Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Ericssons härliga självförtroende

Ericsson har varit den starkare av de två Sauber-förarna i år. Han har placerats sig bättre i samtliga tre kval och race.

Det stör Nasr, som inte alls är nöjd med sin bil. Han är helt säker på att något är fel med chassit i hans bil. ”Jag är 100 procent säker på att något är fel på bilen. Jag har hela tiden problem med bilen men Ericsson har varit nöjd enda från starten i år. Jag körde Ericssons bil i Barcelona och då var jag också nöjd”, säger Nasr till brasilianska UOL.

Ericssons svar på det hela är obetalbart. Han är nu villig att byta bil med Nasr i nästa race, som går i Ryssland.

Jag var starkare redan i slutet av förra året. Jag har jobbat hårt under försäsongen för att bli ännu bättre och jag har självförtroende för bilen och teamet.

F1-förare till STCC

Björn Wirdheim ska köra STCC! Flash Engineering tillbaka i STCC med tre förare. Wirdheim får sällskap av Linus Ohlsson och Reuben Kressner.

”Vi är tillbaka för att köra ifrån de som är bäst. Vi är tillbaka för att köra ifrån Volvo, säger tidigare mästaren Jan ’Flash’ Nilsson”, ägare och teamledare.

Med siffran 63 toppar Karlstadbaserade Flash Engineering statistiken över flest racesegrar i STCC:s mästerskapshistoria. Många förare har bidragit till den imponerande sviten. Nu står nya på tur.

”Det ska bli jätteroligt att tävla i Sverige igen, speciellt som jag får möjlighet att göra den här satsningen tillsammans med Jan ”Flash” Nilsson och ett av de mest professionella teamen i mästerskapet. Hos Flash Engineering vet jag att jag kommer att få bra förutsättningar att lyckas”, säger Björn Wirdheim, som inte tävlat i ett mästerskap på hemmaplan sedan han 1997 vann SM i Formel Ford 1600.

Kina: GP-rapport

Dags för årets tredje race, denna gång från Kina. Rosberg i pole har vi vant oss vid men Hamilton längst bak är en nyhet.

Han är nedflyttad efter växellådsbyte plus att han efter gårdagens kval även tvingats byta motor. Även Hulkenberg är nedflyttad, tre platser, efter att han igår tappade vänster framdäck under kvalet.

Vi har alltså Ricciardo (Red Bull) i den andra startrutan. Alla där framme startar på Supersoft förutom Rosbergs som startar på Soft.

Stökig start! Vettel krockar med Räikkönen som tappar framvingen. Även Hamilton blir av med sin vinge. Ericsson uppe på plats 11 – hårt uppvaktad av Verstappen.

Ricciardo, med mjukare däck än Rosberg, tar ledningen. Men hur länge kommer däcken att hålla? Inte länge – Ricciardo får punktering på varv tre. Aj aj aj!

Säkerhetsbil på banan. Vassa kolfiberdelar måste plockas bort. Massvis med förare kastar sig i depå för däckbyte.

Kina: Kval-rapport

Regn, kraftigt sådant, föregick kvalet. Det var så pass illa att väldigt få förare satte tid på förmiddagens träningspass, P3.

Det medförde dock att vi fick en Ferrari i topp. Det fick vi även göra i P2, men då var det mer äkta tider så att säga. Faktum var att både Räikkönen och Vettel var snabbare än Mercedes-pågarna. Detta gav en extra spänning inför kvalet.

Detta kval blir också säsongens första som utförs enligt det gamla formatet, från förra året. Lättare att förstå, mer körning och bättre underhållning således.

För Hamiltons del väntar fem platser nedflyttning på grund av växellådsbyte. Han blir också första förare att bege sig ut i Q1. Han rapporterar att banan är torr – men på tv syns att det finns blöta fläckar på startrakan.

Det blir Wehrlein offer för, han tappar greppet i fukten och sätter bilen hårt i räcket.

Kina: P1 och Alonso körde

Tidigt i morse kördes första träningspasset inför Kinas GP. Det blev mycket action, speciellt för Massa vars bil gick sönder ordentligt två gånger.

Även Magnussens Renault blev rejält skadad och orsakade ytterligare en rödflaggningsperiod.

Alonso var tillbaka i förarstolen men presterade bara tolfte snabbaste tid på elva avverkade varv. Flest varv blev det för Haryanto, 20 stycken.

Ericsson noterades för 18 varv och var femtonde snabbaste. Teamkollegan Nasr blev långsammaste förare att registers någon varvid, Magnussen, Gutierrez och Massa fick inga varvtider.

Alonso ska genomgå ytterligare läkarkontroll innan han får grönt för att starta i själva loppet.

/Joakim Dyredand

_L4R3039.jpg
Dansk dynamit i Magnussens däck? Foto: LAT