Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Plexus

Ja, nu är jag också såld. Det började med att jag producerade Lexus-bilagan som följde med auto motor & sport förra sommaren. Jag blev allt mer intresserad av bilarna som jag tidigare bara kategoriserat som lyx-Toyotor. När jag även skrev en begagnatduell innehållandes Lexus i ams fick det vara nog. Jag måste prova vad allt det här snacket handlar om. Hur bra kan Lexus egentligen vara?

Jag köpte mig en Lexus RX 400h. Osedd. I Tyskland. Av en skum bilhandlare. Detta var i februari. Och jag brukar inte behålla bilar särskilt länge utan tröttnar fort. Men jag älskar min Lexus. Helt sjukt, men jag gör faktiskt det.

Har servat den hos Lexus och det var en upplevelse det också. Inget överspelat pretto-grejsemojs, utan bara proffsigt. Och bilen går som en dröm. Inte ett endaste fel och det kommer den förmodligen aldrig ha heller.

Du som läst senaste numret av ams har sett statistiken. Den statistik som spinner myten kring varumärket Lexus. Bäst driftsäkerhet i typ alla mätningar som någonsin har gjorts sedan hjulet uppfanns.

Men det är inte bara driftsäkerheten. Det jag älskar med min RX 400h är att den är stor och tung och avslappnad att köra. Den väger 2,2 ton! Samtidigt har den fyrhjulsdrift, en maffig V6-motor och totalt nästan 300 hästkrafter. Ändå kör jag den på 0,88 liter per mil.

Och hybrid-drivlinan, den har jag själv varit med och beklagat mig över när vi har kört tester med Toyota Prius i ams. ”Den är så trist” brukar omdömet vara. Jo, men man köper inte en stor tung suv för att köra sportigt. Eftersom jag kör riktig racing tycker jag ändå att få gatbilar är särskilt sportiga, utan vill ha en bil som är lugn och skön att köra. Och det är precis vad min RX är.

Jag älskar att köra på el, och kan komma flera kilometer utan att väcka bensinmotorn om jag är snäll med gasen. Den steglösa växellådan är också klockren för ändamålet. Just nu har vi ett gäng sprillans nya suvar på test, och de avancerade dieselmotorerna med ännu mer avancerade växellådor känns ryckiga och osofistikerade jämfört med min sju år gamla lyx-Toyota.

Slut på kärleksförklaringen.

./Erik Trulsson

_SMH2321 kopiera.jpg

Förra ägaren monterade LED-ljus i fronten som varselljus. Ger bilen ett modernare utseende och ser nästan original ut.

_SMH2297 kopiera.jpg

Bilen har precis all utrustning som finns. Läder, trä, el och Mark Levinson.

_SMH2305 kopiera.jpg

Inga rails dock. Men en rolig takantenn som är standard.

Screen Shot 2015-09-02 at 4.31.10 PM.png

Alltid i topp som den biltillverkare med bäst kvalitet.