Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Nya Teslamodellen blir det riktiga eldprovet

Model S var bara uppvärmningen – jag hoppas Elon Musk vet vad han ger sig in på. Nu kommer nämligen det riktiga eldprovet för Teslachefen: att bygga en prisvärd ”folk-elbil”.

Nej då, jag förringar inte på något sätt det Elon Musk har gjort när han byggt upp Tesla från grunden och lanserat en bil som har fått väldigt många att sukta efter en elbil.

Att en nystartad biltillverkare kan få till en sådan fullträff och samtidigt bygga en massiv batterifabrik och ett enormt nätverk med snabbladdare låter som en utopi. Men det är ju sant och helt fantastiskt.

Men vi ska inte glömma att Tesla Model S har en prislapp som gör den otillgänglig för de flesta. Om Elon Musk inte stött på tillräckligt många hinder hittills under uppbyggnaden av Tesla lär han göra det nu, när en mindre modell är på gång.

Tesla Model 3 ska kosta från 35.000 dollar i USA vilket gör att betydligt fler lär överväga en elbil. Om det går som Elon Musk vill blir Model 3 bilen som tar Tesla från en försäljningsmässigt liten nischtillverkare i marginalen till en stor och mycket viktig spelare i bilvärlden.

Model 3 ska säljas i betydligt större antal än Model S och det kräver enorma anpassningar och förändringar som måste sippra ned genom hela organisationen.

• Idag har Tesla ett enda servicecenter i Stockholmsområdet och ett i Göteborg. That’s it. Ska Tesla över huvud taget kunna utmana de ”vanliga” bilmärkena krävs betydligt fler verkstäder med helt annan kapacitet. Kundtjänst och kundmottagning ska helst hålla Lexusklass.

• Tjänstebilsmarknaden är enormt viktig – då behövs tjänstebilsspecialister som lockar företagskunder och vet vilka värden som är viktiga för inköparna på fleetbolagen.

• Det finns fem Teslabutiker i Sverige idag. Visserligen kan Tesla bli pionjärer på att sälja bilar i stor skala på nätet, men det lär ändå behöver fler och större butiker där alla nyfikna faktiskt kan känna på, provsitta och provköra bilarna. Och inte bara i södra Sverige.

Under 1990-talet ökade Volkswagen sin försäljning explosionsartat men resten av organisationen hängde inte med. Verkstäderna blev överrumplade och fick dåligt rykte, något som till viss del hänger i än idag och som absolut har skadat varumärket i Sverige.

Jag hoppas verkligen inte Tesla hamnar i den fällan för då är det slutkört. På så sätt är Model 3-lanseringen mycket viktigare än Model S-lanseringen någonsin var – ringarna på vattnet kommer bli mycket större.

Men jag är optimist och gissar att Elon Musk vet vad han ger sig in på. Om inte annat lär han märka att ”en elbil för folket” handlar om mer än bara bilen…

/Erik Söderholm

Läs också: Tesla chockar bilindustrin – bekräftar lågt pris på nya Model 3
Läs också: Första bilden på Tesla Model 3 – är det en crossover?

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyMzQ0NTk7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjk5OTk7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJmMjEwOGY4Y2U2YjhlOWNlM2Q2YjhlY2E4ZTRiODIzOTY0ODQ4MjZjIjt9.jpeg