en titt på förutsättningarna inför Monacos GP i morgon.

11. Manor – Mercedes (Prestanda: 94,9%)

Om vi utgår ifrån teamens kvalprestanda fram t.o.m. Spaniens GP så är Manor fortfarande klart sist i fältet. I ren fart har de hittills under säsongen legat 5,1% efter den absoluta täten. Trots finfin Mercedes-drivning hänger inte den framförallt aerodynamiskt undermåliga bilen med. Det lär märkas i Monte Carlo. Pascal Wehrlein har visat klass och i genomsnitt kvalat ut Haryanto med en 0,5% – det lär han fortsätta med idag.

Åker ut i Q1.

10. Sauber – Ferrari (Prestanda: 95,1%)

Marcus Ericssons Sauber-stall har hittills i genomsnitt legat 4,9% efter täten – bara en hårsmån före Manor. Det blir intressant att se hur bilen fungerar på Pirellis ultrasofta, ett däck som teamet inte har testat tidigare.