Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dieselfusk sänker Winterkorn – comeback för Piëch?

Det kom som en blixt från en klar himmel. I en av sina sällsynta intervjuer sa Volkswagens nestor Ferdinand Piëch – barnbarn till Volkswagens grundare Ferdinand Porsche – att han ”distanserade sig” från koncernchefen Martin Winterkorn.

Det var en bomb i bilindustrin. Piëch och Winterkorn hade varit ett radarpar så länge någon orkade minnas, tillsammans hade de mödosamt sammanfogat alla spretiga viljor i en koncern med över 600.000 anställda och nästan nått sitt gemensamma mål: att bli världens största biltillverkare.

De båda var i det närmaste oskiljaktiga. I alla sammanhang, från Wörthersee-träffen till aktieägarnas årsstämma, stod de bredvid varandra. Båda två extrema ingenjörsnördar, ända ner på minsta detaljnivå. Besatta av teknik och att bygga världens bästa bilar, oavsett om det var storsäljaren VW Golf eller Bugatti Veyron.

Den gången, i mitten av april 2015, förstod ingen någonting. Varför gjorde Ferdinand Piëch så? Tidigare uttalande av liknande typ hade alltid inneburit en snabb reträtt för vederbörande. Nu blev det tvärtom, till synes enkelt vann Winterkorn maktkampen och styrelseordförande Ferdinand Piëch avgick tillsammans med hustrun Ursula Piëch.

När vi nu snabbspolar fram till september och den senaste veckans skandalrubriker är det omöjligt att inte undra över ett par saker:
1. Visste Ferdinand Piëch om avgasfusket i USA?
2. Och om han visste, kunde han räkna ut på förhand vad som skulle hända?

Jag har inga säkra svar på dessa frågor. Men efter att ha pratat med några som har erfarenheter av hur Ferdinand Piëch agerar och styr så är jag benägen att svara ”ja” på båda frågorna. Att amerikanska myndigheter redan i maj 2014 ställde Volkswagen mot väggen och hade bevis för fusk visste förstås Ferdinand Piëch om. Han visste också att det inte fanns några enkla åtgärder, ingen trollformel som kunde göra allting bra igen. Fusket skulle bli offentligt, skiten skulle träffa fläkten och då är det bäst att ha lämnat rummet i god tid.

Om även Martin Winterkorn visste om att dieselbilarna hade en programvara som kunde sänka NOx-utsläppen vid test vet vi inte. Kanske aldrig får reda på heller. Men Winterkorn kan inte komma undan. Visste han inte om fusket är det ett tecken på dåligt ledarskap, då har man inte varit tillräckligt tydlig med den moraliska kompassen som alla anställda måste gå efter. Och visste Winterkorn om fusket – utan att stoppa det – måste han ta konsekvenserna och avgå.

Kan Ferdinand Piëch återgå till styrelsen? Inte säkert att han ens vill det, men allt hänger på hur de tio arbetstagarrepresentanterna i den 20 personer starka styrelsen ser på saken. Under vårens maktkamp stöttade de Winterkorn och därmed var saken avgjord på förhand. Något de kanske ångrar idag.

När det stormade som bäst i april skickade Ferdinand Piëch ett mail där han menade att Porsche-chefen Matthias Müller borde förbereda sig att ta över som koncernchef efter Martin Winterkorn. Tyska mediauppgifter i början på veckan hävdar att det blir så på nu fredag, när styrelsen sammanträder med alla 20 representanterna samlade. Winterkorn tvingas avgå och Müller tar över.

Ferdinand Piëch får som han vill. Det brukar han få.

UPPDATERING: Och strax efter den här krönikan publicerades blev det offentligt: Winterkorn avgår som koncernchef.

Läs allt om Dieselgate här.

Piech_Winterkorn_652blogg.jpg

Det strävsamma radarparet Ferdinand Piëch och Martin Winterkorn, som vi var vana att se dom. Men i april 2015 var sprickan ett faktum.