Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Miraklet i Melbourne

Solsken och F1-premiär. Vad kan gå fel? En hel del. Först klappar Kvyats bil ihop på formationsvarvet. Precis som förra året.

Ännu ett formationsvarv och det förändrar temperaturer i däck, kopplingar och växellådor. Till Ferraris favör, för båda röda bilarna passerar silverpilarna tämligen omgående i startögonblicket.

Hamilton är inte bättre än sexa efter första varvet.

Ericsson blev uppflyttad en plats efter kvalet eftersom Bottas blev nedflyttad på grund av växellådsbyte.

Wehrlein passerar Ericsson på förstavarvet och sedan blir det inte lätt för Ericsson att passera, Manor-bilarna är snabba i år sedan de fått Mercedes-motorer.

Men snart är Ericsson, och även Nasr förbi. Däremot har de svårt att komma ikapp Palmer. Hans Renault-kollega Magnussen fick för övrigt en dålig start, efter en sammanstötning blev det punktering på höger bak. Trist.

På varv 17 smäller det. Alonos ska passera Gutiérrez,

Australien: Kaoskval

Årets kvalsystem bjöd på ett rejält förvirrande kval. Det tyckte nog flera team också. Klicka här för att läsa om nya kvalsystemet (engelska).

Wehrlein blev första förare att bli utslagen. Mot alla odds blev han slagen av kollegan Haryanto i årets första kval. Båda slogs ut när de stod i depån. Dock väntade tre platsers nedflyttning för Haryanto då han ansågs vållande till kollisionen med Grosjean som skedde i depån i början av P3.

Men nästa förare att försvinna, Gutiérrez, jobbade för fullt för att slå in en bra tid när klockan var slagen. Samma sak för kollegan Grosjean, utslagen under sitt attackvarv och något säger mig att Haas räknat helt fel för båda förarnas flygande varv.

Kvyat blev utslagen i depån samtidigt som Nasr gick ut för att sätta ett bra varv. Men även här måste teamet räknat fel för Nasr hinner bara halvvägs på sitt flygande varv när tiden är ut.

Australien: P3

Till det tredje och sista träningspasset blev det äntligen bra väder. Och alla team satsade på att få så mycket körning som möjligt.

Men det började snöpligt för Grosjean (Haas) och Haryanto (Manor) som krokade ihop i depågatan redan under de första minuterna av P3. Kontakten var inte hård, men tillräcklig för att Grosjean skulle behöva backa in i depåboxen för byte av golv. Det blev sedermera bara 25 minuters körning för Grosjean.

Den andra Manor-föraren, Wehrlein, hade under första halvan av P3 en tid uppe i topp-10. Men det var temporärt, Manor-förarna avslutade i sist i tidslistan. Tredje sämsta tid stod Nasr (Sauber) för som hade ett jobbigt pass med bromsproblem.Kollegan Ericsson klockades för 14:e bästa tid.

I toppen var Ferrari länge dominanta med när klockan var nere på noll blev det två Mercedes-bilar högst upp.

Vi fick se en del avåkningar.

Australien: P1 och P2

F1-säsongen 2016 är igång! Hade du precis som jag ställt klockan på 02.15 för att kunna se nattens Viasat-sändning av första träningspasset?

Nu blev det dock inte mycket att titta på. Vädret i Melbourne består av spridda skurar och tämligen friska vindar.

Följande av värde kan rapporteras från P1:
* Snabbaste tid sattes av Lewis Hamilton (01.29,725)
* Flest varv körde Jenson Button (16)
* Ericsson registrerades för 6 varv och det snabbaste var 01.37,956
* Vettel och Sainz Jr registrerade inga varvtider
* Haryanto och Ricciardo stod för de grövsta avåkningarna.

Det nya reglementet med begränsad radiotrafik har tyvärr fått tråkiga konsekvenser. Bara ett enda meddelande hörde under de två första träningspasset.

En av anledningarna till Ericssons begränsade antal varv berodde på problem med växellådan. Senare noterades ett läckage från lådan. Aj aj …

P2 bjöd alltså samma växlande väder.

Renault är tillbaka – del 2

I den andra delen om Renaults återkomst som fabriksteam berättar vi mer om förarna.

Lotus F1-team har köpts upp och Renault Sport F1 bildats. Romain Grosjean har flyttat till det nya stallet Haas och Pastor Maldonado fick inte stanna kvar. Kanske inte helt underligt. Även om han hade en givmild sponsor så kostade alla hans krascher en förmögenhet. Den givmilde sponsorn från Venezuela, ett oljebolag, var dock inte beredd att ställa upp i år eftersom oljepriset sjunkit dramtiskt och det politiska läget i landet är mycket osäkert.

De två nya förarna heter Jolyon Palmer och Kevin Magnusen. Jolyon, som är debutant, är son till den gamle engelska F1-föraren Jonathan Palmer, som vann Jim Clark Trophy 1987. Det var ett VM för de team som inte hade en turbomotor.

Förra året var Jolyon Palmer test- och reservförare i teamet och körde den första 90 minuter långa träningen på fredagarna 12 gånger.