Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Verstappens seger – en väntad Buster-historia

Ungt löfte får plötslig chans och slår en hel värld med häpnad – på sätt och vis har Max Verstappens seger i Spanien alla komponenter av en riktig Buster-historia. Men framgången var egentligen väntad.

Jag var i Jerez förra året för att följa den första omgången vintertester inför 2015-års säsong.

Det var första gången som Max Verstappen fick rejält med bantid i F1. Och första gången Daniil Kvyat testade för sitt nya stall Red Bull Racing.

Toro Rossos rekrytering av 17-årige Verstappen hade ett par månader tidigare sänt chockvågor genom paddock. Men även Kvyats befordran till Red Bull hade fått många att höja på ögonbrynen.

Hans debutsäsong hos Toro Rosso hade förvisso varit helt OK, men långt ifrån bländande. På intet sätt hade ryssen utmärkt sig gentemot erfarna stallkamraten Jean-Eric Vérgne. I sammandraget var fransmannen också tydligt före.

Personligen tillhörde jag dem som ansåg att Vérgne hade förtjänat en uppflyttning till Red Bull efter Sebastian Vettels sensationella avhopp till Ferrari,

Spanien: Kvalrapport

F1 har nått Europa! Det står 3-1 i kvalresultat mellan Ericsson och Nasr när Spaniens kval ska dra igång och frågan för dagen är givetvis om Nasr ska närma sig.

För att Rosberg tar pole, det är ju redan givet. Eller? Lika intressant blir duellen Verstappen mot Kvyat. Var det rätt beslut av Red Bull/Toro Rosso att flytta ner Kvyat till Toro Rosso, och flytta upp Verstappen?

Manor och Sauber är första stallen ut i Q1. Och med tretton minuter kvar av Q1 är det Ericsson som toppar listan. Dock är det bara Manor-förarna Wehrlein och Haryanto som att tider.

Ganska direkt kommer Nasr och tar över förstaplatsen. Något som inte blir långvarigt. Rosberg och Hamilton sätter tider härnäst och blir genast nästan tre sekunder snabbare än Sauber-förarna.

Med sex minuter kvar börjar resultatlistan fyllas på ordentligt. Det går gott om trafik på banan.

Säsongsstart för GP2

Det är inte bara F1 som körs i Barcelona denna helg. Även matarklassen GP2 har säsongspremiär. En säsong som ur svensk synvinkel borde bli den mest intressanta på många år.

GP2-klassen är numera väletablerad som instegsklass strax under F1. En position som klassen framförallt har uppnått tack vare att man kör tillsammans med F1.

Som verklig språngbräda in i kungaklassen har klassen dock inte alltid motsvarat förväntningarna.

I en tid då vi ser allt yngre förare direktrekryteras till F1 ifrån lägre klasser – t.ex. Daniil Kvyat ifrån GP3, Max Verstappen ifrån F3 och Kevin Magnussen ifrån World Series by Renault – så finns det en viss risk att GP2 utvecklas till ett ”andra chansen”-alternativ för förare i väntan på en chans som aldrig kommer.

Serieveteraner med namn som Daniel de Jong, Arthur Pic och Mitch Evans dyker upp i huvudet.

Att tre av klassens senaste fem mästerskapsvinnare – Davide Valsecchi,

F1-bilen Lotus 101 till Örebro Race Day

Tredubbla världsmästaren Nelson Piquets F1-bil Lotus 101/3 från säsongen 1989 kommer till Örebro Race Day 2016!

”Vi är oerhört glada över att ägaren till en så fantastiskt vacker bil som dessutom har tävlats av Formel 1-legenden Nelson Piquet väljer att komma till Örebro Race Day”, säger projektledaren Jimmy Führ.

Lotus 101 togs fram till säsongen 1989 och byggdes i fyra exemplar. Teamets förare var Nelson Piquet och Saturo Nakajima.

Lotus skrev kontrakt med motortillverkaren Judd som försåg bilarna med en högvarvig V8 på 3,5 liter. Motorerna hade över 600 hästar och ljudet från dessa motorer när de går för fullt är inget annat än ett skrik från en svunnen tid inom F1.

Under Örebro Race Day så kommer åskådarna att kunna se och höra denna bil köras mitt i centrala Örebro.

Sedan tidigare är Marcus Ericsson och Sauber F1 klara för Örebro Race Day tillsammans med bland annat Nico Rosbergs Williams F1 FW29 från säsongen 2007.

Racing är finkultur

Tillhör du dem som tror att finkultur handlar om att analysera de litterära frukterna av Ebba Witt-Brattströms och Horace Engdahls havererade äktenskap så har du bara delvis rätt.

Som tur är handlar finkultur även om racerbilar.

Den gångna helgen tillbringade jag i Stockholm. Släktvisit och badväder betydde lite tid över till racing och annat – vilket innebär att jag fortfarande bara hunnit se highlights ifrån underbara Spa 6-timmars.

Men en dos kultur måste man passa på att få sig till livs när man väl lämnar den halländska småstaden (där jag bor) och den skånska lärdomsstaden (där jag verkar).

Med 8-åringen i sällskap begav vi oss därför till Moderna museet på Skeppsholmen.

Ett mycket klokt beslut, visade det sig.

För där, i samma utställningssal som Robert Rauschenbergs ”Monogram” – ja, ”geten” heter egentligen så – uppenbarade sig helt oväntat en Lotus 25:a ifrån 1963 i perfekt originalskick!