Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Helgtips: Time Attack Festival

Av Posted on Inga taggar 0

Sugen på underhållande racing? Kom till Mantorp på söndag! Då går nämligen Time Attack Festival av stapeln. Jag var där förra året och imponerades av det briljanta konceptet.

Sportiga gatbilar, exklusiva supersportbilar och extrema hemmabyggen – alla typer av bilar kan tävla i någon av Time Attacks fyra olika klasser.

Kom och låt dig imponeras av skickliga amatörförare och dessa personers inte sällan helt genialt modifierade bilar.

Detta är Sveriges snabbast växande racingserie, så det är inte konstigt att varje deltävling även sänds på Viasat Motor.

Det är inte 100 procent klart, men med lite tur står undertecknad på startfältet med en av veckans testbilar, nya Ford Focus RS.

Mer information om denna fest i hästar och fart hittar du här.

/Joakim Dyredand

 

Allison ut – Binotto in hos Ferrari

Av Posted on Inga taggar 0

Efter en viss tid av spekulationer tillkännagav Ferrari idag att den tekniske direktören James Alison har ersatts av italienska Ferrari-mannen Mattia Binotto. Binotto har på senare år framförallt varit fokuserad på Ferraris drivpaket.

Ferrari och Allison hade ett och ett halvt år kvar på sitt kontrakt, och den förtidiga skilsmässan är enligt uppgift resultatet av en ömsesidig överenskommelse.

Huruvida det verkligen stämmer kan vi naturligtvis inte veta, men låt oss konstatera att både Ferrari och Allison hade goda skäl att gå skilda vägar.

För teamets del har årets säsong hittills varit en rejäl besvikelse. Speciellt i förhållande till italienarnas högt ställda mål. Istället för att vara med och slåss om VM-titlarna har de endast ett par pallplatser i bagaget.

Fiats capo Sergio Marchionne har gång på gång satt offentlig press på Arrivabene, och även hos den krävande italienska sportpressen verkar tålamodet tryta.

Svenskhelg på Hungaroring – triss i besvikelser

Av Posted on Inga taggar 0

Med Marcus Ericsson i F1, Jimmy Eriksson och Gustav Malja i GP2, och Lukas Sundahl och Matte Karlsson i Porsche Supercup var det svenskt på banan mest hela tiden under den gångna helgens övningar på Hungaroring.

Med tusentals tillresta svenskar på läktarna var det dessutom upplagt för en riktigt stämningsfull svenskhelg. Var man än vände sig hörde man svenska, på ett sätt som jag inte riktigt kan minnas från mina tiotal tidigare besök på banan.

Och visst är det lätt att förstå den svenska tillströmningen. Ungern är nära, lätt att resa till och ett prisvärt GP-lopp att besöka. Är man ute i god tid kan man som besökare få tag på bra läktarplatser för under 150 Euro för tre dagar. Tveksamt om det är möjligt någon annanstans på F1-kalendern.

 

Svenskar Porsche Supercup

En tävlingsserie som alltid bjuder på riktigt bra,

af Petersens: Såpan Rosberg/Hamilton fortsätter

Mercedes-förarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg fortsätter att underhålla. Inför helgens race Hungaroring utanför Budapest skilde det en enda poäng stallkamraterna emellan, fördel Rosberg.

Dramatiken började redan efter kvalet. Hade Nico Rosberg kört för fort under dubbla gula flaggor? Lewis Hamilton sa vid presskonferens att han ville ha en förklaring av domarna vad som gäller.

De måste komma med en lösning”, kräver han. ”En gul flagga betyder att man skall köra långsammare. Dubbla gula flaggor betyder att man skall vara beredd på att omedelbart stanna. Nico körde lika fort genom apexen som jag gjorde ett varv tidigare. Om en bil hade stått på tvären på banan eller några funktionärer var ute hade det blivit svårt för honom att stanna. Att han inte fick ett straff för det innebär att vi sänder fel signal till de som kör i lägre klasser.

Rausing – Racing…?

Av Posted on Inga taggar 0

Sex år efter att stallets ägare Peter Sauber köpte tillbaka sitt stall ifrån BMW står det nu klart att han återigen släpper kontrollen över sitt livsverk.

Denna gång är det Longbow Finance S.A. – ett schweiziskt finansbolag – som tar kontrollen över stallet. Affären innebär att 73-åriga Peter Sauber helt lämnar scenen, medan stallchefen Monisha Kaltenborn, som tidigare ägde en tredjedel av teamet, fortsätter i samma operativa roll som tidigare.

En aspekt av affären värd att uppmärksamma är att Sauber härigenom förblir ett privatägt stall i en värld som domineras av fabriksteamen. Men kortsiktigt är det naturligtvis en utomordentligt bra lösning för det ekonomiskt hårt pressade stallet.

Nya ägare innebär nya färska miljarder att plöja ner i verksamheten – något som Sauber är i enormt stort behov av efter de senaste årens allt snabbare kräftgång. För vi måste komma ihåg att även om de idag är längst bak i fältet så är det historiskt sett ett stabilt mittfältsstall vi pratar om.