Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sauber F1 och Marcus till Örebro!

Nu är det officiellt – det blir en repris på Örebro Race Day som gjorde succé 2014. Du som missade denna historiska händelse får alltså en ny chans.

Det fullständiga schemat är i skrivande stund inte klart. Vi kan däremot bekräfta att det denna gång blir en tvådagarsbaluns, närmare bestämt 9–10 september.

Huvudattraktionen är så klart stadens nuvarande F1-stjärna, Marcus Ericsson, som denna gång kommer med sitt ”nya” team Sauber (senast Caterham). Marcus kommer att köra en bil från 2012, alltså en bil med högvarvig och extremt välljudande V8.

”Dessutom har vi en ny bansträckning för att få bättre flyt och mindre väntan mellan körningarna. Det blir på alla vis en betydligt större festival med 4 000 sittplatser och 12 000 ståplatser per dag”, berättar Jimmy Führ hos arrangören Örebrokompaniet.

Biljetterna släpps idag, den 10 mars, på www.orebroraceday.se.

Förarnas däck till premiären

Den 18-20 mars begås årets F1-premiär i Australien. Nytt för i år är att förarna har tre olika däcktyper per GP-helg. Och dessutom har blandningen Ultrasoft tillkommit.

Den får vi dock inte se i Melbourne, Australien. Nu har Pirelli avslöjat vilka uppsättningar som förarna har bestämt sig för att använda nästkommande helg. Här ser du hela listan.

Det är inga jätteskillnader, ingen som märker ut sig, men intressant att Rosberg och Hamilton gjort olika val. Listan säger dock inget om hur de olika däcken är tänkta att användas under själva racet.

/Joakim Dyredand

Skärmavbild-2016-03-08-kl.-16.39.23.png

Fest: F1-tidningen är här!

Idag kom de första kartongerna med ams edition F1-magasinet 2016 till redaktionen. Vi är riktigt, riktigt nöjda med resultatet.

Förutom presentationer av säsongens team, förare och banor finns det mängder med intressanta reportage.

Det ska bli spännande att se hur många som använder vår resultatlista. Mitt exemplar av tidningen kommer alltid ligga vid tv-soffan, redo att fyllas i med rätt resultat efter varje GP.

Du hittar tidningen i butik från torsdag den 10 mars. Eller som digital utgåva (för prenumeranter) här.

/Joakim Dyredand

IMG_8586.jpg
IMG_8594.jpg

Svensk framgång i F3

Det är inte bara F1 som har haft testperiod. På Autodromo Vallelunga i Italien har FIA Formula 3 European Championship haft träningar och en av förarna är svensken Joel Eriksson.

17-årigen fick en bra start på sitt första F3-test. Han toppade torsdagens resultatlista!

På fredagen var Eriksson mindre än en halv sekund långsammare än snabbaste föraren, engelsmannen Callum Ilott, som körde hela F3-mästerskapet 2015.

”Det har varit ett bra test. Jag har lärt mig mycket och vi har provat olika inställningar på bilen som givit oss lite att fundera på. Det är skönt att se att vi verkar vara bra med i matchen redan nu. Jag är nöjd med allt vi uträttat och det här var ett stort steg för mig i uppladdningen inför säsongen”, säger Joel Eriksson.

F3-testerna återupptas på Circuit Paul Ricard i Frankrike den 31 mars.

F1-glorian testad

Säkerheten i F1 kan bli bättre. Förarna sitter utsatta och det har vi tyvärr fått se svart på vitt med svåra olyckor på senare år. Som Jules Bianchi.

Heltäckt sittbrunn har diskuterats men ytterligare ett förslag är ”halo”, eller gloria om man väljer det alternativet som svensk översättning.

I går testade Ferraris Kimi Räikkönen lösningen för första gången, och idag var det teamkollegan Vettels tur. Kanske behövdes det en ny utvärdering från en något mer pratglad förare …

Natten till idag uttalade sig i alla fall Hamilton, som menade att halo är ”det är historiens fulaste modifieringen på en F1”, vilket kanske inte riktigt var det som F1-organisationen önskade.

Vettel svarade idag att sikten trots allt är fullgod. Han tillade också att det inte spelar någon roll hur skyddet ser ut så länge det räddar liv.

När, och om, halo blir standard är inte bestämt.