Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Alonso ej klar för Kinas GP

Det var en hiskelig smäll han råkade ut för vid årets premiär i Australien, den gode Fernando Alonso. Och att han fick stå över tävlingen i Bahrain på grund av en kollapsad lunga kändes som fullt förståligt.

Men nu kan även hans medverkan i Kinas GP ligga i farozonen. Spansk media påstår att Alonsos lunga har läkt men att han fortfarande dras med en spricka i ett revben.

Ersättaren Stoffel Vandoorne gjorde en bejublat debut i Bahrain och står redo även i Kina.

Det är inte första gången Alonso blir ersatt, vi minns även premiären av förra säsongen när Magnussen fick hoppa in för spanjoren som var med om en märklig avåkning under testerna.

Är Alonso slut? Det hävdar Johnny Herbert, tidigare F1-förare och nu kommentator på Sky. Han uttalande har retat upp Alonso, vilket vi kan se i klippet nedan. Heja Alonso!

En vecka kvar: Kinas GP

Glada och oroande nyheter får man säga att det bjuds med sisådär en vecka kvar till året tredje F1-race.

Först kan vi klargöra att från och med nästa GP, som alltså går i Kina, kommer man att återgå till fjolårets kvalsystem. Puh!
Klicka här så kan du läsa det officiella pressmeddelandet från FIA.

Visst, knock out-systemet fungerade inte som det var tänkt, men jag tror att det hade kunnat bli bra med rätt förutsättningar. Fler däck till alla team hade definitivt hjälp. Och kanske ett krav på att man måste lämna depån inom en minut från att varje Q har startat? Vi får väl se hur det blir nästa år helt enkelt …

Tråkigare är att Ericssons team, Sauber, har stor ekonomisk kris. Som om det inte räckte med att hans förra team gick i konkurs så ska gossen nu drabbas av detta!

af Petersens: Dags för diktator

Det nya kvalsystemet har med all rätt blivit häftigt kritiserat. FIA-presidenten Jean Todt, Bernie Ecclestone och teamcheferna hade ett 1,5 timmar långt möte under Bahrain-helgen. Och vad kom man fram till? Att ha ett nytt möte några dagar senare!

Det finns egentligen bara ett ord. Ynkligt! Och vad som förvånar mig är när Jean Todt säger att FIA inte kan rätta sig efter vad fansen skriver på sociala medier. Pratar man däremot med teamcheferna så säger de att man måste lyssna på vad de säger.

Jean Todt sa att han inte gillar diktatorer och att det finns avtal som hindrar honom eller rättare sagt FIA från att riva upp de beslut man tagit. I affärslivet ändrar man snabbt en produkt om det är något fel på den eller den inte säljer.

Jag gillar inte heller diktatorer men just nu behöver F1 en, men jag är inte helt övertygad att det skall vara någon av de styrande herrarna.

Starkt jobbat, Joel Eriksson

Besök på pallen och etta på poänglistan för rookies. Joel Eriksson gjorde en grym debut i FIA F3 European Championship, som i helgen hade premiär på franska Circuit Paul Ricard.

Helgen bestod av hela tre race. Eriksson var på väg mot en framskjuten placering redan i fredagens inledande tidskval, som kördes i upptorkande förhållanden.
Han flaggades dock av först av samtliga förare samtidigt som banans kondition blev allt bättre. Det innebar att han fick nöja sig med en niondeplats på gridden till säsongens första race, där han sedan tog målflagg som sexa.

Andra racet bjöd på stor dramatik med Eriksson i en av huvudrollerna. Från femte startruta fanns skåningen med i tätklungan in i första kurvan, där karambolage dock uppstod i en masskrasch som eliminerade flera av toppnamnen. Erikssons bil slungades upp i luften och var mycket nära att slå runt, men landade till slut på rätt köl.